Asus Eee Box får Blu-ray

Permalänk
Melding Plague

Asus Eee Box får Blu-ray

Nettop-varianten av Asus populära Eee-serie uppdateras med Blu-ray-spelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sådan vid tv hade inte varit helt fel

Permalänk
Entusiast

Verkar inte helt fel som HTPC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Netbooks med samma CPU klarar inte 1080p. Gör Nvidia-kretsen alltså detta möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
Netbooks med samma CPU klarar inte 1080p. Gör Nvidia-kretsen alltså detta möjligt?

Ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
Netbooks med samma CPU klarar inte 1080p. Gör Nvidia-kretsen alltså detta möjligt?

Jo om de har t.ex ION plattformen vilken börjar dyka som netbooks nu också.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

En fråga till de som är mer insatta, står denna på snedden sådär? Jag gillar verkligen inte den stilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
Netbooks med samma CPU klarar inte 1080p. Gör Nvidia-kretsen alltså detta möjligt?

Netbooks har inte samma processor som denna, då denna har en Atom N330 Dual Core (Netbooks brukar ha N270 med en enkel kärna), och enligt test av denna dator (utan blueray) så klarar den av 1080p även utan GPU acceleration...

Länk: http://www.silentpcreview.com/article1007-page4.html

Men som flera har sagt innan så vore en sån här en perfekt kompanjon till en HD tv att se på film, m.m. på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Netbooks har inte samma processor som denna, då denna har en Atom N330 Dual Core (Netbooks brukar ha N270 med en enkel kärna), och enligt test av denna dator (utan blueray) så klarar den av 1080p även utan GPU acceleration...

Länk: http://www.silentpcreview.com/article1007-page4.html

Men som flera har sagt innan så vore en sån här en perfekt kompanjon till en HD tv att se på film, m.m. på.

Men netbooks har släppts med atom 330 dock inte i Sverige ännu.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Denna eller asrock ion blir det till våren.
Kanon att ha vid tvn!

Permalänk

Är riktigt trevligt, synd att de inte stödjer dts-hd och dolby true-hd

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Är riktigt trevligt, synd att de inte stödjer dts-hd och dolby true-hd

Allt går med externt kort?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Får nettop datorer ha optiska läsare? Netbooks får ju inte iaf..?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu är det ju inte en netbook utan en nettop

Skulle va mkt trevlig å ha en sån här vid tv'n men då kan jag likabra fortsätta använda min stationära dator eller köpa uppgradering för 6k

Dock är den lilla storleken och Bluray mycket trevligt:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nu är det ju inte en netbook utan en nettop

Skulle va mkt trevlig å ha en sån här vid tv'n men då kan jag likabra fortsätta använda min stationära dator eller köpa uppgradering för 6k

Dock är den lilla storleken och Bluray mycket trevligt:).

Instämmer! Det blir massor med uppgradering för 6k!

Stort HTPC chassi, mer hårdiskar, bättre grafikkort och minne!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Får nettop datorer ha optiska läsare? Netbooks får ju inte iaf..?

MVH //Gorian

Det är ju inte en regel att netbooks inte får ha optiska enheter.
rätta mig om jag har fel, men har aldrig hört talas om detta

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Det är ju inte en regel att netbooks inte får ha optiska enheter.
rätta mig om jag har fel, men har aldrig hört talas om detta

Jag har inte läst om något sådant krav heller.

Vad som dock finns är att olika Windowslicenser styr hur en dator får specas. Min HP Compaq Mini 311C är en av de första ION-baserade netbooks som kommit till Sverige och i den får bara 1GB DDR3 finnas då MS krav för Windows XP ser ut så. Sedan har ION-kretsen en artificiell begränsning som gör den lite långsammare för att få säljas ihop med XP. Skärmen är dock 11,6" med 1366x768 då MS tillslut gick med på att höja kraven. Riktigt fult att MS kan bestämma så pass mycket. =/

Och ja, även min netbook med ION LE klarar av 1080p filmklipp med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Det är ju inte en regel att netbooks inte får ha optiska enheter.
rätta mig om jag har fel, men har aldrig hört talas om detta

Det finns regler, men inte i form av bestämmelser utan helt enkelt vad som idag är fysiskt möjligt- eller åtminstone rimligt. Släng på en optisk läsare på en liten netbook och du får inte längre en netbook - eftersom det mesta av innandömet måste ritas om och datorn blir både tjockare och bredare på flesta mått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
En fråga till de som är mer insatta, står denna på snedden sådär? Jag gillar verkligen inte den stilen.

Yes den ska stå så, det är bara passiv kylning i den jag har så då behöver den stå fritt på ställ för att det ska fungera på bästa sätt.
Jag har en föregångare B206 som jag kör som HTPC där hemma med Media portal som funkar underbart. Kör inte 1080p på den men för 720p fungerar den gamla versionen alldeles utmärkt så det skulle inte förvåna mig om denna kan ta det utan problem.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Netbooks har inte samma processor som denna, då denna har en Atom N330 Dual Core (Netbooks brukar ha N270 med en enkel kärna), och enligt test av denna dator (utan blueray) så klarar den av 1080p även utan GPU acceleration...

Länk: http://www.silentpcreview.com/article1007-page4.html

Men som flera har sagt innan så vore en sån här en perfekt kompanjon till en HD tv att se på film, m.m. på.

1080p != 1080p, de kör WMV-HD i artikeln och det är nog det lättaste formatet jag vet om för HD.

En atom 330 klarar garanterat inte av en blu-ray utan grafikkortsstöd.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt pallar prollen inte Full-HD(.mkv) utan gpu-acceleration utan lite tweakande och specialcodecs. Fast hela idén med ION är väl att varje komponent för sig är världsbäst men att tillsammans klarar den av sjukt mycket saker såsom 1080p osv?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.