Permalänk

Lära sig Python? Oracle?

Jag tänkte lära mig Python och använda det istället för Matlab för numeriska beräkningar. Sedan så verkar Python vara ett bra alternativ till PHP. Jag har provat på PHP och tyckte inte om det.

Finns det paket i Python så att jag kan lagra data och bilder i matlab format? Det är även utav intrsesse att lagra bilder i eps-format. Så vitt som jag förstår så fungerar olika databaser olika bra med olika programmeringsspråk/skrip. T.ex. så är PHP och MySQL en bra kombination. Vilket passar bäst till Python? Hur är det med Oracle? Det kanske inte finns ett bästa DB till Python. Vilket webbserver är att rekommendera med Phyton? Och ifall vi skulle se det ur säkerhetssynvinkel så vad sägs om lighthttpd?

Eftersom virtuella maskiner bara verkar vara instabilt trassel (jag är imponerad av dom som hostar vps), vad tycker ni om följande förslag: Jag kommer ha 2 Gbit lan portar på moderkortet, sedan tänkte jag köpa ett intel pro kort med 2st eller 4st Gbit lan portar. Istället för att köra virtuella maskiner, så låter jag olika tjänster gå till olika lan portar och ifall det skulle visa sig i framtiden att jag behöver utöka med en eller flera servers, så får min DNS sköta omdirigeringen.

Jag förstår mig redan på C++ och Matlab/Pascal. Någon text som kan rekommenderas så att jag sätter in mig i ämnet som snabbast?

Permalänk
Medlem

octave kan ju annars vara ett alternativ till matlab.

Permalänk
Medlem

Kostar inte Oracle jättedyrt?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Numpy & Scipy är bra alternativ till matlab. Det är enkelt att spara data som matlab kan importera om du undviker binära format.

Scilab och Octave är mer likt syntaxen, men är därmed också rätt taskiga programmeringsspråk (eftersom matlab inte är ett dugg genomtänkt när man kommer till mer avancerade saker).

Själv så försöker jag få in mer Python som ersättare för MATLAB där jag jobbar, men folk är otroligt motvilliga att byta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Numpy & Scipy är bra alternativ till matlab. Det är enkelt att spara data som matlab kan importera om du undviker binära format.

Scilab och Octave är mer likt syntaxen, men är därmed också rätt taskiga programmeringsspråk (eftersom matlab inte är ett dugg genomtänkt när man kommer till mer avancerade saker).

Själv så försöker jag få in mer Python som ersättare för MATLAB där jag jobbar, men folk är otroligt motvilliga att byta.

Det var om numpy eller scipy jag läste om för att kunna tänka lära mig python. Såg några benchmarks och de såg bra ut. Det fanns även andra programmeringspråk jag hade googlat fram.. jag bokmärkte dom men minns inte vart jag har sparat dom bokmärkena.. Oclam någonting minns jag.. Jag använder Octave som miniräknare.. men inte mer för det är rätt så segare än Matlab.

Nu har jag bestämt mig. Det blir Python för riktiga beräkningar!

Funderar på om jag även ska använda Python i en webbserver (till icke numeriska beräkningar).

Angående Oracle: Jag har en installations DVD (får se hur det går med nycklar)

Permalänk
Medlem

Finns ju Oracle Express Edition, som ska vara gratis vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Eftersom virtuella maskiner bara verkar vara instabilt trassel (jag är imponerad av dom som hostar vps), vad tycker ni om följande förslag: Jag kommer ha 2 Gbit lan portar på moderkortet, sedan tänkte jag köpa ett intel pro kort med 2st eller 4st Gbit lan portar. Istället för att köra virtuella maskiner, så låter jag olika tjänster gå till olika lan portar och ifall det skulle visa sig i framtiden att jag behöver utöka med en eller flera servers, så får min DNS sköta omdirigeringen.

Jag blev lite förvirrad och nyfiken av det här stycket så jag måste fråga. har du höga krav på bandbredd eftersom du ska ha 4x1gbit eller 6x1gbit till nätverket?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Jag blev lite förvirrad och nyfiken av det här stycket så jag måste fråga. har du höga krav på bandbredd eftersom du ska ha 4x1gbit eller 6x1gbit till nätverket?

Jag kan köpa beg. intel pro kort för 200-300kr så det är ok med gigabit. Jag har inte riktigt hunnit påbörja mina projekt. Det finns 3st tjänaster + chatt som jag vill öppna.. mitt enda påfund än så länge är nu en onlinebutik med snitt 0 besökare/dag. ^^

Men t.ex om min framtida webbsida skulle nu få tusentals besökare/chattare per timme, så kanske det blir dags att splitta upp enheterna. Det svåraste är nog få folk till en webbsida (chat community). En tanke är t.ex. att en server tar hand om bilder och filer, en annan får agera som databas server osv.. den dagen den glädjen eller sorgen så kanske gigabit blev redan stenålder?

OK, jag kanske svamlar.. men om en page request (sorry vet inte vad det heter) är i snitt 10kB.. och det kommer en vart 10:e sekund från varje användare, så tar varje användare 1kB/s i bandbredd och med 10k pers online blir det totalt 80Mbit/s.. ahaa... :P:P:P:P

Tack för tankeställaren!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gått i samma tankar många gånger och började göra migreringen, men det slutade iom att jag inte har haft behov av numeriska beräkningar på ett bra tag (jag brottas med Mathematica i stället).

Ett projekt som kan vara värt att åtminstone titta på är http://www.sagemath.org/ , jag har inte satt mig in i det eller använt det, men idén är rätt spektakulär och många av fördelarna med Python är bevarade.

Jag har gjort några enklare saker med Python istf Matlab, och numpy är kompetent.

MySQL är inget problem att jobba med, SQL-syntaxen är ju i stort densamma oavsett databas. Möjligen kommer dina applikationer passa bättre för en viss databas, men språket ska inte behöva begränsa dig.

Angående import av data till Matlab osv så är det ju inga problem att göra en enkel tab separated file vilket Matlab hanterar bra. Har man väldigt stora datamängder kan man säkert hitta någon modul som skriver till ett binärt format, men, tja. Det bör redan finnas, det bör inte vara så svårt att skriva en egen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Med tanke på bandbredd.. tänkte inte på att det räcker med 2st lan portar.. en för DMZ och en för LAN.. sen har jag en liten extern DNS server som fixar resten. Allt funkar nog bra om jag installerar Debian med BSD kernels och gör jails som jag läste här på Swe. Jag har nu mesta av delarna för att sätta ihop en maskin.. så snart kan den springa!! (svengelska)

Det slog mig att det spelar inte så värst mycket roll i vilken format jag sparar data. Man kan ju alltid göra en liten m-fil som läser data. Folk kan då tanka den och slipper då skriva egen m-fil till sitt eget matlabprogram eller så gör dom helt enkelt cut&paste.

Sagemath verkar vara en riktigt bra länk.. TACK!!