Permalänk
Medlem

Hur låsa upp kärnorna (X2 550 BE)

Tjena, jag har köpt en dator nyligen (3 dagar sen) och blev sugen på att låsa upp alla fyra kärnorna, är det någon risk med det? Hur gör jag, mitt moderkort är ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H.... Är det någon skillnad på X4ans och X2ans original kylare? Moderkortet är av Rev 1.0, processorn är en Callisto.

Info från Cpu-z
Family: F Model: 4 Stepping: 2
Ext. Family: 10 Ext. Model: 4 Revision: RB-C2

Core Speed: 3114,1MHz
Multiplier: x 15.5
Bus Speed: 200.9MHz
HT Link: 2009.1MHz

Hoppas det är tillräckligt med info. Vad ska jag köra igång i BIOS, vilka inställningar, risker, om det blir fel hur återställer jag ?!?!?!?!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Om du tar ctrl+c efter att ha markerat din rubrik och sedan gör ctrl+v efter att ha placerat markören i sökfältet här på forumet, så kommer du få svar!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Har en till fråga, hur mycket ska jag höja volten i taget om den inte kör alla 4a kärnorna efter jag ändrat ACC. Den körs just nu i 1,360v och jag har inte ändrat, max var ju 1,4v

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Vart står det max 1.4v

Du kan nog köra på 1.45-1.5v om tempen är bra

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

I guiden jag hitta när jag sökte på tråd namnet

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

1.4 v är max för denna prollen, jag skulle inte gå över det om ekonomin stoppar för att köpa en ny om det skiter sig. Men det är min åsikt ^^

Apråpå att låsa upp dessa prollar är sådär. Min 545 kan bli upplåst men får bluescreen dirr om jag kör t.ex hyper Pi. Klarade 2 loops med en volt på 1.250, testade att höja till 1.275 och klarade 4 loops. Dock var den stabil i 3Dmark 06 och höjde total poängen med 2000 poäng. Men körde jag 3Dmark 05 så dog burken på¨cpu testet i "canyon flight". Så jag har insett att min prolle inte fixar upplåst läge. Dock är det en billig prolle så man får väl inse fakta och helt enkelt sluta drömma. Men det är klart att du kan ju ha turen att få det att funka Best of luck. Sen apråpå ditt moderkort och hur man gör i bios har jag inte en blekaste om, men google är din vän. Testa att söka på "Unlock cpu core GA-MA785GMT-UD2H bios settings" så borde du få nått svar på denna frågan. Om ingen annan på sweclockers har svaret vill säga.

Permalänk
Medlem

Risker: Hela processorn går sönder > (allt mittemellan) > du får en bluescreen
har du en reset bios knapp på modertkort/chassi bör ju den funka att återställa med, men om du bara ser till att vara försiktig och ta ett steg i taget så kommer du kunna boota i bios och även windows utan problem och den kommer krascha endast under stresstest...

Enligt dom flesta guider är 1.55 Volt max för phenom II dock skulle jag rekommendera max 1.5 och håll koll på temperaturerna!
kör du med original kylaren är nog 1.4 volt max av den anledning att den kommer bli grillad om du har mer...

lite oklart om du redan provat eller inte men om du inte gjort det så innan du gör det...
börja med att sänka processor hastigheten till ~2.5ghz är nämligen inte säkert att den startar om du har på 3.1ghz, dock så behöver den inte göra det i 2.5ghz heller men chanserna e ju bättre

du verkar rätt ny inom överklockning så kolla in faqs osv och se till att ha stresstest och temp program innan du börjar pilla, att ha koll på hur du resetar bios kan också vara bra att testa innan du börjar (du kan ju sänka den till 3ghz och prova reseta)

lycka till med överklockning/upplåsningen!
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=908430
min 550 ^^

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

han tänker nog på intel eller nå, 1.5 kan man då köra så länge du inte kmr över 63grader

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.