Hur överlever AMD med ständigt röda siffor?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur överlever AMD med ständigt röda siffor?

Jag har funderat lite och begriper inte vad det är som håller AMD stående. De har ju visat röda siffror ganska länge. (Någon som vet hur länge? källa på deras slutsiffror de senaste åren?)

Vem beviljar ytterligare lån till ett företag som går med förlust år efter år? För de måste väl ta lån för att fylla luckorna i ekonomin titt som tätt.

Eller är det så att det handlar om så pass marginella förluster att det spelar mindre roll? Jag har inte förstått situationen som sådan, men kan ha fått det lite om bakfoten...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mcyket, egentligen ingen ting om detta men är det inte så att AMD går lite minus men kan ta pengar från ATI som antagligen går plus vad jag vet ? :S

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, jag tror att grafikkortsförsäljningen är en liten del av AMDs inkomstkällor och processordelen än mycket större vilket innebär att det inte räcker med att grafikkorten säljer bra. Men det spelar mindre roll då de har röda siffror trots bra grafikkortsförsäljning vilket innebär att de går back allt som allt ändå.

Det är ju en annan intressant sak. Hur stor del av AMDs inkomst kommer från grafikkort, processorer, syrkretsar och övrigt? Någon som vet var man kan hitta detta? Kanske är för internt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig tror jag att inkomsten av försäljning av GPUer är bra mycket mer än CPUer då amd just nu äger GPU marknaden och har gjort senaste 3-4 månaderna.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Nja, jag tror att grafikkortsförsäljningen är en liten del av AMDs inkomstkällor och processordelen än mycket större vilket innebär att det inte räcker med att grafikkorten säljer bra. Men det spelar mindre roll då de har röda siffror trots bra grafikkortsförsäljning vilket innebär att de går back allt som allt ändå.

Det är ju en annan intressant sak. Hur stor del av AMDs inkomst kommer från grafikkort, processorer, syrkretsar och övrigt? Någon som vet var man kan hitta detta? Kanske är för internt?

Som bolag i flerägandeform är dom väl skyldiga att redovisa vinster och förluster så det borde inte vara några problem att hitta om man har tid och ork.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag har funderat lite och begriper inte vad det är som håller AMD stående. De har ju visat röda siffror ganska länge. (Någon som vet hur länge? källa på deras slutsiffror de senaste åren?)

Vem beviljar ytterligare lån till ett företag som går med förlust år efter år? För de måste väl ta lån för att fylla luckorna i ekonomin titt som tätt.

Eller är det så att det handlar om så pass marginella förluster att det spelar mindre roll? Jag har inte förstått situationen som sådan, men kan ha fått det lite om bakfoten...

för att dom har massa pengar på banken

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
Jag vet inte mcyket, egentligen ingen ting om detta men är det inte så att AMD går lite minus men kan ta pengar från ATI som antagligen går plus vad jag vet ? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Ska jag vara ärlig tror jag att inkomsten av försäljning av GPUer är bra mycket mer än CPUer då amd just nu äger GPU marknaden och har gjort senaste 3-4 månaderna.

Enligt den senaste kvartalsrapporten var omsättningen 1396 miljoner dollar och (det ovanligt goda) resultatet -135 miljoner dollar. "Computing solutions" (där man kan misstänka att processordelen ingår hade en omsättning på 1069 miljoner dollar och vinsten blev 77 miljoner dollar. Motsvarande för "Graphics" var 306 respektive 8 miljoner dollar.
Problemposterna var "Foundry", "All other" och "Intersegment eliminations".
http://phx.corporate-ir.net/External.File?item=UGFyZW50SUQ9MT...

Permalänk
Hedersmedlem

gött Elgot! Vackert att du kan hitta lite riktig info.
Hur hittade du detta? Jag tänkte försöka få en överblick över hur länge AMD gått back och kaaanske i jätterunda svängar hur mycket då... Men jag lyckas inte riktigt navigera från
http://phx.corporate-ir.net då denna adress tar mig vidare till http://thomsonreuters.com/ vilket verkar vara marknadsföringsdelen mot företag för att samla statistik till informationen du länkade till.

Har varit inne och svängt några varv i AMDs pressroom i förhoppning att de skulle ha listat kvartalsrapporterna någonstans för aktieägare, men jag hittar inte riktigt strukturen där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

dom har folk som investerar i deras verksamhet skulle jag tro typ araber som äger lite olja

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Men AMD har väl ändå en riktigt stor marknad på märkes datorer. Oftast om man kollar på en lite billigare märkes dator så ingår det AMD/ATI komponenter.

Tror faktiskt inte att Intel kommer lyckas få bort AMD/ATI alls. Och gör dom det så tror jag på nått sätt kmr dom förlora på det själva.

EDIT: Plus araberna ligger väl i större knipa än resten av världen gör ekonomiskt sett?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Har varit inne och svängt några varv i AMDs pressroom i förhoppning att de skulle ha listat kvartalsrapporterna någonstans för aktieägare, men jag hittar inte riktigt strukturen där.

Här är en början: http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=quarterlyearnings
men för fler och äldre rapporter får man försöka navigera här: http://www.amd.com/us/aboutamd/newsroom/pressreleases/Pages/i...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Men AMD har väl ändå en riktigt stor marknad på märkes datorer. Oftast om man kollar på en lite billigare märkes dator så ingår det AMD/ATI komponenter.

Tror faktiskt inte att Intel kommer lyckas få bort AMD/ATI alls. Och gör dom det så tror jag på nått sätt kmr dom förlora på det själva.

EDIT: Plus araberna ligger väl i större knipa än resten av världen gör ekonomiskt sett?

Ja, de har säkerligen en bra marknadsandel i flera segment, men de visar ändå röda siffror i mängder vilket inte är så bra för ett företag i längden. Undrar istället hur det ligger till med uthålligheten.

Sedan är det väl svårt att se rika araber som ett företag eller en homogen grupp. Finns säkerligen flertalet rika människor, bland annat i arabvärlden som investerar sina tillgångar i företag istället för att spara dem på banken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Här är en början: http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=quarterlyearnings
men för fler och äldre rapporter får man försöka navigera här: http://www.amd.com/us/aboutamd/newsroom/pressreleases/Pages/i...

Tack ännu en gång. Känns såklart lite dumt att jag missade detta själv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Även om det skulle bli så illa att AMD går i konkurs skulle de mest troligt bli räddade av intel eller något annat då intel skulle bli anklagad för monopol och åka på höga böter. Tippar på att det skulle bli billigast för Intel att hålla AMD vid liv.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Intressant frågeställning faktiskt, som jag ställ mig själv flera gånger (typ varje gång det kommer en nyhet med AMD's senaste kvartalsrapport). Jag kan inte påminna mig att jag har sett en enda kvartalsrapport med positiva siffror på flera år och det är minst hundra miljoner i förlust varje gång.

Hur lyckas de? Jag menar om man tittar på bilindustrin, så är de ju nedläggningshotade efter två liknande kvartalsrapporter, men AMD har klarat det i flera år nu. Om inte annat borde de ju kunna ge lite tips till Volvo och SAAB.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Angående Saab. Två liknande kvartalsrapporter? Det är snarare så här: På ungefär tjugo år har de endast gått med vinst under ett av de åren, resten är förlust

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peking
Angående Saab. Två liknande kvartalsrapporter? Det är snarare så här: På ungefär tjugo år har de endast gått med vinst under ett av de åren, resten är förlust

Jo, SAAB tog jag mest med som en kul grej (de om några behöver hjälpen i dagsläget). Men om du ser till de stora drakarna som GM och Ford, så krävdes det inte mer än två kraftigt röda kvartal innan de var nere på knä.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo, helt klart intressant.

Ställde samma fråga här efter någon av kvartalsrapporterna.

Folk hänvisade bara till någons "oljemiljarder".

Men hur intressant är det att pumpa in oljemiljarder i AMD år efter år för att se dom gå upp i rök?

Antingen tror ägarna till dessa oljemiljarder väldigt mycket på att det kommer vända i framtiden eller så kommer dom helt enkelt sluta kasta bort pengar snart.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Även om det skulle bli så illa att AMD går i konkurs skulle de mest troligt bli räddade av intel eller något annat då intel skulle bli anklagad för monopol och åka på höga böter. Tippar på att det skulle bli billigast för Intel att hålla AMD vid liv.

Väldigt intressant åsikt, och säkerligen något som kommer hända om det går så pass långt

Men är en "förlust" verkligen en förlust. Dvs. ett minus-resultat.
Så som jag förstår så spår dom utgången av året. Sägg 100 miljoner vinst efter utgifter. Resultatet blir däremot säg 50miljoner vinst. Räknas det då som förlust på 50 miljoner för det är under förväntat?
Det är en labyrint av hur dom trackar olika saker.
T.ex. Nokia hade dåliga siffror för att dom köpte ett pappersbruk 2008 för x antal miljoner. Detta redovisades dock som förlust för bolaget (trots att dom band kapital och således ökade värdet i företaget). Snurrigt värre.

I slutändan så tror jag inte AMD gör förlust som sådan utan bara är dåliga på att förutspå försäljningen.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Monopol är ju inte något som är brottsligt om det framkommit på ett naturligt sätt (utan olaga metoder). Dock så har ju Intel använt sig av lite tveksamma metoder uppenbarligen, men tror inte det är något som skulle spela in i det stora hela (eventuella konsekvenser för Intel) om AMD hamnade i konkurs.

Dryga böter lär dom inte heller råka ut för, utan det skulle snarare antingen handla om att de blir tvungna att öppna upp x86-standarden, alternativt bli splittrade i två konkurrerande bolag.

Frågeställningen kvarstår väl dock, är det intressant för Intel att ha en kvarvarande mindre konkurrent på marknaden i AMD och vad skulle hända med marknaden och Intel om AMD försvann?

VIA finns ju också iofs... men är de tillräckligt stora för att Intels marknadsandel inte skulle räknas som ett komplett monopol?

Observera att detta är endast en lekmans spekulationer. Har inga kunskaper inom ekonomi eller konkurrenslagstiftning öht.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Monopol är ju inte något som är brottsligt om det framkommit på ett naturligt sätt (utan olaga metoder). Dock så har ju Intel använt sig av lite tveksamma metoder uppenbarligen, men tror inte det är något som skulle spela in i det stora hela (eventuella konsekvenser för Intel) om AMD hamnade i konkurs.

Dryga böter lär dom inte heller råka ut för, utan det skulle snarare antingen handla om att de blir tvungna att öppna upp x86-standarden, alternativt bli splittrade i två konkurrerande bolag.

Frågeställningen kvarstår väl dock, är det intressant för Intel att ha en kvarvarande mindre konkurrent på marknaden i AMD och vad skulle hända med marknaden och Intel om AMD försvann?

VIA finns ju också iofs... men är de tillräckligt stora för att Intels marknadsandel inte skulle räknas som ett komplett monopol?

Observera att detta är endast en lekmans spekulationer. Har inga kunskaper inom ekonomi eller konkurrenslagstiftning öht.

Ja, VIA ja... De fick 2003 ett kontrakt från Intel att de fick tillverka x86prollar under tio års tid. Det är alltså tre år kvar av det kontraktet. Sedan har de inte rätt att fortsätta. Man kan ju tänka sig att Intel har VIA som en backup OM AMD går omkull. Då är det bara att förlänga kontraktet till VIA och så har man löst problemet med konkurrenslagar i många delar av världen. Inget monopol om VIA finns kvar.

Men, jag undrar i så fall vad som händer med AMDs x64licens. Den tillfaller ju inte automatiskt Intel i så fall... Vilket innebär att intel inte får göra 64bitsprollar längre. Och det kan ju ställa till det lite idag kanske ;). Visst, vem ska stoppa dem kan man ju fråga sig. AMD finns i sådana fall inte längre så de skulle ju inte skicka advokater, men när man splittar AMDs resterande tillgångar så hamnar denna licens säkerligen i händerna på någon. Denna "någon" kommer ju ha Intel by the balls i så fall. Fast jag vet inte... Kanske inte fungerar riktigt så enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, VIA ja... De fick 2003 ett kontrakt från Intel att de fick tillverka x86prollar under tio års tid. Det är alltså tre år kvar av det kontraktet. Sedan har de inte rätt att fortsätta. Man kan ju tänka sig att Intel har VIA som en backup OM AMD går omkull. Då är det bara att förlänga kontraktet till VIA och så har man löst problemet med konkurrenslagar i många delar av världen. Inget monopol om VIA finns kvar.

Men, jag undrar i så fall vad som händer med AMDs x64licens. Den tillfaller ju inte automatiskt Intel i så fall... Vilket innebär att intel inte får göra 64bitsprollar längre. Och det kan ju ställa till det lite idag kanske ;). Visst, vem ska stoppa dem kan man ju fråga sig. AMD finns i sådana fall inte längre så de skulle ju inte skicka advokater, men när man splittar AMDs resterande tillgångar så hamnar denna licens säkerligen i händerna på någon. Denna "någon" kommer ju ha Intel by the balls i så fall. Fast jag vet inte... Kanske inte fungerar riktigt så enkelt.

Menar du licens eller patent? Licenserna, alltså överenskommelserna att AMD får använda andras (främst Intels) patent, går väl ut om företaget går i konkurs, men AMDs egna patent finns ju kvar och skulle antagligen bli sålda av konkursboet. (En lågoddsare är ju att en av spekulanterna på dessa skulle vara just Intel)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Menar du licens eller patent? Licenserna, alltså överenskommelserna att AMD får använda andras (främst Intels) patent, går väl ut om företaget går i konkurs, men AMDs egna patent finns ju kvar och skulle antagligen bli sålda av konkursboet. (En lågoddsare är ju att en av spekulanterna på dessa skulle vara just Intel)

Mjaa, alltså företagen har ju utvecklat egna patent av x86, men har licenser om hur dessa får användas av varandra. AMDs x64patent tillfaller konkurssboet och om detta patent köps upp av tredje part så kan ju denne skriva en ny licens till Intel. Och då ligger Intel taskigt till. Så tänkte jag, men hoppade över alla korrekta benämningar med patent vs licenser.
Meeen, som du sa så "kan" det vara så att om detta scenario någonsin skulle utspelas så kommer Intel säkert buda både en och två kronor för dessa patent. Helt rätt

Apro på dessa gamla slitna patent på både amds och intels sida. Hur länge gäller dessa egentligen? Handlar det om att det kommer en nyare version av instruktionsramverk som patenteras då och då för x86 samt x64 eller ligger det gamla mögliga patent i botten som licenserna är byggda på? Och om senare är fallet, hur längre håller dessa patent?
Mer specifikt, får man idag bygga och sälja en processor med x86 som bygger på 32-bit (46-bit virtual) med pentium 1 (mer än 15 år sedan dessa kom) eller är patenten knutna ända från intels 8086or?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur det ligger till med dessa gamla patent. De ursprungliga x86-patenten borde ju vara fria nu, men fan vet om inte Intel har hittat nåt kryphål att förlänga dem eller nåt.

För att återgå till din ursprungliga fråga så är det något som jag undrat över ganska ofta själv. Jag kan tänka mig att en stor del av AMDs utgifter nu "tagits över" av GF, men därmed också en del av intäkterna.
ATIC har väl världens största investringsfond (Abu Dhabi Investment Authority) i ryggen, men som en vis man en gång sa; "Även en oljeshejk har ett tålamod som kan tryta." (nu ska jag bara hitta en vis man som skulle kunna ha sagt det)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Förstår aldrig vissa poster på årsredovisningar, så som t ex omstruktureringskostnader och avdrag för försämrad goodwill på immateriella tillgångar.
Hur som helst, det finns nog många som tror att microprocessormarknaden har en framtid med god tillväxt (både på kort och på lång sikt) och då är det inte svårt att få investerare intresserade om kassan skulle börja sina. Det viktigaste för att kunna finansiera verksamheten är nog att AMDs forskning och utvecklingsavdelning fortsätter göra framsteg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Strangelove
Förstår aldrig vissa poster på årsredovisningar, så som t ex omstruktureringskostnader och avdrag för försämrad goodwill på immateriella tillgångar.

Nu är jag inte grandmaster i ekonomi än även om jag läser det just nu men omstruktureringsomkostnader är kostnader som ofta uppstår i samband med just precis omstruktureringar. Tex maskiner som omlokaliseras, personal som sparkas men som några månader till ligger på lönelistorna osv osv.
"Avdrag" för försämrad goodwill låter konstigt, tror det mer isf borde heta nerskrivning på goodwill. Nerskrivning eller uppskrivning förekommer bara om förändringen förväntas vara varaktig. Goodwill är ett fiktivt värde som kan tillskrivas företag i resultaträkningen, tex bra varumärke, välkänt företagsnamn och liknande.

Ett företag som finns kvar trots flera år av röda siffror är ingenting ovanligt. Om det lyckas överleva flera hårda år brukar det tyda på god soliditet (har ej sett deras årsredovisning). Eftersom aktieköpare sällan investerar i företag som går dåligt, brukar någonting annat hända i dåliga år, nämligen att det egna kapitalet i företaget förbrukas om de inte har en massa tillgångar som ligger och skräpar vilket brukar vara ovanligt då pengar som bara ligger inte genererar avkastning på något sätt.
Vad jag hört har SAAB (kanske bara gäller personvagnar möjligtvis) aldrig gått med vinst och det företaget har ju funnits i två årtionden eller liknande.

Personligen tycker jag att företag som aldrig går med vinst ska läggas ner. Visst är det tråkigt för alla som arbetade på SAAB men att vilja att staten går in och driver företaget med förlust i 10 år till är ingen bra lösning iom att det handlar som skattebetalarnas pengar. Faktum är att exakt samma grej hände med varvsindustrin i Storbritannien när deras varv utsattes för stenhård konkurrens från framförallt asien. Har för mig att staten gick in där och gick back i ca 10 år (för att värna om arbetarnas jobb). Om man i dag ser tillbaka ser man att staten gick på hårda förluster samtidigt som arbetarna fick se sig om efter nya jobb ändå till slut, det fördröjdes bara i några år.

Gick visst lite OT här, är nog bäst jag sätter punkt.

Permalänk
Medlem

Att inte tjäna pengar fungerar så länge man har pengar, vilket betyder - har du investerar som forsätter skjuta till pengar i verksamheten spelar det ingen roll hur mycket minus det går. Kapital mina vänner, det är avgörande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adriankarlsson
Väldigt intressant åsikt, och säkerligen något som kommer hända om det går så pass långt

Men är en "förlust" verkligen en förlust. Dvs. ett minus-resultat.
Så som jag förstår så spår dom utgången av året. Sägg 100 miljoner vinst efter utgifter. Resultatet blir däremot säg 50miljoner vinst. Räknas det då som förlust på 50 miljoner för det är under förväntat?
Det är en labyrint av hur dom trackar olika saker.
T.ex. Nokia hade dåliga siffror för att dom köpte ett pappersbruk 2008 för x antal miljoner. Detta redovisades dock som förlust för bolaget (trots att dom band kapital och således ökade värdet i företaget). Snurrigt värre.

I slutändan så tror jag inte AMD gör förlust som sådan utan bara är dåliga på att förutspå försäljningen.

Trodde också som han säger att förlust inte betyder att dom gått minus för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Trodde också som han säger att förlust inte betyder att dom gått minus för det.

Det står väl i rapporten?

Net revenue 1396 Cost of sales 811 R&D 420 Marketing 221 Amortization 17 Restructuring 4 Income (loss) (77)

Sedan tillkommer skatter, räntor och diverse annat, men det stora problemet är att det kostar mer att bygga prylarna än man får in på att sälja dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Att inte tjäna pengar fungerar så länge man har pengar, vilket betyder - har du investerar som forsätter skjuta till pengar i verksamheten spelar det ingen roll hur mycket minus det går. Kapital mina vänner, det är avgörande!

Du har helt rätt i det du säger. Dock så har jag svårt att tänka mig en investerare som sitter på en massa kapital som är villig att pumpa in pengar i ett företag som går med förluster eller har gått knackigt under en längre period.

Hela poängen med aktiemarknaden är att sätta in kapital i företag som redan går bra i förhoppningen att det skall gå lika bra - eller ännu hellre - bättre i fortsättningen. Om man köper 5% av aktierna i ett företag så köper man mer eller mindre (som jag förstått det) rätten till 5% av utdelningen. Utdelningen brukar vara en viss procentsats av det positiva resultatet. Vid negativt resultat brukar utdelning utebli (då det är en av de stora fördelarna med att finansiera via eget kapital istället för banklån).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrohead
Hela poängen med aktiemarknaden är att sätta in kapital i företag som redan går bra i förhoppningen att det skall gå lika bra - eller ännu hellre - bättre i fortsättningen. Om man köper 5% av aktierna i ett företag så köper man mer eller mindre (som jag förstått det) rätten till 5% av utdelningen. Utdelningen brukar vara en viss procentsats av det positiva resultatet. Vid negativt resultat brukar utdelning utebli (då det är en av de stora fördelarna med att finansiera via eget kapital istället för banklån).

Utdelningen, om sådan förekommer, brukar dock ofta vara liten om man jämför med aktiens värdeförändring. AMD har inte delat ut några pengar det senaste decenniet tror jag, men å andra sidan är aktien värd fyra gånger så mycket nu som för ett år sedan...