Permalänk
Medlem

Livslängd på bärbar?

Hur lång livslängd har en dator som man inte ska ha till spel? Anledningen att jag frågar är för att jag funderar på att lägga lite mer på datorn om jag vet att jag kan ha den i flera år.

Jag behöver datorn till att surfa, jobba med microsoft office, kolla på full-hd-film/serier när jag reser samt koppla till min hemmabio och kolla på full-hd med surroundljud när jag är hemma.

Om man köper en dator som klarar detta måste man kunna ha datorn hur länge som helst! Eller ja tills det kommer något helt nytt som det inte ens snackas om idag! Det ända är väl designen som kanske blir tråkig med åren?

Som sagt vad tror ni som varit med ett tag?

Permalänk

Min erfarenhet är att laptops drabbas av slitage så pass att de sällan håller samman vettigt i mer än 3, max 4, år.

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilemonArthur
Min erfarenhet är att laptops drabbas av slitage så pass att de sällan håller samman vettigt i mer än 3, max 4, år.

Låter som ett vettigt antagande. Har haft min bärbara i 3 år nu, och den börjar sjunga på sista versen. Hjälper inte längre att formatera om datorn.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du köper för dator. Min Thinkpad tuffar å efter 4.5 år trots otaliga olyckor och inte allt för väl behandling.

Permalänk
Medlem

Förutom slitagekänsliga delar så håller en bärbar mycket länge. Har t.ex. haft en Compaq Armada fungerande i ~8 år (och den fungerade när den kasserades). Har dessutom en Portege 2000 liggande som fungerar utmärkt förutom att hårddisken är sönder, den maskinen är väl ca. 7 år om jag minns rätt.
Var bara försiktig med strömanslutningen, att råka sparka till strömsladden har förstört många kontakter som kan vara svåra att byta och dessutom kan man dra ner datorn på golvet och slå sönder skärmen.

Permalänk
Medlem

Omkring 3-4 år och 2-3 år med dagens mini-pc.

Farsan har en äldre bärbar som håller än idag helt utan problem. Den börjar bli lite mer gråfärgad av åldern istället för helsvart.
Däremot min kompis bärbara fick problem efter 2 år och dog vid 3 års ålder.

Jag vågar gissa på att äldre datorer håller längre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

tja... min dog efter 4 veckor...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Det låter som om man kan ha den i många år (4+ år) om man köper en med kvalité, vilket Sony Vaio måste anses vara

Frågan är dock om man inte hinner tröttnar på designen eller om det kommer något helt nytt/revolutionerande inom dem fyra åren :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Det låter som om man kan ha den i många år (4+ år) om man köper en med kvalité, vilket Sony Vaio måste anses vara

Frågan är dock om man inte hinner tröttnar på designen eller om det kommer något helt nytt/revolutionerande inom dem fyra åren :-/

Det kommer alltid nya saker Klart att man kan vilja ha något nytt om ett antal år men då har man väl förhoppningsvis möjlighet att skaffa nytt också.

Permalänk

Sen är frågan om en 17" gamerlaptop och en netbook fyller samma funktioner för en användare, netbooks lär inte hålla länge, men är ju attraktiva i pris och storlek.

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard