Hur snäll ska man egentligen vara?

Permalänk
Medlem

Hur snäll ska man egentligen vara?

Tjena !

Jag sålde min dator i juni 2009 till en kille. I december ringde han och sa att grafikkortet hade börjat krångla. Jag var snäll och hjälpte honom att skicka in det på garantin i mitt namn och sen skickade jag vidare det nya kortet till honom (Personlig garanti hos komplett.se).

När han hade kommit hem och satt i grafikkortet så startade datorn utan bild. Han ringde mig och frågade om hjälp jag guidade honom så gott jag kunde. Men han löste inte problemet.

Idag fick jag ett sms ifrån honom där det stod att han ville att jag skulle lägga en ny felanmälan på något. Jag har inte svarat än.

Men jag känner att jag orkar inte krångla mer med det egentligen.
Börjar nästan tro att han är för okunnig för att hålla på med datorer och har förstört något när han plockade i och ur grafikkortet.

Ska man vara snäll och hjälpa honom igen, eller vad tycker ni? Har ju faktiskt gått över 7månader sen han köpte datorn av mig.

Permalänk

Beror ju på hur pass mycket du fick för datorn från början! Om du gjorde en mycket GOD affär, så tycker jag att du kan 'hjälpa' han lite grann förutsatt att han inte bor megalångtbort eller så.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Fick 6000:- för den då. Vilket jag inte räknade som en bra affär. Men jag behövde pengarna då. Han bor ca 20mil ifrån mig...

AMD phenom x4 black edition
4GB Corsair Dominator
2x WD 500GB
Asus 790FX bräda
GTX 285 (Det han bytte ut)
zalman 850w Agg
Lian LI chassi
mm.

Permalänk

Enligt lag är det hans problem och du är bara godville..
Enligt mig nja några frågor man skulle inte vilja att man får ännu mer folk som tror man är IT guru och kan alltig och vill ha hjälp.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hade vänligt men bestämt förklarat att det nu gått så pass lång tid att jag inte rimligen kan hållas ansvarig för detta. Du skulle inte ens behövt göra det första gången, så att göra det ännu en gång är enligt mig lite väl generöst. Du sålde den i juni, men frågan är när du köpte den och hur lång garantitid är där kvar?

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte ha tagit det första felet på garanti. Han köpte en begagnad dator och får ta ansvaret från dag ett, ifall han vill ha garanti på varorna får han köpa via butik.
Det där att vara snäll och hjälpa till kan slå tillbaka ordentligt, så fort det blir minsta fel finns risken att han hör av sig igen och igen.

Nej ett köp är ett köp, med begagnat får man som köpare ta den risken att varorna kan sluta fungera.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Hur förklarar man det för honom då? Eller ska jag bara ge fan i att svara på hans mail och telefonsamtal?

När jag hade skickat kortet till honom fick jag knappt ett tack för besväret och Sen ringer han samma kväll vid 22:30 och vill ha hjälp för att han vill ha hjälp då han inte fick någon bild. Vilket jag tycker är ganska dålig stil att ringa till någon man inte känner vid den tiden.

Permalänk
Medlem

När du hjälpte honom med första felet och det inte löste sig (som jag förstått?), så skulle jag nog försökt hjälpa honom så att han får igång grafikkortet som det ska åtminstone.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
När du hjälpte honom med första felet och det inte löste sig (som jag förstått?), så skulle jag nog försökt hjälpa honom så att han får igång grafikkortet som det ska åtminstone.

Men grafikkortet han fick tillbaka var sprillans nytt, så det lär inte vara det som är problemet den här gången.

Permalänk
Medlem

Bara skicka ett sms och säg att du inte kan hjälpa honom längre, tipsa om att antingen får han skicka in datorn på service eller regga sig på swec o sen om någon kan lösa problemet, fattar han inte är det bara att vänligt fast i klartext förklara att han får sluta kontakta dig.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Men grafikkortet han fick tillbaka var sprillans nytt, så det lär inte vara det som är problemet den här gången.

Jag skulle nog ändå försöka, jag brukar inte ge mig förrän ett problem är löst. Så länge det inte betyder mer än några mail hit och dit så är det ju inte så jobbigt. Vad ville han felanmäla nu då?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Jag skulle nog ändå försöka, jag brukar inte ge mig förrän ett problem är löst. Så länge det inte betyder mer än några mail hit och dit så är det ju inte så jobbigt. Vad ville han felanmäla nu då?

Han ringde först och då såg jag inte det. Sen kom ett sms där det stod
" Ring mig jag tror jag har löst problemet. Då måste skicka en ny felanmälan"

Så jag vet inte vad han vill att jag ska skicka in nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Han ringde först och då såg jag inte det. Sen kom ett sms där det stod
" Ring mig jag tror jag har löst problemet. Då måste skicka en ny felanmälan"

Så jag vet inte vad han vill att jag ska skicka in nu

Telefonkontakt kan jag förstå kan vara jobbigt, be honom ta det via mailen istället. Om du nu kan tänka dig att hjälpa honom mer.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Varför måste du vara inblandad? Han kan väl ringa/maila och felanmäla, skicka iväg det och ta emot det?

eller?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Varför måste du vara inblandad? Han kan väl ringa/maila och felanmäla, skicka iväg det och ta emot det?

eller?

Jag trodde också att det var så. Men tydligen är Garantin personlig som jag nämnde i mitt första inlägg. Annars hade det inte varit något problem

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänligt men bestämt förklarat för honom att jag inte kan hjälpa honom med garantin eller datorn över huvud taget.
Råkar det bara vara en fråga om datorn som jag lätt kan svara på så kan jag hjälpa till, enkelt och tydligt, sedan får han klara resten själv.

Jag tycker inte att det är ojust att göra så. Jag har helt enkelt inte lust att lägga tid och energi på att ansvara för att hans dator fungerar. Det är inget ansvar som jag kan eller vill ta på mig.
Dessutom har jag inte lust att vara den som bryter mot garanti-avtalet för något som inte har med mig att göra. Ej heller vill jag vara mellanhanden och ansvara för viss del av transporten.

Nu när du redan har hjälpt honom en gång så borde du ta reda på specifik information om vad det är som ska gå på garantin.
Tänk om företaget faktiskt skickat tillbaka ett defekt grafikkort, i värsta fall var hans gamla fungerande, så har du förvärrat för honom. Då är vi inne på det jag nämnde om ansvar som jag inte kan/vill ta på mig.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Jag trodde också att det var så. Men tydligen är Garantin personlig som jag nämnde i mitt första inlägg. Annars hade det inte varit något problem

Busenkelt är gå runt. Bara använda ditt namn och c/o sitt namn och sin adress.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Han kanske glömde PCI-E strömkontakterna o_O

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Skit i han, han har säkert förstört den själv, han låter ju inte alltför kunnig. Speciellt när du redan hjälpt han med den...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Säkert hanhavade fel P14 som fingirat på vartenda krets på grafikkortet..

Jag skulle skrivet ett glatt email som det står till och att det är han problem. tråkigt men sant.

Liksom hade du gjort samma sak om det gällde en bil? tex att soppapumpen lägger av efter 134mil?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker spontant att man "bör" (ett "bör" kan skilja sig från person men men...:)) hjälpa till en sisådär 2-3 ggr. Det är liksom skäligt (3:e gången gillt, alla goda ting är tre, ett tu tre [nu var sagan slut eller nått *minns inte rimmet*:P] etc. Poängen är att allt har med 3 att göra och att det mesta har ett slut därefter.:P

2-3 ggr. tycker jag man kan ställa upp som goodwill, sen kommer frågan om det är lätta/svåra saker men ställer upp med. Är det svåra saker bör man begränsa sig tycker jag: även om vi så önskar så är de flesta giriga och otacksamma. Men vid lätta "noob"-frågor kan man väl ställa upp på något telefonsamtal hit och dit (ty allt kan väl inte mätas i pengar: iaf jag vill att en kund ska vara nöjd med men säger därmed INTE att du inte vill detsamma) men man bör fasta ut telefon mot mail kaaaanske sms på slutet för sedan borde köparen förstå (rent socialt och samvetsgrant) att "nu är det slut".:)

edit: när jag var noob på datorer betalade jag för bygge av dator installation av OS etc. så ringde jag personen och hans första fråga efter några sek. in i samtalet var:

-"Ska du ha tillbaka pengarna" (del av dem).
-"Nää....hur kom du att tänka på en sådan sak"?:o
-"Nää asså vissa idioter ringer några dagar senare och säger de ångrat sig etc...:("...

Han som byggde datorn åt mig gillade mig för jag (till skillnad från andra "jag vill ha dator byggd"-köpare) hade alltid pengar till honom, betalade av en dator på 2-3 mån, strulade inte med bet. etc. (har aldrig fattat varför folk strular men men...:o) och jag kunde ringa honom och få lite "eftersupport" på köpt dator just för att jag:
a) var noob
b) skötte saker på ett moriskt och smidigt acceptabelt sätt. *lite stolt faktiskt*.:D

Jag vet inte vad han tänkte om mina supportfrågor men upplevde att han gärna ställde upp just för att jag frågade i direkt anslutning till ett problem och inte 1-4 mån. senare etc.: 1-2 frågor per support-ärende sen frågade man inte mer.^^ (Har ett svagt minne att han förklarade sin inställning till folk som tror man har "livstids support för att man köpt en pryl av honom). Man begränsade sig för att "där läggs "god ton" nivån" när man handlat av en som bygger dator.^^

Detta kanske du kan förklara för din köpare på ett fint sätt? Något han kanske inte känner till? JAG kände då inte till detta när jag köpte min dator utan det tog några datorköp innan man lärde sig "datanördarnas kultur":):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

äh,gör det om du vill vara snäll,du har ju ingen skyldighet till det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tycker du kan hjälpa han lite mer faktiskt, även om du inte har någon skyldighet till det så tror jag ändå att han uppskattar det. Om inte så får det dej att känna dej som en bättre människa

//Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Jag hade hjälpt honom en gång till om han frågade snällt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
[...]

Fast nu verkar du prata om företag.
Inom just datorhandel tror jag att folk förväntar sig support som i "jag vet inte hur man gör"-stuket och då förlorar man nog mycket pengar på att inte ge den support som förväntas (även om man inte måste).
Det finns också skyldigheter. Köper någon ett grafikkort av dig som näringsidkare och personen kommer tillbaka för reklamation så är det ditt ansvar som näringsidkare att lösa det.

Som privatperson däremot. Då omsätter man inte produkter, man behöver inte nödvändigtvis expertis inom området och lagen skiljer sig mellan försäljning som privatperson och näringsidkare.

Som privatperson vill jag inte vara bunden vid det jag säljer. Jag kan absolut inte ansvara för support/reklamationer av något jag sålt Begagnat, vill man ha "allt och allt" så får man köpa av en näringsidkare för deras pris.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Eftersom du sålde en dator som enbart fungerade i en månad så tycker jag nog att du borde hjälpa honom att få igång den igen.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Fast nu verkar du prata om företag.
Inom just datorhandel tror jag att folk förväntar sig support som i "jag vet inte hur man gör"-stuket och då förlorar man nog mycket pengar på att inte ge den support som förväntas (även om man inte måste).
Det finns också skyldigheter. Köper någon ett grafikkort av dig som näringsidkare och personen kommer tillbaka för reklamation så är det ditt ansvar som näringsidkare att lösa det.

Som privatperson däremot. Då omsätter man inte produkter, man behöver inte nödvändigtvis expertis inom området och lagen skiljer sig mellan försäljning som privatperson och näringsidkare.

Som privatperson vill jag inte vara bunden vid det jag säljer. Jag kan absolut inte ansvara för support/reklamationer av något jag sålt Begagnat, vill man ha "allt och allt" så får man köpa av en näringsidkare för deras pris.

Ok sant: köper du en beg. dator från "Hasses Kebab" bakom trappen då kan jag förstå ditt argument men jag menade om man köper från en som är en "computer guy" och bygger datorer.^^

Om jag byggde datorer åt folk skulle jag vilja ge support då en nöjd kund är kul att ha - men se ovan: inte för mkt heller.:)

edit: i samhället får man ofta höra "inte min avdelning, inte mitt ansvar, enl. lag det och det § så..." etc. Tror ingen egentligen gillar ett samhälle á la USA där ingen "vågar ta ansvar" p g a rädslan att bli stämd (även om det inte är lika extremt i Sverige) och ett sätt att bidra till ett mindre SUA (Svar Utan Ansvar ) är ju att lägga attityden "det är inte min skyldighet"-snack åt sidan och hjälpa kunden inom rimliga gränser.:)

Sen är det såklart skillnad på kund och kund: om någon ringer och förväntar sig support kl. 22:00 på kvällen DÅ kan man ju säga att det inte är ens skyldighet, men om någon ringer och är intresserad vänligt och uppriktigt approchande då kan man vara mer välvillig kanske?:)

OT: ta ett beslut för dig själv och du kanske kommer fram med hjälp av ett svar genom en mix av vad vi har gett dig för råd här.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

jag tycker du ska be han regga sig på nordicharware eller vad det heter och be om hjälp där

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Eftersom du sålt datorn och sen bett honom skicka in ett garantifel och garantin är personlig så SKA du hjälpa honom!

Permalänk
Medlem

Begagnad dator, hans problem. Är man snål och köper begagnade saker får man skylla sig själv om saker går sönder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"