Köra på bättre processor eller bättre grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

Köra på bättre processor eller bättre grafikkort?

Hej!

Utifrån min budget står jag inför ett val. Antingen uppgraderar jag min dator enligt följande:

AMD Athlon II x4 620
och ett HD 4850 1gb

eller

AMD Athlon II x2 240
+ HD 5770 1gb

Vad blir bäst? Ändamålet är att spela.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

hm vad ja förstår så är inte HD 48xx serien så dålig utan har bara inte Dx11. Så om ja va du hade ja nog kört första paketet om de är just det där du tänkt välja mellan

Permalänk

jag tror du vinner fps mässigt op det första alternativet utan tvekan!!!

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

Första alternativet, ger utan tvekan bäst resultat, bara att du inte får dx11.

Men det kan du uppgradera senare när priserna gått ner!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Men när jag kollar bencmarks på grafikkorten så får grafkkortet i alternativ 2 klart högre, ungefär 20 fps högre i vissa fall. Är det inte bättre att köra på den konfigurationen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej!

Men när jag kollar bencmarks på grafikkorten så får grafkkortet i alternativ 2 klart högre, ungefär 20 fps högre i vissa fall. Är det inte bättre att köra på den konfigurationen?

Det är ju lite olika beroende på hur bra spelen är på att hantera fler kärnor än två. I fallet spel som hanterar fler kärnor än två dåligt så ger alternativ 2 bättre prestanda pga lite högre klock på processor och snabbare grafikkort.

I spel som bra utnyttjar fyra kärnor, så blir det jämnare och alternativ 1 kan ha lika bra eller i vissa fall bättre prestanda.

Personligen skulle jag nog kört på alternativ 2 pga det bättre grafikkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Har jag fel eller är avsaknad av L3 cache dumt när man ska spela på datorn? Jag har iaf för mig att det ger mer prestanda och isf skulle valfri nedbantad phenom 2 vara bättre.

Permalänk
Medlem

Snackar vi AM3 nu?
Varför inte köra en tvåkärnig prolle då och låsa upp resterande två då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Snackar vi AM3 nu?
Varför inte köra en tvåkärnig prolle då och låsa upp resterande två då?

De är låsta eftersom de är sämre exemplar av en dyrare processor, det kan fungera men är absolut inte garanterat.

Permalänk
Inaktiv

Jag har hittat en 3-kärnig amd-processor för 600 spänn. Kommer det att bli pissig prestanda i spel pågrund av att den inte har L3-cache?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla efter prestandan på nätet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spela = Phenom II serien
Annars så funkar en Athlon helt ok, går även att låsa upp L3-cachen har jag läst. (Funkar dock inte alltid)

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk

Athlon II X3 425 + HD 4870 1GB får nog högre fps än båda dina alternativ

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD