Virtualbox / vmWare Linux windows 7

Permalänk

Virtualbox / vmWare Linux windows 7

Behöver ha virtualbox och vmwares funktioner utrett.

Jag vill kunna köra linux, med windows 7 virtuellt.
Funkar allt precis som om man hade den virtuella maskinen som bootOS?

Ljud, grafik?
Kan man komma åt alla partitioner från den virtuella maskinen?
Drag and drop från linux in i windows 7?
USB? ipod och minnespinnar, webcams?

Vad är det som inte är likadant jämfört med en virtuell maskin och ett bootat os?

Planerar inte köra några serverapplikationer, utan mest windowsprogram som inte fungerar till linux, kanske något spel.

Och hur fungerar det med nätverk? Går det att ha varsitt nätverkskort till bootOSet och till den virtuella maskinen så man har olika IP nummer?

Permalänk
Medlem

Du kan inte i standarutförande drag and drop saker från hostOS till GuestOS. Resten går, partitioner beroende på hur du konfigurerar. Ja du kan använda två stycken nätverkskort om du skulle vilja, oftast gör man dock inte det, host OS får fungera som NAT.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Du kan inte i standarutförande drag and drop saker från hostOS till GuestOS. Resten går, partitioner beroende på hur du konfigurerar. Ja du kan använda två stycken nätverkskort om du skulle vilja, oftast gör man dock inte det, host OS får fungera som NAT.

okej, att drag and drop inte funkar gäller det virtualbox eller vmware?

Tack för infon!

Permalänk
Avstängd

I VB kör du delad mapp, ej drag and drop. VB stödjer DirectX9 och OpenGl - experimentellt. Du kan köra 32bits och 64 bits OS. Installera båda och testa? Googla och läs recensioner? Folk säger VB är snabbare.

Permalänk
Medlem

VMware stödjer drag and drop.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

så bra, hur är det med licenser till vmware? vilken version ska man ha om ska om man ska använda det så som jag hade tänkt?

vad rekommenderas, vmware eller virtualbox?

Permalänk
Inaktiv

Usb funkar, har kört Win 7 i virtualbox och syncat iPod touch med iTunes, i Linuxmiljö.

Så minnespinnar och Webcams borde funka.

Permalänk
Medlem

virtualbox men ladda ned senaste versionen ifrån virtualbox hemsida och inte den som finns med i LInux disten. kom dock ihåg att 3D spel inte är något direkt alternativ virtuellt.

Permalänk

okej. en annan intressant fråga;

själva operativsystem sparas som en fil med virtualbox och vmware, en enda stor fil, men det finns väl möjlighet att ha en hel partition till det virtuella OSet? kan man då ha en partition som man kör virtuellt och också kunna boota upp direkt ifrån?

Permalänk
Medlem

Angående nätverkskort kan du bridga ditt gästoperativsystem så att det får en helt egen ip-adress. Det ser ut som dina OS skulle ha varsitt nätkort i nätverket.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar VMware Player över Virtualbox faktiskt.
Man kan installera OS i VMware Player nu.... förut var det bara en "uppspelare" för virtuella VMware maskiner.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arrowroot
okej. en annan intressant fråga;

själva operativsystem sparas som en fil med virtualbox och vmware, en enda stor fil, men det finns väl möjlighet att ha en hel partition till det virtuella OSet? kan man då ha en partition som man kör virtuellt och också kunna boota upp direkt ifrån?

Jag trooor detta är möjligt i VB, men jag är inte säker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Usb funkar, har kört Win 7 i virtualbox och syncat iPod touch med iTunes, i Linuxmiljö.

Så minnespinnar och Webcams borde funka.

USB2 fungerar inte i den freeware versionen som Sun delar ut... osäker på om andra funktioner är stängda också.
edit; Jag fick det inte att fungera i alla fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Rekommenderar VMware Player över Virtualbox faktiskt.
Man kan installera OS i VMware Player nu.... förut var det bara en "uppspelare" för virtuella VMware maskiner.

Håller med när jag väl hade satt upp WMware, som var lite krångligare, så funkar det bättre tycker jag.

Permalänk
Medlem

usb enheter funkar i virtualbox, har testat med smartkort läsare och usb minne utan problem.
Dock måste man configurera linux sytemet för att det ska funka.

Använd virualbox från sun's hemsida välj virtualbox och inte VirtualBox--OSE
som är open source. båda är gratis.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna inte med att spel funkar, åtminstone inte att "nya" spel (nyare än 5 år?) är spelbara. 2D-grafik som film och flash kan vara hårt nog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

någon som kan bekräfta om det är möjligt att boota upp en partition i vb/vmware? så att jag både kan köra OS:et virtuellt och även boota upp det vid tillfällen då jag behöver göra saker som inte fungerar under vb/vmware?

Permalänk

windows 7 framförallt som jag vill kunna köra dual virtuellt och boot. skulle detta inte fungera problemfritt kan jag tänka mig xp

Permalänk
Medlem

tror inte det finns någon riktigt färdig lösning på det. t.ex behöver du två hel olika grafikkorts drivrutiner.
Beroende på om windows körs virtuelt eller inte vilket windows kommer ha svårt att hantera

Däremot är det inget som hindrar dig ha ha t.e.x en XP virtuelt på ubuntu men också en w7 native. Plats har man ju ändå för mycket av idag. Annars kan wine räcka långt för ens windows behov.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arrowroot
windows 7 framförallt som jag vill kunna köra dual virtuellt och boot. skulle detta inte fungera problemfritt kan jag tänka mig xp

VMWare använder ju egna drivare för chipset, nätverk etc och ditt moderkort helt andra så din W7-installation skulle få tuppjuck av det. Måste du absolut kunna köra W7 lajv är nog enda lösningen att köra alla andra OS virtualiserade under W7.