Permalänk
Medlem

Okänt moderkort?

Hejsan alla sweclockare!

Det är så att jag haft lite strul sen jag satt i min nya processor som är en AMD Athlon 64 x2 6000+ (hade en 4600+) innan.

Jag koppla in den å smeta på kylpasta, men datorn vägra starta... Den fastade på windows "ladd-skärm", provade flera gånger men med samma resultat.
Då vart jag frustrerad men provade att kolla bios, och där stod det att processorn var på 3150 mHZ. Så jag prova å dra ner den till 3000 mHZ och då funkade den!

Men efter ett tag märker jag att den är ostabil, den blir varm och surrig i spel... Fläkten kom upp i över 6000 rpm vilket är lite oroväckande...
Har ocksa provat att kora med oppet chassi nu men blev ingen skillnad.
Så jag drog ner på lokala datorhandlaren och snacka.. Och då sa han att det kan vara en uppdatering av BIOS som skall fixas..?

Problemet nu är att mitt moderkort är okänt. Jag har ingen förpackning till det och det visas inte i Everest home edition. Det jag kan få fra är dock en liten gnutta info från CPU-Z och det är följande:

Model:NF-MCP61
Manufacturer:Unknown
Chipset: nvidia mcp61
southbridge: nvidia mcp61
LPCIO:Fintek F71882F

BIOS
Brand: Phoenix Technologies, LTD
Version: 6.00PG
Date 09/11/2007

Det star inte ens nagot pa moderkortet vad det kan vara for tillverkare..

Men om nagon kan ha en aning om vad felet kan vara sa blir jag mycket tacksam!

Tack och hej

Permalänk
Medlem

gissar att det är ett Abit

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taxifidde
www.drivers-software-download.org/tag/​nf-mcp61

Detta kanske kan hjälpa dig

Not Found

The requested URL was not found on this server.

din länk funkade tyvärr inte

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en egenbyggd burk eller en märkesdito? Typ Dell eller HP?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är det en egenbyggd burk eller en märkesdito? Typ Dell eller HP?

Egenbyggd, jag köpte den från boulevard.se och det var en ganska simpel dator då...(Budget)

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera BIOS?

Hej. Jag har haft strul med min dator sen jag bytte processor till en Amd athlon 64 x2 6000+ från en 4600+.

Det som händer är att jag oftare får bluescreens (Står typ att datorn har stängts av för att förhindra att datorn skadas) . Ibland fastnar den på windows laddskärm.
Datorn startar inte om jag ändrar i BIOS (tex klockhastigheter osv).
Processorfläkten snurrar som fan i lite mer krävande spel (vilket inte min förra processor gjorde).

Även om det är så att BIOS behöver uppdateras så kan jag ändå inte det för jag har ingen aning om vad det sitter för moderkort i.
Det är en färdigbyggd budgetdator så kanske inte världens bästa moderkort. Men det står ingen på själva kortet och inga program vet vad det heter...

Men kan nån hitta tips eller en lösning åt mig så blir ja gla'!

Nu var jag tvungen att skriva lite mer då jag upptäckte nu att datorn fryser i en liten stund och att hårddisken låter lite annorlunda, typ som att den laggar fast en stund. Det har aldrig vart så här förut och jag tycker det är jävligt irriterande.

Ännu mer strul nu, verktygsfältet är borta nu och en mapp som hängt sig går inte att få ner. (Sånt brukar aldrig hända)
och verktygsfältets snabbgenvägar till vänster ändrar sig nu också..

Permalänk
Avstängd

Vilket moderkort har du? och vilken BIOS version har du

Har du den gamla processorn kvar? för det kan ju vara bra att ha om du ska flasha nya BIOSet så det inte blir blåskärm mitt under flashningen. Du kan ju testa att resetta CMOS (eller ladda default inställningar i BIOS) för det bör man om man byter processor

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ladda ner programmet CPU-Z och under flik moderkort ska stå vad för moderkort du har samt bios version.

Efter detta gå till moderkortets hemsida och ladda ner deras Iso fil för bios update.

Bränn på skiva starta om datorn ha skivan i (glöm ej ändra i bios att ha dvd spelaren som första start.)

Följ instruktionerna.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vilket moderkort har du? och vilken BIOS version har du

Har du den gamla processorn kvar? för det kan ju vara bra att ha om du ska flasha nya BIOSet så det inte blir blåskärm mitt under flashningen. Du kan ju testa att resetta CMOS (eller ladda default inställningar i BIOS) för det bör man om man byter processor

BIOS versionen är i alla fall Phoenix Technologies,LTD 6.00

Permalänk
Medlem

Ta en bild på moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Nej, inte det. Gör som Lafiel sa (ladda ner CPU-z) eller så brukar det stå i själva BIOSet under första menyn [Main] och sedan System information nånting om ditt nu ser ut som mitt gör

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Ladda ner programmet CPU-Z och under flik moderkort ska stå vad för moderkort du har samt bios version.

Efter detta gå till moderkortets hemsida och ladda ner deras Iso fil för bios update.

Bränn på skiva starta om datorn ha skivan i (glöm ej ändra i bios att ha dvd spelaren som första start.)

Följ instruktionerna.

Nej tyvärr så har jag redan provat det med CPU-Z men det står bara att det är okänt, likaså i Everest Home Edition.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför startar du två trådar? Du har ju redan fått hjälp i den andra, så se till att ta kort på ditt mobo så vi kan se vad det är istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanslagna*