Intels vinstmaskineri rullar vidare

Permalänk
Melding Plague

Intels vinstmaskineri rullar vidare

Processortillverkaren Intel har ingen anledning att oroas över finanserna. Bolaget stoltserar med en nära niofaldig ökning av nettoresultatet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är resultatet i dollar? Stora summor i vilket fall:P

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Är resultatet i dollar?

Ja.

Permalänk
Medlem

Man kan ju knappast säga att i7 och i5 varit en fail. Plus ssd, gpuer och det mesta andra intel spottar ut.

Permalänk

2.1 miljarder dollar vinst... galet

Permalänk
Medlem

Från 234 miljoner dollar i vinst till 2.1 miljarder dollar på ett år är väll inte så pjåkigt

*edit* Läste där nere i nyheten nu och såg att dem hade "donerat" massa pengar. Inte lika duktiga nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wRRM
Från 234 miljoner dollar i vinst till 2.1 miljarder dollar på ett år är väll inte så pjåkigt

Instämmer, nån har gjort om och gjort rätt, typ. ^^
Dock bör man tänka på, precis som de kommenterar lite småluddigt i nyheten, att förra årets vinst eg låg på $1,334milj. eftersom de köpte sig en bredbandsleverantör (vad de nu ska med den till vet jag inte ), men det är ju fortfarande nästan en fördubbling av vinsten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wRRM
Från 234 miljoner dollar i vinst till 2.1 miljarder dollar på ett år är väll inte så pjåkigt

*edit* Läste där nere i nyheten nu och såg att dem hade "donerat" massa pengar. Inte lika duktiga nu

De hade väl 2,1 Miljarder i vinst trots att de betalat 1,25 Miljarder till AMD? (utan det skulle resultatet varit 3,35 Miljarder i vinst)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
De hade väl 2,1 Miljarder i vinst trots att de betalat 1,25 Miljarder till AMD?

Tänkte mer på

"De imponerande siffrorna avslöjar dock inte hela sanningen. En stor anledning till den enorma ökningen av Intels nettoresultat jämfört med föregående år är ovanligt svaga siffror för den sista delen av 2008. Det beror till största del på att företaget skrev av 1,1 miljarder dollar för investeringar i bredbandsleverantören Clearwire, pengar som i resultatberäkningen dras av som en förlust."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wRRM
Tänkte mer på

"De imponerande siffrorna avslöjar dock inte hela sanningen. En stor anledning till den enorma ökningen av Intels nettoresultat jämfört med föregående år är ovanligt svaga siffror för den sista delen av 2008. Det beror till största del på att företaget skrev av 1,1 miljarder dollar för investeringar i bredbandsleverantören Clearwire, pengar som i resultatberäkningen dras av som en förlust."

Jo, men om man tänker så kan man å andra sidan i så fall räkna bort bötesbeloppet till AMD på minuskontot från årets redovisning.
I vilket fall har Inetel haft ett jäkligt bra år resultatmässigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bra produkter resulterar i goda resultat. Fast nu när det går ännu bättre kommer väl ännu fler stämmningsansökningar trilla in

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

~5000kr vinst per sekund, året om, i vinst! Sjuka summor

Permalänk
Medlem

Ja deras SSD diskar säljer ju bra bidrar säkert en del

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
~5000kr vinst per sekund, året om, i vinst! Sjuka summor

Om de bara kunde ge mig en av de kronorna varje sekund skulle jag vara jättenöjd 86400 om dan tackar man ju inte nej till Jag lovar att köpa mycket intelprodukter om de gör det

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Bra produkter resulterar i goda resultat. Fast nu när det går ännu bättre kommer väl ännu fler stämmningsansökningar trilla in

Fördelen för Intel är att de trots dåliga produkter ändå går i vinst. Gå igenom Intels årsrapporter och du ser att de t o m lyckades slå rekord åren när AMD förnedrade Intel med bättre produkter. Så visst "bra produkter [kan] resultera i goda resultat", men i det här fallet har det inte varit den enkla förklaringen till år av vinster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fördelen för Intel är att de trots dåliga produkter ändå går i vinst. Gå igenom Intels årsrapporter och du ser att de t o m lyckades slå rekord åren när AMD förnedrade Intel med bättre produkter. Så visst "bra produkter [kan] resultera i goda resultat", men i det här fallet har det inte varit den enkla förklaringen till år av vinster.

Jaså, vilka produkter är det som AMD förnedrade Intel med? Sedan hur förklarar du också AMDs dåliga siffror år efter år om de har nu haft produkter som "förnedrar Intel"?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jaså, vilka produkter är det som AMD förnedrade Intel med? Sedan hur förklarar du också AMDs dåliga siffror år efter år om de har nu haft produkter som "förnedrar Intel"?

Athlon, Athlon 64 t.ex

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Athlon, Athlon 64 t.ex

Det är förvisso sant att AMD ledde då allt handlade om klockhastighet men AMD led ju inledningsvis av helt absurda stabilitets och kompabilitetsproblem med sin Slot A Athlon.

Jag tänkte från ett mer realistiskt perspektiv, te.x. de fem senaste åren. Men jag skulle inte klaga om Fusion blev en succé.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

helt sjukt att intel går mycket mer i vinst än hela amds omsättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
~5000kr vinst per sekund, året om, i vinst! Sjuka summor

Nja, snarare cirka 2100kr vinst/sekund.

2,3 miljarder * 4 kvartal / (365 dagar*24h*60min*60sek) *7,28kr/USD = ~2100kr.

Men visst, det är ändå en ordentlig summa.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Det är förvisso sant att AMD ledde då allt handlade om klockhastighet men AMD led ju inledningsvis av helt absurda stabilitets och kompabilitetsproblem med sin Slot A Athlon.

Jag tänkte från ett mer realistiskt perspektiv, te.x. de fem senaste åren. Men jag skulle inte klaga om Fusion blev en succé.

Har du någon länk till det där?, jag hade aldrig några problem med mina Slot A, Socket A athlons.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fördelen för Intel är att de trots dåliga produkter ändå går i vinst. Gå igenom Intels årsrapporter och du ser att de t o m lyckades slå rekord åren när AMD förnedrade Intel med bättre produkter. Så visst "bra produkter [kan] resultera i goda resultat", men i det här fallet har det inte varit den enkla förklaringen till år av vinster.

Det är ju där som Dell, HP, etc kommer in i bilden. Vanliga svenssons går till ONOFF eller Expert när de ska köpa dator och är därför begränsade till "Intel Inside". Iallafall under perioden Athlon/Athlon64 som du nog talar om.

Fast å andra sidan så var det väll Intels "affärsmetoder" (mutor) som gjorde att de bara såldes Intel processorer. Därav stämningsansökningarna som trillar in hos Intel.

Eller vad vet jag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Det är förvisso sant att AMD ledde då allt handlade om klockhastighet men AMD led ju inledningsvis av helt absurda stabilitets och kompabilitetsproblem med sin Slot A Athlon.

Jag tänkte från ett mer realistiskt perspektiv, te.x. de fem senaste åren. Men jag skulle inte klaga om Fusion blev en succé.

Det var faktiskt tvärtom. När AMD producerade de s k Athlon 64 hade vi det omvända scenariot att Intel pumpade upp klockfrekvenserna för att hålla något så när jämna steg. Intels P4 teknologi var dock i jämförelse med AMD Athlon 64 underlägsen. Det fanns vissa test där Intel visade upp bra resultat, men ifall vi mäter systemens totala balans var det inte mycket snack om saken (därför gick jag över till AMD under den här perioden). Opteron av samma generation var i de flesta användningsområden (ju fler laster som kördes samtidigt ju sämre blev Xeons siffror) bättre än Intel Xeon som dessutom förlorade stort i strömförbrukning. Det är inte förrän Intel släpper Core teknologin som det sker en scenförändring och då av stora mått, både på server och desktop sidan. Opteron hängde med ganska bra i början av Core perioden också, men senare Intel generationer haft ett ganska klart övertag.

Jag förstår inte varför det här skulle vara en större fråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det var faktiskt tvärtom. När AMD producerade de s k Athlon 64 hade vi det omvända scenariot att Intel pumpade upp klockfrekvenserna för att hålla något så när jämna steg. Intels P4 teknologi var dock i jämförelse med AMD Athlon 64 underlägsen. Det fanns vissa test där Intel visade upp bra resultat, men ifall vi mäter systemens totala balans var det inte mycket snack om saken (därför gick jag över till AMD under den här perioden). Opteron av samma generation var i de flesta användningsområden (ju fler laster som kördes samtidigt ju sämre blev Xeons siffror) bättre än Intel Xeon som dessutom förlorade stort i strömförbrukning. Det är inte förrän Intel släpper Core teknologin som det sker en scenförändring och då av stora mått, både på server och desktop sidan. Opteron hängde med ganska bra i början av Core perioden också, men senare Intel generationer haft ett ganska klart övertag.

Jag förstår inte varför det här skulle vara en större fråga.

Nu var det iofs inte Athlon 64 utan Slot A Athlon som han drog upp. Men du har rätt i att det var en period på flera år som AMD hade bäst prestanda per klockcykel med sina Athlon 64-modeller. Men anledningarna till att Intel lyckades fortsätta gå med vinst även under denna period, då de faktiskt hade sämre presterande processorer (sett till prestanda per klockfrekvens och effekt) är flera. Det faktum att de under flera decennier hunnit etablera sig som marknadsledande och hunnit skaffa sig ett gediget rykte om att leverera stabila processorer, samt skaffat en stor kundbas hos OEM:er och dessutom som grädde på moset erbjöd rabatter om OEM:erna var märkestrogna (=inte använde konkurrentens produkter), var nog de största orsakerna. Det skall till en hel del innan OEM:er, stora företag och industrier byter från ett företags produkt till ett mindre relativt nyetablerat (jämfört med Intel) företags produkt, även om den ur prestandasynpunkt är bättre (AMD började ju med att producera Intel-processorer på licens, 8088 och 80286 och därefter kopior av 80386 och 80486 (mer eller mindre reversed engineered), det var ju inte förrän 1996 de gjorde en egen arkitektur K5 och först K7 och K8 var bättre än Intels alternativ). De har ju en hel hög andra bevekelsegrunder än just prestanda. Support, garantier, service, volymer, leveranstider osv osv.
Eftersom AMD började sin processorbana med att producera Intelprocessorer på licens och senare rena kopior av Intelprocesorer, så hängde nog ryktet med att det var Intel som var originalet och AMD som gjorde kopior, även efter det att AMD börjat med egna arkitetkturer.
Dessutom finns det ju alltid en viss tröghet i att byta från något välkänt till något nytt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Har du någon länk till det där?, jag hade aldrig några problem med mina Slot A, Socket A athlons.

Själva cpun var det inget fel på, sunkiga chipset från VIA däremot....

Permalänk
Medlem

Mmmm SSD + i7. Bra jobbat intel!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fan va trist att varenda tråd om Intel/Nivida alltid skall sluta i massa dravel om AMD/ATI

Permalänk
Medlem

Vafasiken, enorma vinster och mina intel aktier går ner 2%. Aktiemarknaden är jobbig att lita på.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Alltid kul att höra att det går bra för tillverkarna
hoppas dom satsar mycket pengar i utveckling!
dock så är det ju lite synd att det går så bra för intel och sämre för amd men men vad kan man gör ? det vänder väl så småningom

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Bra produkter resulterar i goda resultat. Fast nu när det går ännu bättre kommer väl ännu fler stämmningsansökningar trilla in

Bra produkter? Vad vet man om det? Intel är i praktiken ett monopol, således går det inte att säga att deras produkter är "bra" då "bra" är ett begrepp som endast funkar om man sätter det i relation till något "sämre". Visst, man kan säga att Intels produkter är bra i jämförelse med AMD:s, men AMD är inte mycket till marknad att jämföra med.

Nej, hade vi haft riktig konkurrens på processormarknaden hade vi legat 10 år fram i tiden och säkerligen hade det funnits massor med "bra" produkter. Billigt hade det varit också...