Permalänk
Medlem

Behöver jag 4GB?

Hej!

Sitter med 2GB internminne och Windows 7. Enligt Aktivitetshanteraren används ca 900MB när systemet är igång och jag har de vanliga programmen uppe. Ca 1GB är cachelagrat och resten är ledigt.

Behöver jag 4GB minne? Det är nästan standard idag, men ger det något mervärde mot 2GB om datorn bara använder 900MB?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror lite på vad du använder datorn till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Re: Behöver jag 4GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
Hej!

Sitter med 2GB internminne och Windows 7. Enligt Aktivitetshanteraren används ca 900MB när systemet är igång och jag har de vanliga programmen uppe. Ca 1GB är cachelagrat och resten är ledigt.

Behöver jag 4GB minne? Det är nästan standard idag, men ger det något mervärde mot 2GB om datorn bara använder 900MB?

Hej CatchMe!

2Gb duger alldeles utmärkt, särskilt i x86 Windows 7.
Minimum i x86 är 512Mb. Rekommenderade är 1Gb.
Minimum i x64 är 1Gb. Rekommenderade är 2Gb.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Kan du berätta mer, är det då man arbetar eller då datorn idlar???

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Re: Behöver jag 4GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
Hej!

Sitter med 2GB internminne och Windows 7. Enligt Aktivitetshanteraren används ca 900MB när systemet är igång och jag har de vanliga programmen uppe. Ca 1GB är cachelagrat och resten är ledigt.

Behöver jag 4GB minne? Det är nästan standard idag, men ger det något mervärde mot 2GB om datorn bara använder 900MB?

Ja...

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Om du inte videoredigerar mycket eller sitter med många program samtidigt är det inget måste med 4GB. Det är mer att det blivit standard vid nyköp, men jag skulle knappast kalla uppgraderingen värt pengarna om du redan sitter på 2GB.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ramminne är överskattat.

Så länge din dator inte börjar använda "växlingsfilen" (hårddisken) som ram är det lungt.

Permalänk
Medlem

så länge du inte går över 2 Gb så behövs de ju inte... tex om hårddisken får ta över lite så slöar de ner som fan

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Oanvänd RAM är värdelös RAM...