Vad ska jag tro? Väldigt tvetydiga testresultat om athlon II x3 och athlon II x2.

Permalänk
Inaktiv

Vad ska jag tro? Väldigt tvetydiga testresultat om athlon II x3 och athlon II x2.

Hej! Jag står inför att köpa en ny lågbudget processor. Väger mellan en athlon II x3 425 2,7 Ghz eller en athlon x2 250 3,0 Ghz

Men jag blir inte klok på vilken som är bäst för spel....

Jag har tittat på två tester där dom jämför en athlon II x2 250 på 3Ghz med 2mb l2-cache och en athlon II x3 425 med 1,5mb l2-cache. I det ena testet visar man på att athlon II x3 presterar sämre i spel än athlon II x2 och menar att det är pågrund av att den har så liten l2-cache och att alla kärnor inte kan utnyttjas i spel.

I ett annat test visar man att athlon II x3 425 är betydligt bättre än athlon II x2 250. Där påstår dom att det beror på att processorn just har tre kärnor och att spel kan utnyttja tre kärnor fullt ut.

Vad ska jag tro på?

Här är testerna:

Där Athlon II x3 presterar sämre: http://www.idg.se/2.1085/1.261966/amd-athlon-ii-x3-435---ett-...

Där den presterar bättre: http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/amd-athlon-2-x3-425-435-p3....

Tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv

Ingen har några synpunkter?

Permalänk
Medlem

Båda har säkert rätt, den trekärniga borde vara bättre i program som kan utnyttja alla kärnorna, medan den tvåkärniga vinner i program som klarar en eller två kärnor pga högre frekvens och mer cache. Vilken du ska välja beror alltså på vilka program du ska använda.

Men, det finns ett sätt att, om man har rätt moderkort och lite tur, få fördelarna från båda! Alla AMD's nyare processorer är nämligen i grunden fyrkärniga, och vissa (som de du pratar om) har blivit två- eller tre-kärniga genom att AMD stängt av en eller två kärnor.

Med rätt moderkort kan man med lite tur aktivera de här kärnorna igen, så att du kan göra en X2 250 till en fyrkärnig processor. Det är dock inte säkert att det funkar på alla exemplar, eftersom många har avaktiverade kärnor pga att kärnan inte fungerar alls eller inte klarar tillräckligt hög frekvens. Men om man har tur är alla fyra kärnorna fullt fungerande och avaktiverade pga hög efterfrågan på just den processormodellen. Det är alltså inte säkert att det går, men om du lyckas får du en fyrkärnig processor till priset av en tvåkärnig!

Vad krävs då för moderkort? Det som behövs är att det klarar ACC, vilket bara finns på sydbryggan SB 750. Det krävs alltså ett moderkort med SB 750 för att det ska fungera.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Michaelo: X2 250 går inte att låsa upp extra kärnor på vad jag vet, med X3 425 så finns möjligheten dock.

ACC finns också med SB710 sydbrygga.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD