Frågor kring billiga amd-prollar, köpråd.

Permalänk
Medlem

Frågor kring billiga amd-prollar, köpråd.

Hallå!

Hade tänkt att köpa mig en ny prolle till ett av moderkorten som jag har liggandes här hemma och bygga ihop en speldator åt min bror. Men denna oändliga djungel av modeller gör en galen.

Vet att det finns både nya och gamla versioner av phwnom samt athlon Men har ingen aning om vilken som är bäst.

Vore grymt tacksam om någon kunde ta sig en kik på prisjakt och plocka fram den optimalaste prollen för främst spelande men även bland adnra aspekter så som komprimering och uppspelning av hd-material osv.

sätter en gräns på 700kr +- några slantar.

Äre det bättre att jaga rätt på en en intelprolle för samam pengar då jag även har ett s775kort liggandes?

Mvh

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

En prolle för runt 700:- är väl knappast gjord för spel, men det beror på vad som spelas skall? Vad hade du för moderkort? Mer än 775:an då alltså?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ett av de dummaste kommentarer på länge, en prolle för ~700kr fungerar utmärkt i spel http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... . Det är oftast graffekortet som inte hänger med på noterna.

Till TS. Kör på en Athlon II x2 eller X3 så blir du nöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En prolle för runt 700:- är väl knappast gjord för spel, men det beror på vad som spelas skall? Vad hade du för moderkort? Mer än 775:an då alltså?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
en prolle för ~700kr fungerar utmärkt i spel [url]

Visst funkar det, men om du skall spela de senaste spelen så behöver du faktiskt en hyffsad prolle, tex GTA-IV är ett CPU-krävande spel, och där krävs en del av prollen, så jag vet vad jag skriver om, men visst krävs ju också ett vasst graffekort. Sedan beror det till en stor del vilken upplösning man/han skall köra på. Så utmärkt... ja vet inte om det är rätt ord

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Att de går utmärkt att spela på är jag inte orolig över men vet samtidigt inte om det lönar sig att skaffa en athlon x3'a eller om det ger lika mkt att köpa en phenom x2'a.

Hur är dessa prollar att klocka? Tänkte att man isf kunde köpa något så billigt som athlon x2 215 o sedan dra upp den lite eller vad har ni för synpunkter?

Tar gärna lite tips ang hurvida intel står sig emot dessa? Kan man jaga rätt på någon gammal E6*** för runt en femhudring så kanske det är bättre?

Mvh

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Om du har läst testet ovan som jag länkade till så visar den just att högre upplösning och annat godis (AA) påverkar inte prollens prestanda då den får ungefär samma fps som de dyrare prollarna. Så återigen budget prolle duger utmärkt för spel.

Sen GTA IV som du nämner http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-x2,2324-10.html . Det skiljer ca 10 FPS mellan 700 kr prolle oich en 1500 kr prolle.

Däremot är den prollen sämre alternativ för program och det kan man se i detta test http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Visst funkar det, men om du skall spela de senaste spelen så behöver du faktiskt en hyffsad prolle, tex GTA-IV är ett CPU-krävande spel, och där krävs en del av prollen, så jag vet vad jag skriver om, men visst krävs ju också ett vasst graffekort. Sedan beror det till en stor del vilken upplösning man/han skall köra på. Så utmärkt... ja vet inte om det är rätt ord

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Denna prolle är den som länkades till innan, är inte skit i pottan, till bra pris dessutom. https://www.inet.se/artikel/5308638/amd-athlon2-x3-425-2-7ghz...
Gratis frakt dessutom.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fått ett antal tips vilket jag tackar för.
Men om någon har vetskapen om hurvida, låt oss säga en gammal intel e6600 står sig mot dessa prollar idag så dela gärna med er av den kunskapen.

Mvh

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{

Permalänk
Medlem

Kolla själv, jag markerade de som närmast passade din fråga.

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=61&p2=112

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Tack!

Den sidan va kalasbra.. Lite synd på specifika modeller men har lite koll själv åsså så den borde duga.

Visa signatur

Nu sitter man här igen då..

}E4300{}p5n-e SLI{}8800gts 320mb{}2x1024 corsair XMS2{}Hiper type M{}160+500gb seagate{