Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Permalänk
Melding Plague

Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Mänskligheten har länge plågats av de till elektronikprylar medföljande laddningskablarna, något som arbetsgruppen Wireless Power Consortium nu säger sig ha den slutgiltiga lösningen för.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Permalänk
Medlem

"Mänskligheten har länge plågats av de till elektronikprylar medföljande laddningskablarna"
Västvärlden har det inte lätt

Det hade varit riktigt nice att ha en standard som t.ex. kan byggas in i skrivbord och andra ytor.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

iofs så kommer nog till en första början problemet bara vara flyttat en bit:P "Mattan" lär ju komma med en check liten svart ac-dc som är precis lika okompatibel med annat som alla andra laddare är idag.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

En matta man lägger telefon, mp3 etc på och som laddar automatiskt skulle vara fett nice, eller inbyggt i skrivbord eller liknande. Speciellt om man slipper ha en matta för varje produkt utan den bara funkar till alla portabla enheters batterier.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Fundering då, hur ser man till att varje enhet bara får så mycket ström den behöver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimEJET
Fundering då, hur ser man till att varje enhet bara får så mycket ström den behöver?

Gissar på att batteriet väljer att koppla bort sig från "spolen" när den inte laddas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimEJET
Fundering då, hur ser man till att varje enhet bara får så mycket ström den behöver?

Man Parallel kopplar dom på något sätt. Serieloppling kommer mobilen sprängas om mikrovågsugnen drar igång

Näh men det är en bra fråga. Tror varje komponent kommer vara ihopkopplad på något sätt med mattan eller liknanden.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Effektiviteten måste ju vara värdelös om det rör sig om en matta och inte en hållare som begränsar utrymmet enheten kan laddas på?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Mmm, håller med! Borde ha gjorts för 20 år sedan!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Blir att fixa det här till chassit. Bästa kabeldragningen!

Permalänk
Medlem

Kul att saker och ting utvecklas, detta hade man nog inte kunnat föreställa sig för 50 år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Tänkte precis samma sak. Det är väl sämre effektivitet för induktionsladdning (=större energiförbrukning). Har de inte bestämt sig för en gemensam standard för mobilladdare redan? I så fall är det väl bara för kamerorna o.dyl. att haka på den.

Permalänk

Men vad är det för mening med att ha en matta man skall ladda allting på? Blir ju jätte obekvämt och tappar ju alla lösningar vad gäller mobilitet.. Då kan man ju lika bra behålla sladdarna och ändå kunna ha mobilen eller prylen en bit bort från laddaren..

Vill inte låta negativ men fattar faktiskt inte grejjen.

Permalänk

USE THE FORCE!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad en sådan matta skulle kosta. Någon som har en bra gissning?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag vet, vi drar en kabel till en matta som vi lägger mobilen på istället för att stoppa kabeln i mobilen. Sjukt sämst effektivitet dessutom. Vad är poängen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

det finns redan sådana mattor att importera för usa för 100 dollar, problemet är att mobila enheter också kräver externa batteripack som är ganska klumpiga. undra hur dem löser det problemet?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag har ingen aning om vad en sådan matta skulle kosta. Någon som har en bra gissning?

Från Networkworld:

Citat:

"We're done for now until the standard is complete," said Serge Traylor, brand manager for charging and rechargeable systems with Energizer. When the standard is done, Energizer will release a mat for charging as many as two devices, for about $100, and charging sleeves for iPhone and Blackberry devices, for $30 to $40, he said.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Väl talat!.

Viktigare att standardisera kontakter istället för att hålla på med sånt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag har ingen aning om vad en sådan matta skulle kosta. Någon som har en bra gissning?

Källan som denna nyhet grundar sig på, var faktiskt mycket mer informativ

Citat:

Energizer will release a mat for charging as many as two devices, for about $100, and charging sleeves for iPhone and Blackberry devices, for $30 to $40, he said.

Edit, var visst lite seg där ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv

90+% effektivitet, ett standard och inga ökade kostnader för apparater så köper jag.

Permalänk
Medlem

Idén är väldigt bra. Tänk om alla bord vid restauranger, bord i tågen, bord på arbetsplattser mm hade detta. Bara att ställa ner sin kamera under tiden man äter så är det fulladdad när man har ätit klart.

Det dåliga är ju att det blir massa energiförluster på det här sättet. Men det är kanske det dom ska lösa innan det lanseras. Laddaren kommer ju känna av att en produkt läggs på plattan genom strömökningen som sker, då skulle ju det kunna vara en variabel spänning/strömstyrka. Så när inget ligger på plattan så är det extremt liten ström som går åt. När du lägger en kamera så känner plattan av det genom strömökningen som sker och ökar då allt så den laddas. Om man lägger på kameror på plattan så ändras det mer o.s.v.

Men problemet NU ligger ju egentligen inte på kablarna, problemet är att alla enheter/märken prompt alltid ska ha en egen spänning, egen polaritet och eget utag.

varför, jag säger igen... VARFÖR används inte USB-uttaget som standard i dom apparater som det fungerar på (typ alla kameror, mobiltelefoner, usb-spelare mm mm mm mm). Då kan man ha EN (1) laddare till så gott som alla sina prylar.

Det är lite konstigt att dom lägger massa energi och pengar för att få en standard mellan märkena via trådlös laddning när dom prompt inte kan ha en standard genom att ha en standard via trådbunden laddning. Helt sjukt.
Tänk om alla hade en typ av laddare som ger ut 20V med 5A. Då skulle så gott som alla apparatur kunna använda den laddaren. Även om det sitter ett 1.2 V batteri i apparaten så är det ju bara att sänka ner den enkelt och lätt i apparaten.

Tycker dom skulle lägga energin på det istället för trådlöst i FÖRSTA hand.
Sedan när dom löst det kan dom fixa trådlös laddning.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Tycker dom skulle lägga energin på det istället för trådlöst i FÖRSTA hand.
Sedan när dom löst det kan dom fixa trådlös laddning.

Vissa försök har väl gjorts även på den fronten ( http://www.sweclockers.com/nyhet/9572-mobiltelefonladdare_pa_... ), men kanske är det lättare om standarden är klar innan alla börjar hitta på egna lösningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Idén är väldigt bra. Tänk om alla bord vid restauranger, bord i tågen, bord på arbetsplattser mm hade detta. Bara att ställa ner sin kamera under tiden man äter så är det fulladdad när man har ätit klart.

Det dåliga är ju att det blir massa energiförluster på det här sättet. Men det är kanske det dom ska lösa innan det lanseras. Laddaren kommer ju känna av att en produkt läggs på plattan genom strömökningen som sker, då skulle ju det kunna vara en variabel spänning/strömstyrka. Så när inget ligger på plattan så är det extremt liten ström som går åt. När du lägger en kamera så känner plattan av det genom strömökningen som sker och ökar då allt så den laddas. Om man lägger på kameror på plattan så ändras det mer o.s.v.

Men problemet NU ligger ju egentligen inte på kablarna, problemet är att alla enheter/märken prompt alltid ska ha en egen spänning, egen polaritet och eget utag.

varför, jag säger igen... VARFÖR används inte USB-uttaget som standard i dom apparater som det fungerar på (typ alla kameror, mobiltelefoner, usb-spelare mm mm mm mm). Då kan man ha EN (1) laddare till så gott som alla sina prylar.

Det är lite konstigt att dom lägger massa energi och pengar för att få en standard mellan märkena via trådlös laddning när dom prompt inte kan ha en standard genom att ha en standard via trådbunden laddning. Helt sjukt.
Tänk om alla hade en typ av laddare som ger ut 20V med 5A. Då skulle så gott som alla apparatur kunna använda den laddaren. Även om det sitter ett 1.2 V batteri i apparaten så är det ju bara att sänka ner den enkelt och lätt i apparaten.

Tycker dom skulle lägga energin på det istället för trådlöst i FÖRSTA hand.
Sedan när dom löst det kan dom fixa trådlös laddning.

Alla tillverkade vill ju att deras kontakt ska bli standard, så att de kan tjäna mer pengar på det

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
varför, jag säger igen... VARFÖR används inte USB-uttaget som standard i dom apparater som det fungerar på (typ alla kameror, mobiltelefoner, usb-spelare mm mm mm mm). Då kan man ha EN (1) laddare till så gott som alla sina prylar.

Det första steget är redan taget och USB blir faktiskt standard på alla telefoner och MP3-spelare mm. Från när vet jag dock inte... Edit 2: Första generationen skall tydligen komma redan i år.

Edit:
En av många länkar i ämnet: http://ec.europa.eu/finland/news/press/090701b_sv.htm

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tycker detta är mycket intressant och magnetisk resonans går säkerligen göra hyfsat effektiv.
Jag kan riktigt se mig framför att framtida mobiltelefoner och dylikt medföljer inte ett skit, man får apparaten direkt i handen, vill man ha en laddare får man köpa en separat. Vilket i sin tur gör produkten billigare, då man slipper betala för den varje gång.

Nå jag tror dock det dröjer ett tag innan detta blir vanligt.

*edit*
Säkerligen kommer samma sak hända om mobilerna får en standardkontakt, att tillverkarna slutar skicka med dem.
Lite som när jag köpte ett adsl-modem till en bekant, till min stora förvåning ingick inte telefonkontakten den skulle köpa löst för en hundring. (eller vad den nu kostade, d.v.s. den med filter i sig så man kan använda samma jack till telefonen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bara att sätta up stora tesla coils överallt och ha alla människor gå runt i rullande stålburar som skydd =P

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker detta är mycket intressant och magnetisk resonans går säkerligen göra hyfsat effektiv.

Som gammal el-teletekniker är jag inte riktigt bekväm med "megnetisk resonans". Jag associerar det med sk magnetisk röntgen. Induktionsladdare däremot är jag mer bekant med och det är väl det som avses?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net