Tyska myndigheter varnar för Internet Explorer

Permalänk
Melding Plague

Tyska myndigheter varnar för Internet Explorer

Microsofts Internet Explorer dominerar stort bland webbläsarna, men genom åren har många säkerhetsproblem hittats och utnyttjats. I Tyskland har bägaren nu runnit över.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha.. "använd inte IE!".. Men vad ska man köra istället då, vad rekomenderar dom då då?!
(Kör själv Firefox, vägrat MS IE sedan 3 år tillbaka..)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Firefox + NoScript
^ borde bli standard helt klart. skulle la va kul om NoScript funka på alla webläsare dock.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Skärpning M$!

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Avstängd

Använder inte Internet Explorer mer än när jag kör Windows Update, annars är det FireFox som gäller för min del hela tiden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Firefox + Noscript + Adblocker = Win

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

kör firefox+adblock här

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Firefox + Flashblock + Adblocker = Win

Ska kanske ta å testa Noscript....

Permalänk
Medlem

Men fan folk, med Adblock så kommer ju Sweclockers dö med tanke på att reklam ej kommer visas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Men fan folk, med Adblock så kommer ju Sweclockers dö med tanke på att reklam ej kommer visas.

Lätt lägga in undantag på sidor man vill stödja och som ej har störande reklam, fast kanske många som inte orkar bry sig eller tänker på det.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Blockar Noscrips flash btw?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
Blockar Noscrips flash btw?

Ja, men det går nog att stänga av.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Hah in yo face MS!

Permalänk
Medlem

Den där bägaren rann väll över för flera år sedan för många användare.

Grejen är att Microsoft har haft den "ledande" webbläsaren så länge att dom nästa slutat bry sig. Varför uppdatera om folk använder den ändå? Tycker att alla ska dissa IE så att Microsoft börjar inse att deras webbläsare är sämst på marknaden. Då KANSKE dom lägger ner mer resurser på att fixa till den.

Personligen tycker jag dom borde göra om gränssnittet helt. Allt är så grötitgt i menyn, inställningar mm. Och bort med toolbars ffs =). Där kan dom lära sig något av Chrome som är stilrent och simpelt. Mozilla och Opera har redan börjat göra om deras webbläsare till att likna Chrome (kolla firefox 3.7-4.0 och Opera 10.5alpha).

Sen finns det ju något som heter prestanda. Något som IE saknar helt. Dom borde göra om IE från grunden.

Själv kör jag Firefox då jag tycker Chrome saknar en del inställningar.

Permalänk
Medlem

Firefox+NoScript+Adblocker+Ghostery så kan man surfa lugnt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ja ! som vanligt hakar alla på elaka stora microsoft ,om jag inte minns rätt så var väl firefox en av dom sämsta beträffande säkerhet?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Sen finns det ju något som heter prestanda. Något som IE saknar helt. Dom borde göra om IE från grunden.

Det ryktas väl att nästa version skall vara rätt mycket bättre? http://www.sweclockers.com/nyhet/10150-gpu-acceleration_i_int...

Permalänk
Medlem

Jag kör ChromePlus med AdThwart.

Permalänk
Avstängd

Byter majoriteten till t.ex. FF så kommer ju givetvis det programmet att bli målet för attackerna. Och vips så var det inte så säkert längre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Byter majoriteten till t.ex. FF så kommer ju givetvis det programmet att bli målet för attackerna. Och vips så var det inte så säkert längre.

Nu förutsätter du dock att alla webbläsare "egentligen" är lika (o)säkra, vilket inte nödvändigtvis behöver vara fallet.

Permalänk
Medlem

Denna svaghet gäller väll inte IE8 om jag minns rätt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kör själv på Safari nu. Får mycket mer utrymme i webläsaren (smalare panel över, och ingen panel alls under). Kanske inte lika snabb att ladda sidor som FF, inte jämfört än, men tycker det är lättare och enklare. Gillar senaste besökta-väggen.

Permalänk
Medlem

firefox + greasemonkey och opera är kung!

Permalänk
Inaktiv

Något jag stör mig otroligt mycket på är att flertalet launchers/program använder IE som webbläsare. Ta te.x Steam när man ska kolla screenshot. Har man inte installerat Flash i I.E fungerar inte Steam-klienten att köra flash på.

Finns en uppsjö av liknande program som gör på samma sätt, dock personligt bojkottade då det funnits alternativa program.

Bäst är ju när man inte uppdaterat I.E överhuvudtaget då man inte använder det, sen helt plötsligt ska man göra transaktioner över I.E för att det GÅR att göra med en annan läsare...och så tvingas man installera/uppdatera I.E.

Suck...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det ryktas väl att nästa version skall vara rätt mycket bättre? http://www.sweclockers.com/nyhet/10150-gpu-acceleration_i_int...

Jo jag har läst om det där. Visst ser det bra ut, fast ändå inte.

Dom har lagt till hårdvaruacceleration (direct2d). Den är ändå långsammast i testerna även om det är en stor förbättring.

Om man då tänker så här - hur skulle Firefox, Chrome och Opera prestera med GPU-acceleration? Antagligen mycket bättre då IE behöver det för att ens kunna uppnå det de andra klarar utan.

Å andra sidan hade de bara jobbat med IE9 i 5 veckor eller nåt så visst är det imponerande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Något jag stör mig otroligt mycket på är att flertalet launchers/program använder IE som webbläsare. Ta te.x Steam när man ska kolla screenshot. Har man inte installerat Flash i I.E fungerar inte Steam-klienten att köra flash på.

Finns en uppsjö av liknande program som gör på samma sätt, dock personligt bojkottade då det funnits alternativa program.

Bäst är ju när man inte uppdaterat I.E överhuvudtaget då man inte använder det, sen helt plötsligt ska man göra transaktioner över I.E för att det GÅR att göra med en annan läsare...och så tvingas man installera/uppdatera I.E.

Suck...

Det där retar jag också mig på. Fy och usch

Permalänk
Medlem

Själv använder jag FF 9 av 10, vissa sidor funkar inte bra med FF (är väll kanske jag som har rätt konfigurerade insticksprogram). Testade Chrome men avinstallera efter 15 minuter, det va såååå långsamt jämfört med FF.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Själv använder jag FF 9 av 10, vissa sidor funkar inte bra med FF (är väll kanske jag som har rätt konfigurerade insticksprogram). Testade Chrome men avinstallera efter 15 minuter, det va såååå långsamt jämfört med FF.

No offence men alla som säger att Firefox är snabbare än Chrome är fanboi eller så måste de ha något fel... i datorn alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Dom har lagt till hårdvaruacceleration (direct2d). Den är ändå långsammast i testerna även om det är en stor förbättring.

Förmodligen gör dock inte hårdvaruaccelerationen särskilt mycket för javaprestandan (som visades där); den är nog mera att anse som ytterligare en förbättring i vissa sammanhang. Och man får nog, som sagt, misstänka att den slutliga versionen blir snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
testade Chrome men avinstallera efter 15 minuter, det va såååå långsamt jämfört med FF.

Ofta långsam Kör den själv just för att den är rapp, och framförallt för gränssnittet. Trevligt att dom infört insticksprogram som FF numera.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Sen finns det ju något som heter prestanda. Något som IE saknar helt. Dom borde göra om IE från grunden.

Skräddarn säger nej!
De ska skita i att utveckla en egen renderingsmotor och använda sig av webkit eller gecko.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Byter majoriteten till t.ex. FF så kommer ju givetvis det programmet att bli målet för attackerna. Och vips så var det inte så säkert längre.

Njäääääh, en stor anledning till att IE är så osäkert är att IE är så pass integrerat i OSet vilket gör att du genom att unyttja en lucka i IE ofta kommer djupare in i OSet än om du utnyttjar en lucka i en tredjepartsbrowser.

Sen får vi inte glömma att allas vårat älskade Microsoft vet om många av luckorna månader innan de upptäcks utan att göra något för att åtgärda dem. Nu kan jag inte ge exempel på rak arm, men min källa är windowsgurun Paul Thurrot som har podcasten Windows Weekly.

Visa signatur

En potatis