Permalänk
Medlem

.mkv filmer bra eller dåligt?

Hej! Jag har just fått fatt i min första filmsnutt i formatet .mkv
Först trodde jag något var fel för jag kunde inte spela upp den.
Sedan laddade jag hem senaste versionen av VLC och då kunde jag spela upp den.
Hittade även ett paket med olika codec så då kunde jag spela upp den i Microsoft Media player oxå.

Och det fungerar bra i båda programmen så länge som jag kör i fullskärm men jag gillar att köra i ett litet fönster och då blir bilden alldeles suddig så fort något rör sig (vilket ju är lite av poängen med en film...)

Vad har ni för erfarenhet av detta .mkv?
Tycker ni det är bra eller dåligt?
Vet nån varför det har kommit till?
Om det finns nåt bra sätt att läsa det utan att det blir suddigt?

Tråkigt när ny teknik känns sämre än den gamla....

Permalänk
Medlem

de .mkv filer jag har fungerar bra, dock brukar datorn behöva några sekunder innan bilden blir bra efter att ha spolat, testat att vänta ett tag? Vet inte varför det har kommit till, men det är väl ett bra hd format gissar jag.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ja, jag läste oxå nåt om att det skulle vara bra för högupplöst film men.

Det lustiga är som sagt att det verkar funka bra när man kör fullskärm men dåligt om jag kör i ett litet fönster.

Så kör jag fullskärm blir det bra direkt.
Så där finns ett samband verkar det som!

Permalänk
Medlem

funkar perfekt för mig oavsett storlek på fönstret

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad använder du för program / codec osv. för att spela upp filmerna med?

Permalänk
Medlem

mkv är en så kallad container för ljud & film, så den paketerar film & ljudspår ungefär som .avi, det säger inget om vilken codec som används för att komprimera filmen eller ljudet. Men majoriteten av mkv-filmerna som cirkulerar är komprimerade enligt h264-standarden (med codecen x264) och använder mp3, Dolby Digital eller DTS för ljudet.

De finns en lång rad fördelar med mkv jämfört med .avi, de man märker mest är kanske stöd för undertexter och flera ljudspår. Det är också en öppen standard som är helt fri att använda.

Jag anser inte att h264 + mkv har några nackdelar jämfört med t ex avi + xvid (som fortfarande är vanligast). Men i praktiken så gör man mkv-filerna med hd-upplösning och bättre ljudkvalite så då blir ju filmerna större. Men kvaliteen är överlägsen.

Varför du får suddig bild när du gör filmspelaren mindre vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag kan tänka mig till att bilden blir dålig i mindre format är att filmen är högupplöst och datorn inte klarar av att göra bilden mindre på något snyggt sätt.

Permalänk

SKulle nog säga att det går åt mer processor kraft att skala ner filmen mindre än vad den är gjord för men att det tar mindre kraft (mer än filmens naturliga storlek) än om man sträcker ut den.

det är inga jobbiga program i bakgrunden eller så du har igång?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sen är .mkv Open Source

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag ogillar .mkv av den enkla anledningen att det så gott som aldrig fungerar att spola stegvis med dem. Jag älskar vlc och använder väldigt ofta shift/ctrl+piltangenter för att hoppa 10/30 sekunder framåt eller bakåt men med .mkv så slutar det oftast bara med att det då startar om från början.

Visst kan det vara bra kvalité i många fall, men det känns inte riktigt värt det när det ändå känns som att man har en handikappad videofil utan möjligheten till någonting som gick att göra för 40 år sedan, d.v.s. spola.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag ogillar .mkv av den enkla anledningen att det så gott som aldrig fungerar att spola stegvis med dem. Jag älskar vlc och använder väldigt ofta shift/ctrl+piltangenter för att hoppa 10/30 sekunder framåt eller bakåt men med .mkv så slutar det oftast bara med att det då startar om från början.

Visst kan det vara bra kvalité i många fall, men det känns inte riktigt värt det när det ändå känns som att man har en handikappad videofil utan möjligheten till någonting som gick att göra för 40 år sedan, d.v.s. spola.

Exakt!

Ny teknik ska inte vara sämre än gammal!

Orici: Kan vara trevligt men om det är sämre så skiter jag i hur öppet det är!

Ursäkta om jag lät hård i tonen. Var inte meningen.

Permalänk
Medlem

.MKV all the way, i mån av plats på hårddisken. Inga bekymmer med uppspelningen på varken netbook, workstation eller ps3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag ogillar .mkv av den enkla anledningen att det så gott som aldrig fungerar att spola stegvis med dem. Jag älskar vlc och använder väldigt ofta shift/ctrl+piltangenter för att hoppa 10/30 sekunder framåt eller bakåt men med .mkv så slutar det oftast bara med att det då startar om från början.

Visst kan det vara bra kvalité i många fall, men det känns inte riktigt värt det när det ändå känns som att man har en handikappad videofil utan möjligheten till någonting som gick att göra för 40 år sedan, d.v.s. spola.

i så fall är det VLC som är dåligt, använder det sällan. Men jag testade just att spola med VLC i en mkf-fil, det funkade bra.
Antagligen så är det en buggig h264-dekoder i VLC (har du senaste versionen? VLC har inte haft bra h264 stöd särskilt länge ).
Funkar även att spola i mediaplayer classic home cinema, jag använder ffdshow som dekoder där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Occocc
Exakt!

Ny teknik ska inte vara sämre än gammal!

Orici: Kan vara trevligt men om det är sämre så skiter jag i hur öppet det är!

Finns ingenting med mkv som är sämre än avi, spola etc fungerar utmärkt. Att dina codecs/uppspelningsprogram är borkade är inte formatets fel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag kan också spola utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Finns ingenting med mkv som är sämre än avi, spola etc fungerar utmärkt. Att dina codecs/uppspelningsprogram är borkade är inte formatets fel.

Är väl inget fel på dem heller men någonting i kombinationen blir ju uppenbarligen mindre bra.
Hur har ni gjort som fått det att fungera bra då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
i så fall är det VLC som är dåligt, använder det sällan. Men jag testade just att spola med VLC i en mkf-fil, det funkade bra.
Antagligen så är det en buggig h264-dekoder i VLC (har du senaste versionen? VLC har inte haft bra h264 stöd särskilt länge ).
Funkar även att spola i mediaplayer classic home cinema, jag använder ffdshow som dekoder där.

Japp använder senaste.
Det går utmärkt att spola om jag använder musen och flyttar markören, men vill jag hoppa i fasta steg om 5, 10 eller 30 (eller liknande) sekunder så blir det pannkaka av det hela. Samma sak i mpc och alla andra program jag testat, inkl när jag använder ffdshow.

Edit**
Ska väl kanske säga att det även blir exakt samma problem på samtliga mina datorer inkl. min systers och föräldrars. Så jag tror inte att det bara är jag som klantat någon inställning eller liknande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Japp använder senaste.
Det går utmärkt att spola om jag använder musen och flyttar markören, men vill jag hoppa i fasta steg om 5, 10 eller 30 (eller liknande) sekunder så blir det pannkaka av det hela. Samma sak i mpc och alla andra program jag testat, inkl när jag använder ffdshow.

Edit**
Ska väl kanske säga att det även blir exakt samma problem på samtliga mina datorer inkl. min systers och föräldrars. Så jag tror inte att det bara är jag som klantat någon inställning eller liknande.

Blev intresserad av det du säger eftersom jag aldrig någonsin haft problem med .mkv filer, så jag testade. Fungerar hur bra som helst på (förmodligen alla filmer jag har) testade på kanske 20st. Det funkade dock lite sämre med SHIFT + höger eller vänster pil. men ALT och CTRL funkade flawless. Men man borde klara sig rätt bra på ALT eller CTRL

Kör VLC 0.9.4. Kanske är nyaste VLC som är buggat? Kör inte senaste eftersom det går inte streama från dreamboxen som jag vill med nyaste VLC.

Jag har aldrig haft problem med MKV förutom när man hade en kass dator så det knappt gick se pga det Men köra en rarad film på 11GB från HTPCN med XBMC har aldrig någonsin strulat. Aldrig heller med VLC som sagt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Blev intresserad av det du säger eftersom jag aldrig någonsin haft problem med .mkv filer, så jag testade. Fungerar hur bra som helst på (förmodligen alla filmer jag har) testade på kanske 20st.

Kör VLC 0.9.4. Kanske är nyaste VLC som är buggat? Kör inte senaste eftersom det går inte streama från dreamboxen som jag vill med nyaste VLC.

Jag har aldrig haft problem med MKV förutom när man hade en kass dator så det knappt gick se pga det Men köra en rarad film på 11GB från HTPCN med XBMC har aldrig någonsin strulat. Aldrig heller med VLC som sagt.

Nej jag tror väl inte heller det är någonting fel på formatet i sig. Jag får det bara inte att fungera som det är tänkt och resultatet är att jag ogillar att använda det.

Vissa .mkv-filer jag har fungerar hur bra som helst. Andra hur kass som helst. Jag tror det har mer att göra hur den som kodat och packat ihop det hela har gjort. Som vanligt är det nog bara SBS, frågan är vart det inträffat

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

När jag kör .mkv i VLC så orkar den inte riktigt med. Då använder den inte hårdvaruavkodningen på mitt grafikkort. Jag har installerat codec (matroska) för ms media player så att grafikkortet kodar av nu. Det går utmärkt att spola.

VLC's stöd för h264 är uselt.
Testade killer sample. Flyter perfekt i media player men blir mycket konstigt i VLC. Går inte att se vad som händer. Mest grått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej jag tror väl inte heller det är någonting fel på formatet i sig. Jag får det bara inte att fungera som det är tänkt och resultatet är att jag ogillar att använda det.

Vissa .mkv-filer jag har fungerar hur bra som helst. Andra hur kass som helst. Jag tror det har mer att göra hur den som kodat och packat ihop det hela har gjort. Som vanligt är det nog bara SBS, frågan är vart det inträffat

Jo, det har lite med kodningen att göra, iom att x264 fortfarande utvecklas och förbättras hela tiden så finns det egentligen ingen standard på settings som folk använder när dom kodar, bara i grova sammanhang att det oftast ska fungera på xbox360,ps3 och pc. Så man kan ju trixa hur mycket man vill för att få så bra kvalité ut från kodningen som möjligt.

Har också märkt att frame seeking på mkv filmer kodade i x264 oftast tar stryk, speciellt om man ska köra sådan exakt frame seeking som du är efter.

Har också märkt att VLC är rätt skum spelare för frame seeking överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Alltså den här tråden!

För mycket folk som vet absolut ingenting och inte förstår sig på hur man ska göra och skyller på en container.

Jag trodde att det här var sweclockers.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

*.mkv ftw! Det gillar Popcornen

Och btw, det går utmärkt att spola!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Alltså den här tråden!

För mycket folk som vet absolut ingenting och inte förstår sig på hur man ska göra och skyller på en container.

Jag trodde att det här var sweclockers.

Där sa du något. Fel forum till och med

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, hur länge ska ni diskutera den här tråden då?
Om den är felplacerad, anmäl den.
Om folk nu inte har koll, upplys!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att en person ställer en fråga brukar väl vara att man inte vet svaret i förväg?
Skulle fortfarande vara kul att höra hur "proffsen" bär sig åt. Vilka program är det som gäller om man skall få det här .mkv vad det nu är container eller vad ni än kallar det för att fungera sådär bra som ni säger att det ska kunna göra?
Det enda som jag tycker är intressant är att få filmerna att fungera bra.
Och det borde inte behöva vara så svårt eller?
Om ni inte är intresserade av att hjälpa så kan ni skita i att svara!
Är nog bäst och enklast för alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Occocc
Anledningen till att en person ställer en fråga brukar väl vara att man inte vet svaret i förväg?
Skulle fortfarande vara kul att höra hur "proffsen" bär sig åt. Vilka program är det som gäller om man skall få det här .mkv vad det nu är container eller vad ni än kallar det för att fungera sådär bra som ni säger att det ska kunna göra?
Det enda som jag tycker är intressant är att få filmerna att fungera bra.
Och det borde inte behöva vara så svårt eller?
Om ni inte är intresserade av att hjälpa så kan ni skita i att svara!
Är nog bäst och enklast för alla.

MPCHC med EVR custom renderare, alltid senaste revisionen av FFDShow, Haali Media splitter ( och VSfilter för bäst subtitle rendering men mest en petitess)

Det är egentligen allt du behöver.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tack! Det var ju ett bra svar!

MPCHC har jag nu skaffat. Men vad är det där EVR custom? Hittar lite information om det men inget konkret. Är det något som är en del av MPCHC eller något jag måste ha utöver den? Jag kan spela upp filen i MPCHC men det går inte så bra hitintills. Har de där andra grejerna FFD Show och Haali Splittern men det är det där med EVR:n då som strular kanske ??

Permalänk
Medlem

Gå in i options och kolla under output så ser du längst ner under directshow video.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
MPCHC med EVR custom renderare, alltid senaste revisionen av FFDShow, Haali Media splitter ( och VSfilter för bäst subtitle rendering men mest en petitess)

Det är egentligen allt du behöver.

Installera CCCP Codec Pack så får du allt det där färdiginställt och serverat på ett fat.
www.cccp-project.net