Geforce GF100 – 25 procent törstigare än GTX 285

Permalänk
Melding Plague

Geforce GF100 – 25 procent törstigare än GTX 285

Nvidias kommande grafikkort baserade på GF100 ser ut att prestera bra, men det kommer till priset av hög strömförbrukning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lycka till att göra en dubbelmacka som är något att hänga i julgranen då. Slutet av en era då om inte något speciellt händer på den fronten.

Ny standard på 400W...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad kommer det att kosta ungefär ? 5k ?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Vore roligt att se skillnaden på GF100 och Radeon 5970 i prestanda och strömförbrukning.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Vad kommer det att kosta ungefär ? 5k ?

Ja! Kan vi inte gissa priser i ytterligare en kommentarstråd? Jag gissar på 2k....

Hmm, mycket ström och värme blir det. Hoppas kylaren pressar ut all luft ur chassit och inte har öppningar som på 8800-seriens kylare. Ska bli intressant att se om de är lika mycket snabbare än AMD's som den är strömtörstigare och alltså håller samma eller bättre prestanda/strömförbruknings -förhållande.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Och där tappade man suget en aning på Fermi. Och detta är för den singelkärniga varianten???

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

hoppas det håller vettiga konsument priser och presterar bra, då kanske det blir ett sådant så man kan byta ut sitt gts 250, vi får väll se

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Aj aj mycket ström för en GPU. Tycker tillverkarna (inte bara NV) går åt helt fel riktning.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Entusiast
Citat:

Siffran underbyggs ytterligare om hänsyn tas till grafikkortets konstruktion. Nvidia har valt att utrusta visningsexemplaren av GF100 med 6+8 pinnars strömkontakter. Det gör det möjligt att förse grafikkortet med maximalt 300 watt (75 W PCI Express, 75 W 6-pin, 150 W 8-pin). Med dubbla 6-pinnars kontakter hade grafikkortet endast försetts 225 W som mest, något som uppenbarligen inte räcker till för GF100.

Jaha? Det säger absolut ingenting, mitt GTX260 käkar 6+8 och inte drar väl det några 250W inte.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Ett Corsair HX850 kommer väl palla med 2st såna här kort?
(samt i7 920 @ 4.2 ghz, 6st chassifläktar, 1 HDD, 1 SSD..)

Permalänk
Medlem

Nej du måste införskaffa 2 kWh :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ett Corsair HX850 kommer väl palla med 2st såna här kort?
(samt i7 920 @ 4.2 ghz, 6st chassifläktar, 1 HDD, 1 SSD..)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ett Corsair HX850 kommer väl palla med 2st såna här kort?
(samt i7 920 @ 4.2 ghz, 6st chassifläktar, 1 HDD, 1 SSD..)

skulle tro du klarar de på ett TX 750 också

ska också ha 2st i min rigg också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tyvärr går vi åt detta håll när det gäller grafikkort. Skulle inte bli förvånad om det drog så mycket ström. Nästa grafikkort jag köper ska gå och kylas passivt iaf.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jaa nu kan ju alla som sitter med 400-500w nätagg och drömmer om en strömsnål framtid gå och sätta sig i dumhörnan med en dumstrut på huvudet.

Investera i Fermi kommer inte bli billigt då kortet kommer kosta mycket plus att man måste köpa nytt nätaggregat

Jag gissar att det kommer kosta ca 6500kr i början av lanseringen och sedan sjunka till mellan 5000-5500 inom tre månader, och dryga 9500-10000kr för dubbelmackan!

Permalänk
Medlem

Nä, 58xx FTW. Dx11 till billigare penning både i inköp och drift, samt bra mycket mer prestanda än vad jag har nu... :-s

edit: iofs så kan man sänka värmen inne om man köper ett fermi.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry

Jag gissar att det kommer kosta ca 6500kr i början av lanseringen och sedan sjunka till mellan 5000-5500 inom tre månader, och dryga 9500-10000kr för dubbelmackan!

låter helt galet,,, men skrämmande nog är du säkert ganska nära.
nvidia är helt vansinniga när de gäller att sätta priser.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tur att elen ingår i hyran då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Jaa nu kan ju alla som sitter med 400-500w nätagg och drömmer om en strömsnål framtid gå och sätta sig i dumhörnan med en dumstrut på huvudet.

Investera i Fermi kommer inte bli billigt då kortet kommer kosta mycket plus att man måste köpa nytt nätaggregat

Jag gissar att det kommer kosta ca 6500kr i början av lanseringen och sedan sjunka till mellan 5000-5500 inom tre månader, och dryga 9500-10000kr för dubbelmackan!

Vilken dubbelmacka? Om det nu skulle komma en sån, hur ska den klara av att hålla sig inom 300Watts-gränsen? Klocka ner allt så en dubbelmacka presterar som 1 GF100?

Det låter otroligt att en dubbelmacka skulle komma ut än på ett bra tag, de måste ner med strömförbrukningen först. Tom. AMD hade problem att få ut sin betydligt mindre strömslukande 5970 att hålla sig inom 300W, hur ska Fermi kunna köras som dubbel då?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad kortet tar under Load har mindre betydelse för mig bara det ligger låg när den är idel.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vilken dubbelmacka? Om det nu skulle komma en sån, hur ska den klara av att hålla sig inom 300Watts-gränsen? Klocka ner allt så en dubbelmacka presterar som 1 GF100?

Det låter otroligt att en dubbelmacka skulle komma ut än på ett bra tag, de måste ner med strömförbrukningen först. Tom. AMD hade problem att få ut sin betydligt mindre strömslukande 5970 att hålla sig inom 300W, hur ska Fermi kunna köras som dubbel då?

Dubbelmackan behöver inte vara av den värsta sorten. Antar att det kommer en dubbelmacka med 2 st mellanklass gpuer som kommer prestera bättre än en värsting. Det borde klara under 300W. Vi får se..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
låter helt galet,,, men skrämmande nog är du säkert ganska nära.
nvidia är helt vansinniga när de gäller att sätta priser.

Jaa dom är ju det :S men sedan vill dom ju ha betalt för sin nya teknik och tillverkningsprocess..

Som sagt: Gissar på att AMD kommer med ett nytt kort tre månader efter att Fermi lanserats och då kommer en prissänkning till runt 5500kr..

Det är väldigt dåligt med spekulationer om nvidias kommande dubbelmacka på SweC så här kommer några länkar:

http://www.nordichardware.se/nyhet,17191.html

http://www.fudzilla.com/content/view/17197/34/

http://www.overclock.net/hardware-news/634148-donanimhaber-nv...

(Detta är BARA spekulationer alltså ingen fakta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
låter helt galet,,, men skrämmande nog är du säkert ganska nära.
nvidia är helt vansinniga när de gäller att sätta priser.

De måste sätta sådana priser för att gå med vinst, anledningen till att priserna är så höga gentemot AMD's diton är för att nVidia de senaste åren designat kort som kostar skjortan att tillverka. Exempelvis är deras chip bra mycket större än AMD's (likvärdiga kort) samt har de en bredare minnesbuss som drar iväg på kostnaderna. Kort sagt, nVidias gamingkort är i regel brutala och väldigt dyra, medan AMD's gamingkort är snäppet slöare men är mycket mer prisvärda sett till vad man får.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Vad kortet tar under Load har mindre betydelse för mig bara det ligger låg när den är idel.

+1 Hur mycket den drar i idle är det enda som är av intresse för mig, eftersom det är där den kommer ligga >95% av tiden i mitt fall.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
+1 Hur mycket den drar i idle är det enda som är av intresse för mig, eftersom det är där den kommer ligga >95% av tiden i mitt fall.

Vad använder du ett sådant kort till då ?

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jaha? Det säger absolut ingenting, mitt GTX260 käkar 6+8 och inte drar väl det några 250W inte.

Precis, det är rykten än så länge. Den kommer dra en hel del, men frågan är hur mycket. Att det är 6+8 kan mycket väl betyda att den ligger på gränsen och inte en bra bit över (som 250W t.ex.). Men får väl se när alla fakta läggs på bordet och riktiga recenesioner också görs.

En GTX395 verkar svår att göra utan att dra ner allt för mycket på prestandan. Blir nog troligare med SLI för multi-GPU setups.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Jaa dom är ju det :S men sedan vill dom ju ha betalt för sin nya teknik och tillverkningsprocess..

Som sagt: Gissar på att AMD kommer med ett nytt kort tre månader efter att Fermi lanserats och då kommer en prissänkning till runt 5500kr..

Det är väldigt dåligt med spekulationer om nvidias kommande dubbelmacka på SweC så här kommer några länkar:

http://www.nordichardware.se/nyhet,17191.html

http://www.fudzilla.com/content/view/17197/34/

http://www.overclock.net/hardware-news/634148-donanimhaber-nv...

(Detta är BARA spekulationer alltså ingen fakta)

Kan ju förstå att ingen nyhet eller vidare spekulationer kommit här om det då dom länkarna du angav inte gav mer än den meningen du skrev ovan, att det kanske kommer en dubbelmacka. Inget att utveckla mer i nuläget tycker jag.
Spekulera kan man ju.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

GF100 dubbelt så snabb som GT200, ja det hör man ju på namnet. F kommer dessutom före T i alfabetet, så det är inte självklart där heller.

Vad vore det att ge korten produktbetäckningen som är lätta att förstå vilken som är bättre än den andra och vilka som tillhör en ny generation?

Nå kommer detta såklart inte vara problem på sweclokers, då de flesta här nog är uppdaterade. Men för vanligt folk, så blir det krångligt i butikerna att se vilken dator som har bäst grafikkort. Personalen i dessa butiker är ofta heller inte så insatta, vilket knappast gör saken bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
+1 Hur mycket den drar i idle är det enda som är av intresse för mig, eftersom det är där den kommer ligga >95% av tiden i mitt fall.

+2 Jag håller med. Eller min åsikt är egentligen hur mycket den drar för att utföra ett visst arbetsmoment. Man kanske bara belastar denna till hälften, medans den gamla skulle gå i max.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
GF100 dubbelt så snabb som GT200, ja det hör man ju på namnet. F kommer dessutom före T i alfabetet, så det är inte självklart där heller.

Vad vore det att ge korten produktbetäckningen som är lätta att förstå vilken som är bättre än den andra och vilka som tillhör en ny generation?

Nå kommer detta såklart inte vara problem på sweclokers, då de flesta här nog är uppdaterade. Men för vanligt folk, så blir det krångligt i butikerna att se vilken dator som har bäst grafikkort. Personalen i dessa butiker är ofta heller inte så insatta, vilket knappast gör saken bättre.

+2 Jag håller med. Eller min åsikt är egentligen hur mycket den drar för att utföra ett visst arbetsmoment. Man kanske bara belastar denna till hälften, medans den gamla skulle gå i max.

GF100 är ju bara arbetsnamnet. Det kommer heta GT380 eller liknande när det väl släpps.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron