XFX:s Garanti och eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem

XFX:s Garanti och eftermarknadskylare.

Halloj!

Jag inköpte i somras två xfx 4890 från en väletablerad nätbutik. Det ena har nu pajat (totalcrash vid belastning), och jag tänkte åberopa garantin.

Nu har jag ju dock bytt kylare på korten. Båda har under en längre tid gått mycket svalt under vattenkylning, och båda har fungerat med det.

Läser man XFX:s garanti (http://www.xfxforce.com/en-gb/Help/Support/WarrantyInformatio... )står där att garantin inte är giltig om problemet är orsakat av, eller kan härledas till, alla sorters modifikationer.

Så vad tror ni? Är mina chanser noll, eller kan det tänkas att jag kan få ett nytt kort på garantin?

Permalänk
Medlem

du kan ju testa med att sätta dit orginal kylaren igen & försöka att inte lämna några spår

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Kan du få tillbaka orginalkylaren utan att det syns något märkvärt är det värt ett försök... Kan inte tänka mig att garantin gäller när du har modifierat kortet fysiskt annars.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Blir nog tyvärr svårt, måste t.ex få tag i past-tejpen de använder till allt annat utöver gpu:n, och jag har aldrig annars sett deras variant

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrazy
Kan du få tillbaka orginalkylaren utan att det syns något märkvärt är det värt ett försök... Kan inte tänka mig att garantin gäller när du har modifierat kortet fysiskt annars.

Det är ju som sagt helt beroende på hur de utformat sin garanti; om mitt problem kan härledas till (vilket de säkert kommer hävda) att jag bytt, så gäller ju inte garantin. annars gäller den.

EVGA, t.ex. har en garanti som innebär att de byter kortet så länge det inte finns några fysiska skador, annars får man göra vad som helst. Både byta kylare och klocka.

Så jag kan mycket väl tänka mig att garantin gäller.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera att "bluffa", det räknas som bedrägeri och om dom skulle märka att du har modifierat kortet och ta det på garanti som inte gäller pgr av just av modifikationen så kan det bli surt i slutändan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hmm vet att i EVGA's garanti får man modifiera kylningen. Känns plötsligt värt de extra kronor man la (läste om en kille som modifera kylningen i fyllan lol, han råkade ha sönder nåra kondingar, men de va nemas problemas garantin täckte även de)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

mmm... tycker att EVGA kunde ge sig, och börja tillverka radeonkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
mmm... tycker att EVGA kunde ge sig, och börja tillverka radeonkort...

Come to the dark side, we have EVGA!

Skämt åt sido, vore väl smidigare om XFX fick bättre garantivillkor tycker jag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är ju just det. XFX och evga har väldigt lika villkor på pappret, men de tillämpar dem ibland olika. EVGA säger "näääh, inte har de rykande spänningsregulatorerna med värmeproblem att göra", medan xfx säger (enligt butiken) "du har bytt kylare, du måste ha klantat dig"

Permalänk
Proffsmobbare

Vad jag vet så ska Evga och XFX ha exakt samma policy på eftermarknadskylning, dvs. att garanti gäller så länge det inte finns fysiska skador.
För att detta skulle gälla ett XFX-kort var man dock tvungen att registrera kortet.

Detta är bara taget ur minnet, så det kan vara lite skevt.

Jag har inte läst några av länkarna eller inläggen i denna tråd så jag kan inte utala mig mer om detta.
För att vara säker skulle jag kontaktat XFX direkt istället för att gå via svenska butikers korrupta garantidravel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Skulle inte rekomendera att "bluffa", det räknas som bedrägeri och om dom skulle märka att du har modifierat kortet och ta det på garanti som inte gäller pgr av just av modifikationen så kan det bli surt i slutändan.

Så du menar att han skulle hamna på kåken och bli våldtagen av Bögbengt? Är nog riskfritt att försöka bluffa, tror inte att företag orkar bry sig om en finnig 15-åring som försöker blåsa dom. Dock tycker jag han ska stå sitt kast, antingen säga som det är eller så bara köpa ett nytt kort.

Visa signatur

Framtiden är aldrig säker (detta gäller även datorer...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GammelFarbror
Så du menar att han skulle hamna på kåken och bli våldtagen av Bögbengt? Är nog riskfritt att försöka bluffa, tror inte att företag orkar bry sig om en finnig 15-åring som försöker blåsa dom. Dock tycker jag han ska stå sitt kast, antingen säga som det är eller så bara köpa ett nytt kort.

Finnig 15-åring!? Vet hut!

Det lutar nog åt att jag får punga ut pengar. mailade xfx igår kbäll, svar kommer väl på måndag antar jag, så jag återkommer då.

Permalänk
Medlem

hade då ett XFX 7900GT som jag böt kylare på då original lät som ett jetplan.. dock hade ju denna modell problem i början... så kortet dog efter ett tag.. men monterade bara tillbaka original o skickade inga probs.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GammelFarbror
Så du menar att han skulle hamna på kåken och bli våldtagen av Bögbengt? Är nog riskfritt att försöka bluffa, tror inte att företag orkar bry sig om en finnig 15-åring som försöker blåsa dom. Dock tycker jag han ska stå sitt kast, antingen säga som det är eller så bara köpa ett nytt kort.

Du borde kanske gå om högstadiet med nivån med ett sådant inlägg. Klart som fan att det inte är fängelse eller dito, visst dom kanske inte gör något annat än att strunta i att behandla ditt garantiärende. Men man KAN göra en anmälan och det KANSKE kan ge böter om det skulle gå hela vägen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w