Elektroniska bokläsare på frammarsch

Permalänk

Har många av mina skolböcker som PDF-filer. Vore underbart att ha en lätt enhet att alltid ha med sig än fyra 500+ sidors böcker. Det är bland annat därför jag vill slopa alla böcker och anteckningsblock för en liten tablet. Något sånt här, men mer interaktivt, hade varit perfekt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Jag ser ärligt talat inte hur detta skulle slå igenom.

Med dagens avancerade smartphones är det hur lätt som helst att läsa böcker i alla möjliga format direkt i mobilen, utan att behöva släpa med dig en stor kloss.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Jag ser ärligt talat inte hur detta skulle slå igenom.

Med dagens avancerade smartphones är det hur lätt som helst att läsa böcker i alla möjliga format direkt i mobilen, utan att behöva släpa med dig en stor kloss.

Så varför är inte papperstidningarna i A6 och A7 format då om ett litet format är så fantastiskt #-/

olika läsplattor slår senast igenom då det finns färgskärmar. Tänk att kunna ha med några årgångar av olika tidningar + böcker i plattan, inget "jag har den hemma i bokhyllan" mer då.

Permalänk

till alla er som säger att man lika gärna kan använda mobilen eller netbook:

vinsten med e-readers är att man inte blir trött i ögonen, då det inte är back light i skärmen och att det är en annan skärmteknik. samt att batteriet håller otroligt länge då det endast drar när man byter sida.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det ser ut som en trevlig produkt som jag gärna skaffar när utbudet blir bra på böcker men även annat läsbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Jag ser ärligt talat inte hur detta skulle slå igenom.

Med dagens avancerade smartphones är det hur lätt som helst att läsa böcker i alla möjliga format direkt i mobilen, utan att behöva släpa med dig en stor kloss.

Konstigare saker har hänt ;).
Nu tänkte jag inte dissa läsplattan i sig. Men titta på den populära spikmattan. Några som rankade denna som (förra) årets julklapp. Beror det på att det är en ny uppfinning? Eller kanske jättemånga faktiskt behövde en spikmatta just detta året? Eller kan det ha varit smart marknadsföring kanske ;).

Förnuft hänger inte alltid ihop med vad som slår igenom. Och hypen är ju igång, så varför inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Väntat länge på en som är bra och som man har råd med.

Men jag gillar inte att Amazons har en keypad, skulle vart en skärm över hela.

Vore sweet om det skulle komma en i färg så kan man läsa lite serietidningar också

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Men drar man inte med sig 10kg böcker till universitetet känner man sig inte lika duktig. ;<

Permalänk
Medlem

Hoppas den här nya tekniken kan pressa ner priserna på kurslitteraturen något nu bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
till alla er som säger att man lika gärna kan använda mobilen eller netbook:

vinsten med e-readers är att man inte blir trött i ögonen, då det inte är back light i skärmen och att det är en annan skärmteknik. samt att batteriet håller otroligt länge då det endast drar när man byter sida.

Det är inte föränns man provar denna typen av skärmteknik då klockorna klingar i huvudet på alla skeptiker. Jag har legat soliga sommardagar och läst på mig om diverse omänen som regexp på en badstrand. Detta hade varit en pina om jag försökt samma sak med en laptop om jag inte hade byggt ett tält för att skydda skärmen mot solen.
Dessa typer av skärmar är vilsamma och för min del byter jag gärna ut papper mot denna tekniken. Men den är inte färdig. Vi har pris, uppritningstid, avsaknad av färg.
Nu när det kommer fler konkurrenter in på den europeiska marknaden så kommer det bli prispress och tekniken kommer ta fart.
Jag har en gammal iRex som jag kommer byta ut så fort en snygg och kapabel läsare i rätt prisplass går att beställas från sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Det är inte föränns man provar denna typen av skärmteknik då klockorna klingar i huvudet på alla skeptiker. Jag har legat soliga sommardagar och läst på mig om diverse omänen som regexp på en badstrand. Detta hade varit en pina om jag försökt samma sak med en laptop om jag inte hade byggt ett tält för att skydda skärmen mot solen.
Dessa typer av skärmar är vilsamma och för min del byter jag gärna ut papper mot denna tekniken. Men den är inte färdig. Vi har pris, uppritningstid, avsaknad av färg.
Nu när det kommer fler konkurrenter in på den europeiska marknaden så kommer det bli prispress och tekniken kommer ta fart.
Jag har en gammal iRex som jag kommer byta ut så fort en snygg och kapabel läsare i rätt prisplass går att beställas från sverige.

+1

För att inte säga detta förbannade scrollande.

Vill se den som sträckläser en roman framför datorskärmen

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är mycket bättre att läsa böcker med en riktig bok.

* Det är skönare på något sätt, det är helt enkelt lättare att ha en bok än att hålla en platta på något sätt. Men detta är ju individuellt vad man tycker.

* Boken är mycket vackrare att ha än en fil som ingen ser.

* Vad händer om filen försvinner? Då har man inte "boken" längre.

* Att rädda träd är en myt, vi har aldrig haft någon skogsdöd i tex Sverige. Nästan allt papper återanvänds så många ggr att är väldigt liten del av skogen som används till just papper till tidningar, böcker, dasspapper, manualer mm. I Sverige återplanterar vi mer skog än vad vi skövlar så det är ju prat om att vi för för lite öppna ytor på vissa områden i Sverige.

* Jag ser samma fara med detta som med dom digitala fotografierna. Om alla böcker försvinner och blir e-böcker så kan hela verk försvinna p.g.a. datorhaveri mm. Böcker som alltså förintas för framtiden. Samma fara sker ju just nu med fotografierna. Om 100 år kommer så kommer dom veta så väldigt lite om oss p.g.a. att det är nästan ingen som har framkallat sina kort.

* Att det skönare är ju objektivt och dessutom en vanesak.

* Det kan jag hålla med om att fysiska böcker kan vara vackra att se på i vardagen.

* Vad händer om boken brinner upp, möglar, rivs sönder, nerklottras, blöts? Riskerna med en fil är färre.

* Som vi sköter skogen i Sverige just nu så är det mer eller mindre en oändlig resurs. Men så är det långt ifrån på andra håll i världen.

* Genom historien har ett oräkneligt antal verk försvunnit PGA att de har vittrat bort, tappats bort, brunnit (Alexandria är väl ett utmärkt exempel). Möglat, blivit blöta etc. Det mesta av verken försvann under en tid då bokkopiering var extremt tidskrävande och oftast fanns boken bara i ett exemplar.

Idag kan vi skapa oändligt antal med kopior enkelt, och vi kan faktiskt lagra hela världens bibliotek på en enda enskild modern hårddisk. Så länge IT systemen underhålls och har kontinuerlig redundans så kommer verken att finnas så länge vi finns. Vad är enklast att underhålla? ett IT system som har alla böcker i världen eller underhålla tusentals olika bibliotek med miljontals böcker? En pappersbok vittrar till slut sönder och behöver tryckas på nytt till slut, det finns ingen chans att vi kan underhålla alla miljontals böcker på det sättet.

Samma med fotografi, hur många foton har inte försvunnit, brunnit upp, blekts för att de endast har varit lagrade som framkallade bilder? De bilder som finns idag som är från 1800talet osv är kraftigt förändrade än vad de var när de var nytagna. Hade man lagrat det digitalt så kommer inte tidens tand att nöta bort information på foton.

Kanske blev lite offtopic och lite långt inlägg men det jag vill komma fram till är framtidens historieforskare kommer ha allt serverat på ett silverfat när de forskar om 2000talet.

Permalänk
Medlem

Haha! Sköna argument. Alla de här böckerna som försvunnit från Alexandria under mer än ett par tusen(!) år. Du tror inte att de där datafilerna skulle kunna försvunnit, förvanskats etc under den tiden?

Jag ger den där bokplattan samma framtidsutsikter som minicallen. En totalt jävla onödig produkt. Och ja, jag har släpat juristlinjens böcker till universitetet i flera år.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Till er som väntar på en OLED-version: DON'T PANIC

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag är en som läser väldigt mycket böcker, ibland kan det bli ett antal i veckan. Det är väl i första hand till sådana som mig som läsplattan riktar sig till. När man åker på en eller två veckors semester så behöver man bara ta med sig läsplattan och inte flera kilo böcker.

Innan jul köpte jag själv en läsplatta, iriver Story, från Webhallen. Den fungerar alldeles utmärkt för mina ändamål. iriver Story använder sig ju av 8-gråskalors E-ink och har därför de fördelar och nackdelar som följer med den teknologin.

Som har sagts tidigare så är det mycket skönare att läsa skärmen med E-ink än en LCD skärm samt att batteritiden är mycket längre och kan räknas i ett par veckor istället för någon dag eller så. Däremot så tar det ju ca 0.5 sekunder att byta sida, lite längre om det är en bild som visas, men det är en vanesak och med lite rutin så byter man sida samtidigt som man läser sista raden och tajmar därför in sidbytet perfekt. I början så kom jag på mig själv att föra högerhanden upp till högra hörnet på läsaren och försökte bläddra sida som i en vanlig bok. Det är väl ett bra betyg på att läskvaliteten är bra!

En viktig sak som jag var ute efter när jag skulle köpa en läsplatta är att den har stöd för .EPUB formatet. Det är ju standardformatet som har blivit framtaget av IDPF (International Digital Publishing Forum). iriver Story stödjer inte bara olika textformat, den kan även visa JPG, BMP och GIF bilder som är Zippade, vilket är intressant för den som gillar att läsa inskannad manga och serier.

Vill ni se vad det finns för modeller ute nu så kan ni titta följande sida: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix
Vad jag vet så finns följande att köpa i Sverige just nu: iriver Story (Webhallen), Sony Reader Touch (Sony Center) samt NUUT (Teknikmagasinet). Det är möjligt att ytterligare några har släppts på svenska marknaden den senaste månaden eller två sedan jag undersökte det hela.

En annan läsare som jag var intresserad av att köpa men som tyvärr inte går att få tag på ännu om man inte var väldigt tidig med att förboka är txtr reader. Det som är intressant med den är att delar av systemet är open source och har ett API som vilken kunnig programmerare som helst kan göra egna applikationer till.

Är man ingen storläsare så är det ju än så länge inte prisvärt att köpa en läsplatta såvida man inte har någon användning av en i jobbet. Det ska även bli intressant att se hur E-Ink teknologin utvecklas.

Permalänk
Medlem

skippa tangent bordet och fixa touch screen istället

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Sedan ca 4 månader tillbaka är jag en stolt ägare av en BeBook Mini, toknöjd med produkten.

Inget ansträngande för ögonen överhuvudtaget att läsa från den tack vara eInk och ePaper.

Har aldrig slut på saker att läsa då jag ständigt bär med mig ett bibliotek på ca 20.000 böcker vart jag än går.

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

Precis min tanke, har inte riktigt förstått poängen med en e-bok där tangentbordet tar upp halva enheten Visst måste man ju få till någon form av inmatning men här, till skillnad från telefoner, så känns ju en touch-screen betydligt vettigare - eftersom man skriver så lite och det är en så liten del av användandet så behövs inte taktil igenkänning på samma sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är mycket bättre att läsa böcker med en riktig bok.

* Det är skönare på något sätt, det är helt enkelt lättare att ha en bok än att hålla en platta på något sätt. Men detta är ju individuellt vad man tycker.

Det är skönare med något mjukt som böjjer sig och man måste antingen anstränga sig för att räta ut boken alternativt vinkla den så man kan läsa vettigt?
Jag läser gärna böcker i sängen och ser direkt enorma fördelar med en e-bok.

Känns som alla glömmer bort transporterna när det pratas miljöpåverkan. Böcker är stora och tunga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Jag ser ärligt talat inte hur detta skulle slå igenom.

Med dagens avancerade smartphones är det hur lätt som helst att läsa böcker i alla möjliga format direkt i mobilen, utan att behöva släpa med dig en stor kloss.

Tror verkligen folk att det är en vanlig LCD-skärm i dessa? Hur kasst vore inte det?

Permalänk
Medlem

En fördel som verkar glömmas bort är hur värdelöst det är med facklitteratur i tryckt form. Dom innehåller alltid fel och blir det tillräckligt många så kommer det en ny version... som man får köpa på nytt, och det gamla exemplaret blir i princip värdelöst.

Till slut så är det så pass få fel (för det är alltid något som kan förbättras) men man kan inte släppa det, för det går inte att motivera en ny tryckning med allt besvär som tillkommer.

En bok i digital form skulle fritt kunna uppdateras och förbättras precis som all annan digital media (jämför mjukvara).

Skönlitteratur har inte alls detta problem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
En fördel som verkar glömmas bort är hur värdelöst det är med facklitteratur i tryckt form. Dom innehåller alltid fel och blir det tillräckligt många så kommer det en ny version... som man får köpa på nytt, och det gamla exemplaret blir i princip värdelöst.

Till slut så är det så pass få fel (för det är alltid något som kan förbättras) men man kan inte släppa det, för det går inte att motivera en ny tryckning med allt besvär som tillkommer.

En bok i digital form skulle fritt kunna uppdateras och förbättras precis som all annan digital media (jämför mjukvara).

Skönlitteratur har inte alls detta problem.

Det kanske är menat att det skall vara fel i facklitteraturen för att "motivera" konsumenten att köpa den uppdaterade upplagan.

Finns ju inget som säger att den redan köpta digitala kurslitteraturen skulle uppdateras speciellt mycket lättare (eller billigare) än annars.

Ursäkta mina negativa tankar men det känns tyvärr inte helt orimligt. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
+1

För att inte säga detta förbannade scrollande.

Vill se den som sträckläser en roman framför datorskärmen

Haha, jag har inga problem att läsa på datorskärmen, har suttit säkert 8-10 timmar i sträck och läst böcker här, men vet att många har problem med det.

Vad jag främst vill veta är hur dom här läsarna är i solen, mobil och datorskärmar är ju fruktansvärda i solen, ser knappt nånting.

Citat:

Finns ju inget som säger att den redan köpta digitala kurslitteraturen skulle uppdateras speciellt mycket lättare (eller billigare) än annars.

Det är ju mycket lättare att bara uppdatera en fil med rätt information, och sedan bara skicka ut uppdateringen till alla som redan har köpt den, än det är att trycka upp en ny utgåva i 20 000 exemplar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
Det är ju mycket lättare att bara uppdatera en fil med rätt information, och sedan bara skicka ut uppdateringen till alla som redan har köpt den, än det är att trycka upp en ny utgåva i 20 000 exemplar.

Vad är det som säger att utgivaren inte vill ha betalt för den uppdaterade utgåvan?

Likväl så öppnar detta nya möjligheter för hur litteratur åtkomliggörs vilket är bra.

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt att slippa alla dom där tunga böcker man måste bära på...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag är IT-bibliotekarie och har köpt in ett gäng läsplattor (Cybook Gen3 som nu klarar både Mobipocket och Epub), det ska bli intressant att se om vi kan öka utlåningen av e-böcker. Vi har knappt 150 utlån per år, det dubbla när det gäller strömmande ljudböcker. Skulle ni tycka att det vore intressant att läsa e-böcker, t.ex. kurslitteratur, om det fanns läsplattor att låna också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Jag är IT-bibliotekarie och har köpt in ett gäng läsplattor (Cybook Gen3 som nu klarar både Mobipocket och Epub), det ska bli intressant att se om vi kan öka utlåningen av e-böcker. Vi har knappt 150 utlån per år, det dubbla när det gäller strömmande ljudböcker. Skulle ni tycka att det vore intressant att läsa e-böcker, t.ex. kurslitteratur, om det fanns läsplattor att låna också?

Tror inte att jag skulle läsa mer bara för att det är en läsplatta, men kommer att skaffa en nångång av praktiska skäll...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X