Elektroniska bokläsare på frammarsch

Permalänk
Melding Plague

Elektroniska bokläsare på frammarsch

Elektroniska läsare för böcker är inget nytt, konceptet har dock aldrig slagit igenom ordentligt. Många inom elektronik- och bokbranschen tror dock på en förändring under 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag kan tänka mig en faktiskt, mest för att slippa bära med mig 10kg böcker till universitetet.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Jag kan tänka mig en faktiskt, mest för att slippa bära med mig 10kg böcker till universitetet.

Samma här.
Jag ska absolut köpa mig en när tekniken utvecklats lite och de börjar komma på allvar hit till Sverige. Vore hur bra som helst att kunna ladda dit alla sina pdf filer från dator och ha med sig dom varsomhelst.
Just nu har jag en massa på datorn som jag drar mig för att läsa för att det är så jobbigt att läsa på skärmen i längden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Fan va gött å ha en sån med all kurslitteratur på...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Är grymt intresserad av att ha en, men har inte lyckats hitta ngn information om hur det är att läsa PDFer i A4-format på dem, eftersom det mesta jag vill läsa är olika artiklar, manualer mm.

Ngn som vet hur det fungerar?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig en som komplement till att bära runt på böcker när jag reser/pendlar. Till skillnad från cd-skivor (älskar spotify) har jag svårt att se mig själv sluta köpa böcker. Böcker är vackra och en viktig del av mitt hem, när jag bli gammal hoppas jag ha hyllmeter efter hyllmeter med böcker.
För att jag ska adoptera tekniken behöver läsplattan bli billigare och jag vill få e-böckerna på köpet när jag köper fysiska böcker.

Jag hade inte tackat nej till en platta när jag pluggade dock, det var inte ens lite kul att släpa på 4 olika 700 sidor långa böcker till föreläsningar och övningar. I sådana situationer hade en läsplatta varit underbar att ha.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jag har Kindle till iPhone. Det är jättebra! Jag tappar annars koncentrationen om jag har för mycket text, på detta sätt kan jag koncentrera på en liten del av texten, vilket passar mig utmärkt! Bra mycket bekvämare att hålla i än en bok också

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd

Läser serier och böcker på min iPhone funkar kalas bra!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Jag gillar också iPhonen för detta. Hoppas Apples tablet blir ännu bättre. Den ultimata lösningen nu i övergångsperioden i alla fall vore, att man köpa och ladda ner en bok på 10 sekunder var man än är och sedan kommande dagarna få den fysiska på posten. Jag tror dock att jag snart kommer ogilla fysiska böcker precis som cd-skivor.

Permalänk
Medlem

Jag tror på det magiska hundradollarsstrecket innan de blir allmängods. Innan dess lär de inte slå speciellt mycket.

Vidare önskar jag att Apple kunde klämma ur sig en ny Newton. iPhone är ju trevlig, men bara halvvägs.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

hade varit bra att ha i skolan. men till att ha på tåget/ bussen så tar jag hellre mobilen. hade egentligen behövt en sid storlek på A8 för att det skulle passat mobilen någolunda, men det är bar att stå ut

Permalänk
Medlem

Hittills så finns det väl bara en vettig E-boksläsare och det är Hanlin V5, den stödjer massor med format och har inga hemska inbyggda DRM-funktioner.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

att ha en elektronisk bokläsare som separat pryl tror jag är en fluga. Jag tror verkligen inte att idén om elektroniska böcker är något tillfälligt, men precis som stegräknare, musikspelare, palm pilots eller radioapparater blir mer och mer integrerat i datorer eller telefoner så tror jag att även denna läsplatta är för ensidig för att överleva särskilt länge.

Förmodligen kommer denna att smälta ihop med tablets som jag tror mer på i längden.

Dock kan jag se att denna produkt hittar en viktig plats i ett längre perspektiv inom någon bransch som exempelvis universitetsvärlden likt personsökaren finns kvar inom sjukvården.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Jag kan tänka mig en faktiskt, mest för att slippa bära med mig 10kg böcker till universitetet.

Precis, vore underbart att kunna ha all kurslitteratur på en sådan.
Vanliga pocket-böcker kommer jag inte ge upp dock

Permalänk
Medlem

läsa a4 pdf:er på de med 5 eller 6 tums skärm fungerar inte bra, de som har 9 tums skärm är mycket bättre, klent utbud på dem just nu men många är på väg att lanseras.

Permalänk

Vore hur gött som helst för studierna, men jag tror jag föredrar papper när jag nöjesläser.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Avstängd

Inte nog att e-böcker är smidigare, dom räddar våra träd oxå

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Måste vara helt underbart med en sån där, slippa alla jävla böcker.
Sen om man läser högskola när man gått ut gymnasiet och ha en sån där istället för ett x antal böcker måste ju vara hel nice

Visa signatur
Permalänk

Om man får drömma lite, för jobbet vill jag ha denna:
En läsplatta i A4 format med en 300 ppi i upplösning. Naturligtvis ska den vara tryckkänslig så att man kan rita och skriva på den med.

när man ligger i soffan och nöjesläser duger ju A5-A6 rätt bra

Permalänk

Jag tror att i framtiden kommer folk läsa böcker på sina mobiler, som på iphone idag.

Iphone idag:
Sämre eller likvärdig filmkvalité som VHS.
Sämre ljud än Audio CD. (iaf för alla som inte lägger in okomprimerat, dom flesta)
Sämre upplösning än en bok.
(Ändå älskar folk den)

Faktum är att upplösningarna på små enheter nog kommer att öka, samt att unga vänjer sig. Har ni sett unga som skriver sms? På samma sätt kommer unga att läsa allt på mobiler, förvänta sig det, och bli äldre.

Nej detta med eboksläsare är en produkt riktade till gamla traditionalister som iaf inte är teknikintresserade, och redan har alla sina böcker.

Edit: En Eboksläsare är som den värsta Texas Instruments grafräknare, när det finns netbooks med Mathematica

Permalänk
Avstängd

Kommer knappt vara en små hit heller, finns massor av beg/billiga PPC/PDA för någon hundring.

Jag har mina "e-böcker" på en iPAQ 3870, kosta bara 500kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är mycket bättre att läsa böcker med en riktig bok.

* Det är skönare på något sätt, det är helt enkelt lättare att ha en bok än att hålla en platta på något sätt. Men detta är ju individuellt vad man tycker.

* Boken är mycket vackrare att ha än en fil som ingen ser.

* Vad händer om filen försvinner? Då har man inte "boken" längre.

* Att rädda träd är en myt, vi har aldrig haft någon skogsdöd i tex Sverige. Nästan allt papper återanvänds så många ggr att är väldigt liten del av skogen som används till just papper till tidningar, böcker, dasspapper, manualer mm. I Sverige återplanterar vi mer skog än vad vi skövlar så det är ju prat om att vi för för lite öppna ytor på vissa områden i Sverige.

* Jag ser samma fara med detta som med dom digitala fotografierna. Om alla böcker försvinner och blir e-böcker så kan hela verk försvinna p.g.a. datorhaveri mm. Böcker som alltså förintas för framtiden. Samma fara sker ju just nu med fotografierna. Om 100 år kommer så kommer dom veta så väldigt lite om oss p.g.a. att det är nästan ingen som har framkallat sina kort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

En läsare som har samma storlek som ett A4 papper är vad jag vill ha och gärna med färg.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är mycket bättre att läsa böcker med en riktig bok.

* Det är skönare på något sätt, det är helt enkelt lättare att ha en bok än att hålla en platta på något sätt. Men detta är ju individuellt vad man tycker.

* Boken är mycket vackrare att ha än en fil som ingen ser.

* Vad händer om filen försvinner? Då har man inte "boken" längre.

* Att rädda träd är en myt, vi har aldrig haft någon skogsdöd i tex Sverige. Nästan allt papper återanvänds så många ggr att är väldigt liten del av skogen som används till just papper till tidningar, böcker, dasspapper, manualer mm. I Sverige återplanterar vi mer skog än vad vi skövlar så det är ju prat om att vi för för lite öppna ytor på vissa områden i Sverige.

* Jag ser samma fara med detta som med dom digitala fotografierna. Om alla böcker försvinner och blir e-böcker så kan hela verk försvinna p.g.a. datorhaveri mm. Böcker som alltså förintas för framtiden. Samma fara sker ju just nu med fotografierna. Om 100 år kommer så kommer dom veta så väldigt lite om oss p.g.a. att det är nästan ingen som har framkallat sina kort.

*Jag tycker texten i böcker kan vara jobbig att läsa pga textstoleken. Digitalt = möjlighet att zooma. Sedan är böcker inget man kan ha i fickan. (Eller jo, fortfarande klumpiga pocketböcker...) Individuellt som du säger.

*Boken är vackrare. Det går jag med på.

*Vad händer om boken försvinner då? Inget man tar backup på på 5 sekunder.

*Skogsbrist i Sverige? Nej, men i andra länder kanske. Öknarna breder ut sig, det är ett faktum. Jag förbrukar i princip bara toalettpappret samt viktiga backups på dokument. Detta tack vara elektroniska papper. Sedan utgör iofs elektronik ett annat miljöhot.

*Jag tror binär data kan hålla sig minst lika bra som "fysisk". Och jag tror inte vi har förlorat kunskapen att omvandla en 24-bitars bildfil till pixlar om hundra år. Det lär finnas smarta matematiker i framtiden också.

Ha det!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Klar förbättring framför vanliga böcker för de som inte bara läser kioskdeckare och liknande i lampljuset hemma. Att ha franska band hemma i hyllan är bara dekoration från en tid då böcker var statussymboler.

Att kunna ha med sig 100-tals böcker för oss som använder faktaböcker är en enorm vinst, inte minst för armar och rygg.

Böcker kan brinna/blötas/möglas/rivas upp och försvinna också. Då har man inte boken längre. Många bibliotek och böcker har försvunnit i mängder historiskt genom förstörelse. Samma kan säkert hända med detta medium också, men det är inget nytt. Fördelen är att mångfaldigandet är så mycket enklare och snabbare att kopior finns i överflöd som styrka för dess fortlevnad.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

För att vara lite kritisk. Hur har dom tänkt att den här produkten ska kunna hota den vanliga mobilmarknaden. Om den är lika hög som en standard penna är den fortfarande så pass stor att man måste ha en väska att bära runt den i ?

Känns även som minnesmängd och skärmyta är aningen för liten för att man ska orka skumma igenom några hundra sidor snabbt...

Permalänk

Böcker kan man läsa vid stranden, böcker kan man ha underst i väskan...
Läsplattor kan man skryta om

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

En som var stor som ett A4 papper, med enbart touchscreenoch inga andra knappar.
Som kan läsa PDF, word exel m.m skulle vara toppen skulle införskaffat en direkt

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén men föredrar papper och penna!

Brukar ofta skriva anteckningar i boken eller på något vis markera viktiga stycken.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

väntar på större ihopvikbara lövtunna skärmar. då ska jag kanske gå över till att enbart läsa dessa.
nu kör jag pocketbooks och läser en sjukt fet bok från stephen king på 1200 sidor+
lite tungt, men ger bra träning för armarna.