Permalänk
Medlem

Machinarium är konst?

Godkväll

Slutuppgiften i ett nutida konst-projekt vi har i skolan är att skriva en essä om konst. En av uppgifterna i denna essä är att välja det konstverk som påverkade mig mest under tiden vi haft projektet. Jag valde spelet Machinarium.

Min lärare tyckte det var ett dåligt val om jag vill satsa på högre betyg, just på grund av att det är svårt att säga att spelet är konst. Detta enligt henne för att det har sålt i flera kopior och för att det inte ställts ut på en konsthall eller något liknande konstnärligt sammanhang.

Om jag däremot diskuterar om varför spelet är konst till skillnad från t.ex. Left for Dead mer än att det till skillnad från L4D är snyggt handritat så kan det gå bra, tydligen. Självklart kommer frågan "vad är konst?" dyka upp. Har redan en del idéer om vad jag ska skriva, men tar gärna hjälp av er!

Om ni inte håller med mig, skriv gärna det också och varför ni inte gör det, så kanske det blir en intressant diskussion.

Om det här är fel del av forumet ursäktar jag mig.

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem

Re: Machinarium är konst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av led_alex
Min lärare tyckte det var ett dåligt val om jag vill satsa på högre betyg, just på grund av att det är svårt att säga att spelet är konst. Detta enligt henne för att det har sålt i flera kopior och för att det inte ställts ut på en konsthall eller något liknande konstnärligt sammanhang.

Det finns väl jättemånga kopior på kända konstverk, t.ex. tavlor osv. Är inte det konst då bara för att det finns ett original och en massvis med kopior? Det är ju exakt samma med spelet. Det finns ett original (antagligen i tillverkarens händer) och en massvis av sålda exemplar/ kopior.

Angående själva frågan om hur vida spelet är konst så är min mening att alla objekt kan vara konst, det gäller bara att se varför (typ en anledning). Bilar, möbler, klädesplagg kan ju vara konst så varför inte ett spel.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Alla har vi olika synpunkter på vad som är konst så bara du kan få fram din poäng på ett bra sätt och få läsaren att förstå varför det är konst så ska det nog gå bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Vill hålla med föregående talare, om du kan motivera för din lärare varför det är konst, så varför inte?

vissa tycker att en fin penna är värd att ha i ett stativ och klassar det som konst, andra har gitarrer, tavlor, skivomslag på väggen.

Ja begreppet konst har lika många tolkningar som det finns människor.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Machinarium:

"It won the Excellence in Visual Art award at the 12th Annual Independent Games Festival."

Done.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att konst är något som skaparen lagt ner kärlek på, oavsett vad det är

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

konst

konst, verksamheter som syftar till att framkalla särskilda sinnesintryck och känslomässig eller tankemässig inlevelse (t.ex. danskonst, talarkonst, trollkonst, konsthantverk); i snävare bemärkelse detsamma som bildande konst eller bildkonst. I antikens Grekland stod konst för praktiskt kunnande, och aktiviteter som resulterade i verkliga ting skildes från dem som producerade bilder av ting. Vid medeltidens slut kallades alla kvalificerade hantverk för konster. Under 1700-talet fick konsten omfatta också de föremål kunnandet gav upphov till och blev det särskilda begreppet för bildkonst, arkitektur, konsthantverk, musik, opera, teater, dans och litteratur, och diskussionen om vad som är konst och vad som är god konst tog fart.

http://www.ne.se/konst

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Din lärare är en trångsynt sopa vars enda uppgift är att lära ut hur befängd vuxenvärlden och framförallt skolan kan vara. Att konst inte skulle vara konst p.g.a. mängden kopior (kan massproduktion vara konst?) får mig att tänka på Andy Warhol och hans alster. Du borde ta en titt på hans verk och det borde kanske din lärare också göra.

Essä om konst. Wow! Vilket jävla konstprojekt.

Angående vad som är konst. Du kan ju jämföra spelet med en mängd ytterst kontroversiella konstverk, t.ex. kvinnan som klär ut sig till en arg fotbollsdomare och pissar ner sig offentligt. Varför kan inte ett spel vara konst om det kan vara konst att urinera bland folk? Det verkar som om definitionen av konst, enligt vissa, är något som fått ett konstnärligt godkännande av en mer eller mindre självutnämnd konstelit.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Håller med killen med skägget till fullo. Andy Warhol är väl något av en ikon för delar av konsten under 1900-talet, framförallt innom popart. Den som aldrig har sett hans Marilyn Monroe-grej eller soppkonserverna lär ha legat nergrävd under en sten sedan 1960-talet. Finns få konstnärer vars verk har blivit mer massproducerat. Har läst och läser en del designhistoria och han har dykt upp både en och tre gånger med sina stiltypiska grejer. Kan inte din lärare hålla med i att han är en erkänd konstnär så undrar jag om hon verkligen ska fortsätta jobba med det hon gör.

NE-referensen beskriver det bra, konst handlar om att väcka känslor, olika sinnesintryck och att sätta fart på tankarna. Spelade igenom Machinarium-demot och jag tyckte att det lyckades väldigt bra med det. Fick använda de små grå en hel del ett par gånger. Samtidigt så är det ju riktigt snyggt med.

Gå hårt på vilka känslor det väcker hos folk. Försök hitta referenser till vad andra har sagt om spelet, det där priset tex. Dra paralleller till andra mer erkända konstgrejer, både saker som är väldigt uppenbart och kanske en del mer långsökta. Det är inte din lärare vad som avgör vad som är konst är. Det är du som ska redogöra varför du tycker något är konst. Sedan om det handlar om Mona-Lista, en hink någon har bajsat i eller om det är dm_bounce från Half-Life DM är helt irrelevant.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det verkar som om definitionen av konst, enligt vissa, är något som fått ett konstnärligt godkännande av en mer eller mindre självutnämnd konstelit.

Välkommen till dagens konstsverige. Eller ja, det är väl lite fel att säga för så här har det väl igentligen alltid varit.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite upprörande att ditt betyg ska baseras på din förmåga av att påverkas av "seriös" konst. Om konsten du påverkas mest av inte är tillräckligt etablerad, då får du ett dåligt betyg. Jag hävdar att det är konformism och inget annat.

Machinarium har en föregångare i spelet Samorost som är skapat av Jakub Dvorský som ett examensarbete från en konstskola. Här finns en kort intervju med Dvorský: http://art.webesteem.pl/8/dvorsky_en.php
Om hans spel godkändes som examensarbete, måste det ha betraktats som konst. Då borde rimligen efterföljaren, Machinarium, också kunna betraktas som konst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa!

Tänkte i princip på det mesta av det där själv, men tack ändå, der hjälpte! Någon av er kunde fan tagit min lärares plats istället. Konst handlar väl om något om att vara öppen? Läste i alla fall en massa intervjuer med Jakub Dvorsky, kollade vilken typ av uppmärksamhet spelet fått av andra (bland annat på indiefestivalen), jämförde med en massa annan konst och förklarade hur nytt och spännande det är med internet och dator(spel) som ett nytt medium för konsten och vad det i framtiden säkert också kan åstadkomma för konsten m.m.

Håller helt klart med om att min lärare är jävligt inskränkt. När jag nämnde Andy Warhol för henne som motargument till att Machinarium var masskopierat sa hon att "det var ju populärt på den tiden (60-talet) att göra som han gjorde, och därför var det konst då". Det var antagligen det dummaste argumentet jag hört i år, tillsammans med en del andra argument hon la.

Just därför blev jag så frustrerad att jag valde Machinarium. Konsten har fan inga gränser och därför tänker jag inte ge vika för ett gammaldags betygssystem eller en kass lärares icke öppna bild av verkligheten och konst.

Har i vilket fall lämnat in uppsatsen nu. Kan uppdatera er här senare om mitt betyg och varför jag fick det betyget jag fick. I fear not.

Tack igen!
Godnatt.

Visa signatur

Bwoyar Quashi