Permalänk
Medlem

Problem med asus m4a785-m...

Tja! Köpte nyss ett asus m4a785-m som jag satte i en athlon x2 4200+ + 2gb 800mhz ram för att ha som htpc. Självklart var det inte bara att koplla in allt och köra, utan som vanligt ska det dyka upp diverse problem..

För det första går det inte att välja upplösningen 1360x768 (vilket till och med mitt gamla ati x600 klarar). Upplösningen finns inte pland alternativen.
Denna upplösningen krävs för min samsung plasma-tv (väljer jag 1920x1080 så blir bilden nästan fyrkantig och fyller inte kanterna på tvn. Hur fixar jag detta?

Sen så skickar den inget ljud via hdmi-utgången, och i VIAs B-drivrutiner finns inte ens detta alternativ, utan endas vanliga utag + spdf eller vad det heter. Hur löser jag detta? Inte ens vanligt 3.5mm utag till tvn fungerar (vilket fungerar med andra datorer, så ajg har kopplat rätt)

Sen så står det i bios samt i windows att 2gb ram är installerat men bara 1.75 gb ram går att använda.. Varför använder den inte bara allt?.. Gränsen för 32bit går väl vid typ 3.2gb?

Mycket tacksam för lösningar!!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

1. Ljudet ska kanske aktiveras i BIOS, på nVidia står det "HDMI Audio".. något.
2. Om alla drivrutiner är installerade rätt ska det finnas ATI/AMD ljudenhet på ljud i kontrollpanelen. Byt till det.
3. Upplösningen bör gå att ändra i kontrollpanelen för kortet. Gör en anpassad upplösning? (vet ej hur man fixar för ati)
4. Inbyggda grafikkortet tar minne från RAM, därav 1.75Gb. Sänk videominnet i BIOS om du vill få ut mer RAM.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
1. Ljudet ska kanske aktiveras i BIOS, på nVidia står det "HDMI Audio".. något.
2. Om alla drivrutiner är installerade rätt ska det finnas ATI/AMD ljudenhet på ljud i kontrollpanelen. Byt till det.
3. Upplösningen bör gå att ändra i kontrollpanelen för kortet. Gör en anpassad upplösning? (vet ej hur man fixar för ati)
4. Inbyggda grafikkortet tar minne från RAM, därav 1.75Gb. Sänk videominnet i BIOS om du vill få ut mer RAM.

1. Har hittat inställninge för detta i VIAS inställninga (De måste ha lagt ner timmar på att gömma det). Detta hjälpte dock inte så får kolla i bios, återkommer efter det.

2 Har xp så tror inte det funkar likadant som vista/7. Finns inget ATI/AMD ljudenhet iaf någonstans vad jag sett. Hat installerat nyaste catalyst + vias drivrutiner

3. Upplösningen är löst! Flyttade hdmi-kabeln till hdmi kontakt 2 i tvn och vipps så dök 1360x768 upp + att 1920x1080 fyllde hela bilden. (konsigt att det inte funkar i kontakt 1 då det funkar för en vanlig hd-boxer?, bör väl vara samma 1920-signal?)

4. Okej då förstår jag! får se om grafikkortet blir snabbare a v mer gb annars får de vara kvar som det är

Tack för hjälpen hitils!=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SirMacke
[B]1. Ljudet ska kanske aktiveras i BIOS, på nVidia står det "HDMI Audio".. något.
2. Om alla drivrutiner är installerade rätt ska det finnas ATI/AMD ljudenhet på ljud i kontrollpanelen. Byt till det.

Nu har jag kollat i bios och hdmi-ljudet var på "enable". varför fungerar det inte endå tro?

Bör ju vara något fel om allt är inställt på ljud via hdmi men de tär knäpptyst. Reklamera kanske?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna du ska ha till HDMI audio finns hos Realtek:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?Langi...

Prova dem

Via's audio drivrutiner är till övriga ljudutgångar på moderkortet.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Devrer
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
1. Ljudet ska kanske aktiveras i BIOS, på nVidia står det "HDMI Audio".. något.
2. Om alla drivrutiner är installerade rätt ska det finnas ATI/AMD ljudenhet på ljud i kontrollpanelen. Byt till det.

Nu har jag kollat i bios och hdmi-ljudet var på "enable". varför fungerar det inte endå tro?

Bör ju vara något fel om allt är inställt på ljud via hdmi men de tär knäpptyst. Reklamera kanske?

Du måste ange i kontrollpanelen att ATI HDMI ska vara ljudenhet.
Kolla länken ovan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är realtek och via samma skit? Såg att jag hade massa realtekdrivrutiner så antar det.

Btw så är det löst nu! Var trvungen att installera en hdm-ljuddrivrutin från ati till XP för att få det att funka:) konstigt att inte den följde med catalyst.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg