Ny styrkrets från AMD i april

Permalänk
Melding Plague

Ny styrkrets från AMD i april

Som bekant jobbar AMD på en ny styrkrets för sin stationära plattform. Ny information gör gällandes att lansering sker i april.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge på 2 PCI-E i crossfire?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
farför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge i crossfire?

För att då kan man göra den senare och ta ännu mer betalt än för denna krets;)
Nämen ja håller med, dåligt att dagens hårdvara i många fall inte stöder full bandbredd.

Permalänk
Medlem

Synd att USB3,0 inte fanns med dock kanske det kommer i de kraftfullare kretsarna .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Får hoppas att en 890FX kommer med det som saknas.. ;D

Visa signatur
Permalänk

Kommer man kunna ha 3 skärmar? För vad jag förstår brukar DVI och HDMI "dela" så att säga.

Permalänk
Medlem

Om nu fler av funktionerna "flyttar" in i processorn, varför rationaliserar de inte bort ena chipet och gör en nord-syd brygga kombination liknande de som Nvidia har gjort ett tag nu.
Mindre grejer på Moderkortet är alltid välkommet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Varför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge på 2 PCI-E i crossfire?

För att det sparas till Highendkretsen 890FX precis som intel gör med P55 vs X58.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vad har molex-kontakten ovanför översta PCI-e porten för syfte? Ström till det inbyggda grafikkortet eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwntus
Vad har molex-kontakten ovanför översta PCI-e porten för syfte? Ström till det inbyggda grafikkortet eller?

Det är för att kunna ge mer/stabilare ström till PCI-E porterna.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna styrkrets kommer vara bra på att klocka? Är inte så haj på AMD, men vet att 790-kretsarna klockar bättre(?).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

det var ju annan info än den jag fått höra, där folk sa att det skulle vara 40 nm samt dx11 krets. har å andra sidan ingen länk, så det här verkar troligare. hade även för mig att den skulle stödja eyefinity, så att man kan ha 6 skärmar direkt på mobot, men det verkar ju faktiskt ännu mer osanolikt. men det blir till att vänta till april med nytt mobo då

Permalänk
Medlem

Återstår att se om vi får en förbättrad version av ACC samt om moderkorten kommer vara pinkompatibla med Bulldozer, vilket i så fall nuvarande AM3 moderkort bör vara.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ingen USB 3 då? Låter ju sådär =/

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd

Bara inte moderkorten blir för dyra, tycker at high end 890FX ska kosta 1800:- max, börjar de ta ut priser så som 2500-3000:- kan AMD slänga sig i väggen. Tycker fortfarande amd har höga priser, lixom ett i5 system kostar ju som ett likvärdigt 965 system, och i5 system är lite vassare ju...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Ingen USB 3 då? Låter ju sådär =/

Både intel & AMD har sagt att de väntar tills 2011 innan de integrerar det i deras kretsar. Så vi får köra på NEC's kontroller så länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Både intel & AMD har sagt att de väntar tills 2011 innan de integrerar det i deras kretsar. Så vi får köra på NEC's kontroller så länge.

Ok, varför vänta så länge? Har de problem med att få fram en fungerande kontroller..

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Bara inte moderkorten blir för dyra, tycker at high end 890FX ska kosta 1800:- max, börjar de ta ut priser så som 2500-3000:- kan AMD slänga sig i väggen. Tycker fortfarande amd har höga priser, lixom ett i5 system kostar ju som ett likvärdigt 965 system, och i5 system är lite vassare ju...

Så du t.ex. detta moderkort är dyrt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=409627 ca 1500 för detta moderkort är ju snarare rena rånet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Bra att de börjar med sata III, även om det kanske hade varit bra med lite fler portar. Själv använder jag 5 portar av mina 8, och två av portarna blockeras av grafikkortet, så jag har bara en extra port som jag kan använda.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte designen på AMD's moderkort, för mycket färger...
T.ex. Intel's: EVGA, ASUS, XFX m.m har mycket bättre färgschema och ser bra mycket bättre designade ut.

Nu utesluter jag prestanda, utan bara talar om design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Jag gillar inte designen på AMD's moderkort, för mycket färger...
T.ex. Intel's: EVGA, ASUS, XFX m.m har mycket bättre färgschema och ser bra mycket bättre designade ut.

Nu utesluter jag prestanda, utan bara talar om design.

Dock är moderkortet en del av datorn som ska sitta i en aluminiumlåda, helt omöjligt att se färgerna dvs.

Permalänk
Medlem

Undrar om dom här chippen kommer att bli fria från buggar? En korrekt implementering av AHCI och ett USB system som inte låser sig lite då och då hade inte varit fel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Varför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge på 2 PCI-E i crossfire?

Håller med, trött på den stenhårda segmenteringen. Kostnaden lär vara försumbar i det stora hela att göra 2*16x-PCI-e lanes. De gör allt för att ge en extra guldkant på high price-produkterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kommer man kunna ha 3 skärmar? För vad jag förstår brukar DVI och HDMI "dela" så att säga.

Det har och göra med att AMD har använt adaptrar från DVI-HDMI och inte en ren HDMI-utgång. Hur det är i detta fallet framgår inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Någon som vet om denna styrkrets kommer vara bra på att klocka? Är inte så haj på AMD, men vet att 790-kretsarna klockar bättre(?).

Om detta moderkortet visades upp på CES med en helt ny styrkrets så är väl chanserna ganska små att någon har fått tag på ett sådant moderkort och testat hur det klockar. Du får helt enkelt hålla dig lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Jag gillar inte designen på AMD's moderkort, för mycket färger...
T.ex. Intel's: EVGA, ASUS, XFX m.m har mycket bättre färgschema och ser bra mycket bättre designade ut.

Nu utesluter jag prestanda, utan bara talar om design.

Biter mig i läppen för att inte vara dryg. Hur kan det vara av något som helst intresse är för mig totalt främmande. Föklara gärna hur du resonerar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Ok, varför vänta så länge? Har de problem med att få fram en fungerande kontroller..

Tror det beror på att det måste börja produceras lite mera USB3 produkter misstänker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Varför ha så enormt stora kylflänsar till mosfets?

Permalänk
Medlem

Tja, det ser väl kraftigare ut? Eller så har de tänkt att moderkorten ska klara 200-watts processorer.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Vilka fördelar/nackdelar är det som finns med att ha de flesta funktioner inbyggda i processorn mot att ha en vanlig syd/nordbrygga som AMD har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Vilka fördelar/nackdelar är det som finns med att ha de flesta funktioner inbyggda i processorn mot att ha en vanlig syd/nordbrygga som AMD har?

Har du mer i processorn så är ju risken att det blir varmare dock blir ju moderkorten billigare.
Men man vinner också lite prestanda i vissa fall när det sitter direkt i processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som många andra ifrågasätter jag avsaknaden av USB 3.0. Verkar ju konstigt att en sprillans ny krets inte har stöd för det...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Som många andra ifrågasätter jag avsaknaden av USB 3.0. Verkar ju konstigt att en sprillans ny krets inte har stöd för det...

Men det är ju för att det är budget varianten, läs själv!