Märkesskillnad 5850, Gigabyte->Powercolor->XFX värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Märkesskillnad 5850, Gigabyte->Powercolor->XFX värt pengarna?

Ja tyvärr startar jag en tråd om detta..

Men ska beställa dator imorgon och landat på att den kommer få ett 5850 kort efter mycket velande mellan det och 2x 5770

Nu har jag bestämt mig för att beställa från INET och är inte intresserad av att vänta en månad på att få hem min dator utan kollar så att allt e i lager osv.

Ville egentligen ha XFX men kostar mycket mer jämförts med (och finns inte i lager...) Gigabyte och Powercolor.

Så de jag undrar är ska man ge ca 2900 för XFX eller 2590 för Powercolor?

Är ju ändå ett 5850 jag får men är det mer än garantin som skiljer?
(mest intresserad av om de e nån vettig anledning till att betala XFX så mkt mer)

OBS! skiter i vad för program man får med när man köper kortet osv

Kommer säkert att överklocka lite men inte till den nivån där jag kommer utsätta kortet för "risk" om du fattar..

Kylarn är den samma ialf.

Mycket tacksam för bra svar, skriv gärna om du har t.e.x Gigabyte eller Powercolor 5850 och vad du tycker om det:P

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Bumpar denna.

Eftersom man själv är ute efter ett 5850 nu så har jag också blivit fundersam om det är någon större skillnad mellan dom, vad jag har läst så ska ju korten vara likadana, då undrar man ju om det gäller komponenterna på korten också?

Permalänk
Medlem

Som jag har hört överallt och ingenstans så är det exakt samma komponenter bara att leverantörerna så som XFX, Gigabyte etc får in korten som dom är och sedan i vissa fall byter ut fläkten eller behåller original och smäller på sina egna dekaler.

Sen är det ju olika garantitider på dom olika korten, så är man inte desperat som jag var så är det väl egentligen att bara titta på garantitid/pris

Thats it som jag förstår det som, jag tog första som fanns på lager som var XFX.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Tror att det som skiljer mest är garantitiden till xfx fördel som har livstids garanti och väldigt bra online support. Annars har tillverkarna utgått från exakt samma komponenter och referensdesign. I vissa fall modifierat leverantörerna kylningen på korten med effektivare fläktar etc.
Jag ärr väldigt nöjd med mitt kort från xfx men tror egentligen att det spelar en mindre roll än annat om man är märkesbög och har ett öppet chassi där man visar upp alla fläskiga komponenter

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

XFXs livstidsgaranti gäller väl bara i USA har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Skulle titta på ett ASUS vet att de har program för att justera spänningen och programmet ska inte fungera på övriga kort, tror det är en ren mjukvarulåsning. Så det är det ett försäljningsargument för mig. Sen kan det ju finnas motsvarande program som fungerar på andra kort med då funktionen verkar finnas i hårdvaran på alla 58xx kort.

Men på det stora hela är skillnaderna obefintliga mellan tillverkarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att powercolor kört med sämre minnes kretsar, och hade även ett Powercolor kort som krasha för ett tag sen.

Nån som hört nåt om deras minnen förutom rykten?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
Läste nånstans att powercolor kört med sämre minnes kretsar, och hade även ett Powercolor kort som krasha för ett tag sen.

Nån som hört nåt om deras minnen förutom rykten?

Hmm, det där låter ju inte bra,,,

Permalänk
Medlem

vanligtvis så brukar det skilja lite på sakerna man får med , olika spel osv ,

men just radeon 5000 verkar ha en deal med codemasters , alla modellerna kommer ju med dirt 2 typ.
så det är inte så mycket variation där.

jag köpte ett asus för att man fick med ett program att ändra spänningen med ,
det ska funka med de andra tillverkarnas kort om man flashar det till asus bios har jag läst.

har kört lite olika märken genom åren , sparkle , xfx , powercolor och asus , inget har strulat.

bör inte vara någon märkvärdig skillnad mellan de olika märkena helt enkelt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Köpte Powercolor 5870 då det var billigare eftersom Dirt 2 inte medföljde.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

VRAMkretsarna och kylning kan skilja, i övrigt så ska du köpa det billigaste imo.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivån mellan dessa? Jag hade ett xfx 4890 xxx och det lät irriterande mycket. Är värt en hel del med en tyst fläkt.

Permalänk
Medlem

Om du pratar om ett 5850 vet jag inte, men om du ska ha ett tyst grafik kort så är inte 5870 att rekommendera. Då det låter Väldigt mycket:D Men vad gör det?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg var jag hörde detta, men tydligen har XFX-korten något högre reklamationsfrekvens? Högst osäker uppgift dock!
Powercolor brukar inte skicka med så mycket tillbehör... Skillnaderna är inte så stora (om det är samma kylare), så jag kör på billigast i de lägena

Permalänk
Medlem

jag kan bara säga att jag kör xfx 5850 BE och jag är grymt nöjd, klockat det till 1000/1200 och spelar utan problem och har max temp på 62 grader i tex metro 2033 på max inställningar.

edit: har iofs bytt orginalkylaren till en Scythe Musashi, kör fläktarna på 50%