Permalänk
Medlem

XFX4890 med sämre kylare

Köpte en dator från Komplett strax före jul som jag byggde ihop själv.
Den fungerar bra men jag har märkt att när jag spelar krävande spel så blir den väldigt varm och kan ibland låsa sig. Har löst detta genom att sätta fläktarna i chassit (P183) på max. Måste alltså krypa in bakom datorn och ändra switcharna varje gång jag ska spela.

Idag tog jag en närmare titt på grafikkortet (självklart har jag sett det förut, jag har ju byggt den själv. Var bara inte så insatt då) och fick se att det inte är samma kylare som på bilderna.

Jag har detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497901
Det ingick i datorpaketet., och har radialfläkt på bilderna.

Mitt kort ser ut som nedan. Fläkten blåser alltså ut halva luftmängden bakåt och ut ur chassit, och andra halvan blåser ut vid pilen, dvs in i chassit igen. Känns lite omodernt och dåligt. Och det är ju rätt varm luft som blåses tillbaka vilket ju skapar problem.

Varför är det denna kylare på mitt kort fast det inte ser så ut på nån av bilderna på detta kort?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Inaktiv

Re: XFX4890 med sämre kylare

Du har inte alls det grafikkortet.

Komplett har haft 2st 4890 versioner från XFX, en billigare och en dyrare (den du länkade till) dom säljer inte den billigare versionen längre, vilket är den du har.

Permalänk
Medlem

reklamera dirrekt ut med skitet och ring dom!

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som ett 4890. Men inte med standard Kylaren.

Permalänk
Medlem

eller så är det den du köpte det står ju lite osv kanske bara att dom har en bild på en annan version då dom inte har en bild på just den.

Dom brukar också skriva under att det inte är som på bilden skumt att dom inte gjort det!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhitNe
eller så är det den du köpte det står ju lite osv kanske bara att dom har en bild på en annan version då dom inte har en bild på just den.

Dom brukar också skriva under att det inte är som på bilden skumt att dom inte gjort det!

Som sagt, detta är en billigare version. Med den billigare versionen när dom fortfarande sålde den så var det just en tydlig text under som sa att det inte var kylaren på bilden.

Permalänk

Denna kylare ska ju vara bättre än originalkylaren. Det kortet du har är dessutom inte den billigare modellen utan den dyrare modellen.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Som sagt, detta är en billigare version. Med den billigare versionen när dom fortfarande sålde den så var det just en tydlig text under som sa att det inte var kylaren på bilden.

Asså jag menar på komplett är det den billig versionen han har köpt eller har han fått fel ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Denna kylare ska ju vara bättre än originalkylaren. Det kortet du har är dessutom inte den billigare modellen utan den dyrare modellen.

Vilket inte alls är sant, Komplett VET jag att dom sålde den som en billigare modell. Att den vore bättre, tvivlar jag starkt på.

Permalänk

Jag kan tillägga att jag har 2st sådana kort i min burk. Om du tycker att dom går för varma kan du alltid ställa fläkten manuellt. Detta har jag dock aldrig behövt göra (trotts att jag som sagt har 2st kort). 4890korten tål väldigt hög värme så det låter konstigt om kortet ska låsa sig pga värme. Hur varmt går ditt kort?

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk

Jag tittade nyss på mitt kvitto. Det kortet på bilden (och det som jag har) kostade 1.879 och det med referenskylaren kostar 1.850

När jag köpte mina kort var det även en bild på just detta kortet, så jag blev inte vilseledd att tro att det var ett referenskort (som jag ändå inte vill ha).

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk

Denna kylare går betydligt tystare än originalkylaren då jag jämfört med en vän som har ett referenskort.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Jag tittade nyss på mitt kvitto. Det kortet på bilden (och det som jag har) kostade 1.879 och det med referenskylaren kostar 1.850

Vet du om XFX har gjort någon mer modell av 4890, en billigare modell? Dom borde ha gjort det då det uppenbarligen inte är denna jag tänker på. Jag var ytterst nära att köpa den, då den var billigare.

Googlade det hela, och kan verkligen inte hitta någon annan modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Denna kylare går betydligt tystare än originalkylaren då jag jämfört med en vän som har ett referenskort.

+1!

Denna kylaren är enligt mina erfarenheter både tystare och kallare.

Du måste ha något galet med ditt kort tror jag.
Prova som tidigare sagt att manuellt ställa upp fläkthastigheten och kolla om det hjälper.

Mvh Daniel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Vet du om XFX har gjort någon mer modell av 4890, en billigare modell? Dom borde ha gjort det då det uppenbarligen inte är denna jag tänker på. Jag var ytterst nära att köpa den, då den var billigare.

Googlade det hela, och kan verkligen inte hitta någon annan modell.

xfx har gjort flera versioner på 4890 ja.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
xfx har gjort flera versioner på 4890 ja.

Ändå finns det bara de här 2 kylarna? Googla det, du kommer inte hitta nåt annat.

Fast spelar ingen roll, insåg precis att jag måste ha tänkt på Powercolor versionen och inte XFX. Ber om ursäkt för det, mitt misstag och mina inlägg kan ignoreras.

Permalänk
Medlem

Denna datorn köpte jag:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Dock har de nyligen uppdaterat den till ett 5850 istället.

Hur kollar jag tempen på grafikkortet och hur ställer jag fläkten till det?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Denna datorn köpte jag:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Dock har de nyligen uppdaterat den till ett 5850 istället.

Hur kollar jag tempen på grafikkortet och hur ställer jag fläkten till det?

Gå in i catalyst control center. Scrolla sedan ner till ati overdrive. Tryck på låset så öppnas det. Då kan du sedan ställa gpu klockan och hastigheten på minnet, samt ställa in fläktens hastighet.

Hur hög temp ligger ditt kort på efter någon timmes spelande? 4890korten tål som sagt höga temperaturer.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem

har en 4870 med kylare som bygger på samma princip och funkar ju grymt men som sagt inte så genomtänkt lösning med fronten annars snuskigt bra orginal kylning med tanke på ljud och temp

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Man kan klart och tydligt se att det är damm i kylaren som förhindrar luften att strömma igenom flänsarna.

Börja med att ta och montera loss kylaren och rengör den från damm, även fläkten ska du rengöra också och se om det blir bättre med tempen sen.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer nu.
Har kommit fram till att det är sydbryggan som blir överhettad då jag bränner mig på den under belastning samt att ljudet börjar knastra en liten stund innan datorn låser sig.
Tempen på processor och grafikkort är helt normal.

Har ett Asus P6T SE och sydbryggan har en rätt simpel kylfläns utan heatpipe, och grafikkortet dumpar sin varma luft i närheten av denna.

Har satt i lite fler fläktar, men man kanske borde byta kylare på sydbryggan också? Vad rekommenderas till det isåfall?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.