Direkta skillnader mellan 360 och PS3

Permalänk

Direkta skillnader mellan 360 och PS3

Halloj där!

Jag håller på att skriva en jämförande rapport i en kurs om kommunikation i tal och skrift som behandlar jämförelsen mellan Xbox 360 och PS3..
jag har valt att inte inrikta mig på någon spec utgåva av modellerna utan tänkte jämföra de funktioner i överlag som de båda konsolerna har att erbjuda.

Därför vore jag väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig att rada upp de direkta skillnader som finns mellan dessa två maskiner. Även egna åsikter är mycket uppskattade men låt det för den delen inte bli en fanboydiskussion.
Om ni har någon källa till informationen så vore det kalasbra om ni kunde bifoga den åsså!

Har naturligtvis varit ute och letat lite bland stoftet som finns men många av recensionerna är gamla och det är svårt att få någon klarhet i alltsammans på så kort tid. (Rapporten ska vara klar på måndag)

Vore verkligen kanonschysst om ni ville ta er tiden att rada upp det ni vet!
Tack på förhand.
Daniel

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Xbox 360 har Ati Radeon baserad grafikkrets och PS3 en modiefierad Nvidiakrets

Generellt sett är Xboxen lättare att utveckla spel till eftersom den liknar en dator betydligt mer än en PS3. Samt så brukar de flesta crossplatform spelen se bättre ut på Xboxen än PS3:an. En stor skillnad man brukar se mellan samma spel på de två konsollerna ifråga, är att ps3 versionen saknar helt eller har mycket sämre kantutjämning än 360:n.

Äger själv ett PS3 orignal och är lite besviken över att ps3 inte slår xboxen i grafikväg, fastän den har kommit ut två år senare och borde innehålla mycket mer avancerade komponenter

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Tack för bra svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gruffen
En stor detalj som talade mycket för playstation 3 i början var att den fanns i en version som var bakåtkompatibel. Det gör den inte längre. 360'n däremot är bakåtkompatibel.

Håller fullständigt med!

Finns det fler som kan kommentera detta eller fylla på med mer information så vore det guld värt. Kvantiteten av svar är mer viktigt i det här sammanhanget än värdet på informationen eftersom jag behöver statiska åsikter och det är lättare att bekräfta uppgifterna om fler kan styrka det.

Permalänk
Medlem

kanske inte ett direkt svar men
http://www.technobuffalo.com/?s=360+vs.+ps3

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Xbox 360 har Ati Radeon baserad grafikkrets och PS3 en modiefierad Nvidiakrets

Generellt sett är Xboxen lättare att utveckla spel till eftersom den liknar en dator betydligt mer än en PS3. Samt så brukar de flesta crossplatform spelen se bättre ut på Xboxen än PS3:an. En stor skillnad man brukar se mellan samma spel på de två konsollerna ifråga, är att ps3 versionen saknar helt eller har mycket sämre kantutjämning än 360:n.

Äger själv ett PS3 orignal och är lite besviken över att ps3 inte slår xboxen i grafikväg, fastän den har kommit ut två år senare och borde innehålla mycket mer avancerade komponenter

Har du sett och spelat Killzone2 och Uncharted2 ganska så överlägsna xbox360 när det gäller grafik

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Har du sett och spelat Killzone2 och Uncharted2 ganska så överlägsna xbox360 när det gäller grafik

Du missade "Samt så brukar de flesta crossplatform spelen se bättre ut på Xboxen" Lite lustig tråd faktiskt, då ALL information om detta ämne går lätt att hitta genom google.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Inaktiv

För Xbox måste man betala för att lira online, det behöver du inte på PS3.

Permalänk
Medlem

Dom största och anmärkningsvärda skillnaderna enligt mig:

PS3:
Blu-ray
Bluetooth
DTS HD
Dolby Digital HD
Rörelsekänslig handkontroll
Möjligheten att kunna använda valfri 2,5" hårddisk
Inbyggd Wifi
Trophies

X360:
Mycket bättre handkontroll(detta är dock individuellt)
Xbox Live är grymt mycket bättre än PSN(fler funktioner och mer integrerat i allt osv.)
Achievements/gamerscore

Sen finns det ju massa småsaker som skiljer dom åt också, men dessa saker är väl dom mest nämnvärda.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Dom största och anmärkningsvärda skillnaderna enligt mig:

PS3:
Blu-ray
Bluetooth
DTS HD
Dolby Digital HD
Rörelsekänslig handkontroll
Möjligheten att kunna använda valfri 2,5" hårddisk
Inbyggd Wifi
Trophies

X360:
Mycket bättre handkontroll(detta är dock individuellt)
Xbox Live är grymt mycket bättre än PSN(fler funktioner och mer integrerat i allt osv.)
Achievements/gamerscore

Sen finns det ju massa småsaker som skiljer dom åt också, men dessa saker är väl dom mest nämnvärda.

Du glömde att näma att PS3 handkontroll är laddningsbar och att PSN är gratis!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Xbox 360 har Ati Radeon baserad grafikkrets och PS3 en modiefierad Nvidiakrets

Generellt sett är Xboxen lättare att utveckla spel till eftersom den liknar en dator betydligt mer än en PS3. Samt så brukar de flesta crossplatform spelen se bättre ut på Xboxen än PS3:an. En stor skillnad man brukar se mellan samma spel på de två konsollerna ifråga, är att ps3 versionen saknar helt eller har mycket sämre kantutjämning än 360:n.

Äger själv ett PS3 orignal och är lite besviken över att ps3 inte slår xboxen i grafikväg, fastän den har kommit ut två år senare och borde innehålla mycket mer avancerade komponenter

Grattis, du är bara ett helt år fel.

Permalänk

Återigen, tack för kalasbra svar!

Att tråden kan kännas onödig det förstår jag men då detta är en jämförande undersökning så är jag kanske inte helt ute och cyklar om jag gör en undersökande tråd här och ber om åsikter samt fakta, right?

EDIT:
Har ni 2 sek över till en kommentar så skriv gärna vilken av konsolerna som ni anser är SNYGGAST, även detta i syfte av undersökning.. Ju fler svar desto bättre..

Mvh

Permalänk
Medlem

Har inte orken att sitta och rada upp vad som är bra med respektive konsoll men kan iaf. säga vilken jag tycker är snyggast.

Tror jag dessutom talar för alla när jag säger Playstation 3.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Har inte orken att sitta och rada upp vad som är bra med respektive konsoll men kan iaf. säga vilken jag tycker är snyggast.

Tror jag dessutom talar för alla när jag säger Playstation 3.

Helt perfekt. Vet förmodligen hur undersökningen kommer att sluta åsså men grejen är att jag behöver grunder för mina påståenden så att bara skriva vilken konsol som är snyggast är ett minst lika bra svar! Tack.

Permalänk
Medlem

PS3an är ju stilrenare till det yttre, så jag håller med "GnomeN" på den punkten. Nya versionen, PS3 Slim, är mattsvart och platsar minst lika bra som sin föregångare som möbel i vardagsrummet. Sen att de är väldigt tysta när man inte har en skiva i enheten eller spelar spel, gör ju inte saken sämre, där förlorar Xbox 360 också. Man behöver heller ingen dunderklump till strömförsörjning, vilket underlättar för de som prioriterar goda kabeldragningsmöjligheter. Xbox har visserligen en svart version av konsolen också, men enligt mig upplever jag den som en aning för plastig för min smak. I synnerhet om man ska ha den i vardagsrummet för allmän beskådning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
PS3an är ju stilrenare till det yttre, så jag håller med "GnomeN" på den punkten. Nya versionen, PS3 Slim, är mattsvart och platsar minst lika bra som sin föregångare som möbel i vardagsrummet. Sen att de är väldigt tysta när man inte har en skiva i enheten eller spelar spel, gör ju inte saken sämre, där förlorar Xbox 360 också. Man behöver heller ingen dunderklump till strömförsörjning, vilket underlättar för de som prioriterar goda kabeldragningsmöjligheter. Xbox har visserligen en svart version av konsolen också, men enligt mig upplever jag den som en aning för plastig för min smak. I synnerhet om man ska ha den i vardagsrummet för allmän beskådning.

Playstation 3 känns mycket mer professionell, exklusiv och dyrare än Xbox som känns allmänt riktad till en yngre åldersgrupp.

Det är inte bara ytan jag pratar om nu, utan alla detaljer såsom en skivläsare utan "hållare", det väldigt genomtänkta och lättanvända menysystemet.

Playstation 3 känns helt enkelt mycket dyrare, vilket den i och för sig inte är (skiljer runt 500 kr).

Lycka till med rapporten.

GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Permalänk

Jag tycker personigen att båda är snygga men på olika sätt. Min 360 elite i liggande-läge är perfekt där jag har den på mitt datorskrivbord. Den vågiga formen och den mattsvartafärgen är riktigt sexig.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk

Tycker ps3 är faktist snygg med sin blänkande svarta nyans, på den äldre varianten. Slim är tyvär inte alls lika snygg tycker jag.

Xbox är ju lite klumpigare, och större. Själv anser jag dock att Elite modellen är rätt snygg, som är svart.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Tack för alla bra svar!

Nu är rapporten inlämnad och det är bara att hoppas på det bästa.

Finns väl kanske ingen större anledning att fylla på med info i just den här tråden då jag tror att den täckt det mesta av vad jag har kunnat hitta. Och att fylla på med vilken modell som är snyggast behövs väl kanske inte heller. Antar att det finns åsikter om detta att hämta lite varstans på forumet. ^^ Men jag fick iaf en tråd att ha som referens och det tackar jag för!

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla alla delar här på youtube, tror de går igenom det mesta.

http://www.youtube.com/watch?v=fARdxkovMhQ

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga så här:

Xbox 360
+Finns att köpa billigt
+Bättre upplägg på nätverket
+Skönare handkontroller

-Går lätt sönder (oekonomisk)
-Låter skithögt i många fall
-Ful? Dom vita ser ut som småbarnsleksaker samt att utrymmet för hdd'n ser helskumt ut.
-Kostar att lira online

PS3
+Blue Ray (om man är i behov av det)
+Riktigt snygg i alla utföranden. Stilren och passar bra in i vardagsrummet
+Fria tillbehör
+Tyst
+Psn är gratis

-Blir lätt full med fettfläckar. Älskar den blanka lacken men är inte så praktisk om den står öppet
-Är dyr i sitt billigaste utförande jämfört med 360'n
-Gillar inte psn personligen. Tycker att det är dumt uformat till skillnad från Live som har en mer logisk vy.

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Skulle inte PSN börja bli betaltjänst?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 360 arcade tyckte jag det var billigt för en komplett konsoll...men dröjde inte länge innan jag var tvungen att köpa till en hårddisk (som för övrigt ser bra ut på sidan på boxen) vill man ha kamera till boxen måste det köpas, ett litet t-bord för att skriva på live ytterligare 500 spänn,sen alla dessa batterier man måste köpa till handkontrollen (kör man med skaken på tar du slut ganska snabbt) så priset landar i närheten av en ps3 tillslut. Ja sen kostar ju Live guld ochså 3-400 hundra spänn till där..annars är jag nöjd med boxen. Menyerna känns något sega ibland och inte sällan krachar spel främst forza 3 så det får bli en omstart. Grafiken som boxen levererar är helt okej med tanke på att den inte har väldans power under huven. Eject knappen på boxen är något "hård" hade velat ha en mer mjuk knapp där så man inte behöver flytta hela lådan när man ska trycka ut en skiva.
Handkontrollen är mycket bra och man kan lätt styra i menyerna från flera meters håll om man nu vill det.
Ps3 kan jag inte uttala mig om för jag äger ingen sådan men har testat den hos kompisar. Den ser bra ut har lite mer finesser kanske men ingen slående skilland mot boxen enligt mig.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att 360 känns mer som en spelmaskin, lite mer lekaktigt. Nu har jag aldrig ägt en 360, men morsan å hennes man har ju en och den är lite simplare lite roliga prylar som avatar, gamescore osv. Alltså lite mer plug-and-play tv-spels konsoll i mer traditionell konsoll stil.

Medans PS3 är mer en media maskin, försöker å se lite mer ren ut på gott eller ont. Spelen är inte på något sätt en eftertanke i PS3, men fokusen känns inte lika starkt inriktad på spelen som på en 360.

Bara en liten observation från min sida

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag tycker att 360 känns mer som en spelmaskin, lite mer lekaktigt. Nu har jag aldrig ägt en 360, men morsan å hennes man har ju en och den är lite simplare lite roliga prylar som avatar, gamescore osv. Alltså lite mer plug-and-play tv-spels konsoll i mer traditionell konsoll stil.

Medans PS3 är mer en media maskin, försöker å se lite mer ren ut på gott eller ont. Spelen är inte på något sätt en eftertanke i PS3, men fokusen känns inte lika starkt inriktad på spelen som på en 360.

Bara en liten observation från min sida

Kan inte annat än o hålla med där.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
För Xbox måste man betala för att lira online, det behöver du inte på PS3.

Jo, men onlineläget är guld till 360, funkar grymt bra och ligger nere väldigt väldigt sällan, de gånger jag testat onlineläget till min ps3 så har jag bara blivit irriterad, bara för att nåt är gratis så är det inte nödvändigtvis bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gruffen
Jag skulle säga så här:
-Går lätt sönder (oekonomisk)
-Låter skithögt i många fall

[snip snip]
De gick relativt lätt sönder för typ för ca 2 år sedan, efter falconmoderkortet dök upp så är de problemen stort sett borta, sedan så har Microsoft en totalt lysande support i mitt fall runt 11 dagar så hade jag ny/reparerad enhet, medans jag har bara läst om hur nonchalanta nordisk film är vid serviceärenden.

japp, har även jag problem ibland med att 360'n låter förjävligt, men har förbättrats avsevärt när man fick möjligheten att installera spel till hdd

har både ps3 och 360, men använder 360'n mycket mycket mer

/Daniel