Permalänk

x64 + 4 GB RAM = 3,25 GB RAM...?

Har precis bytt till Windows 7 x64 för att utnyttja mina 4 GB helt. I början när jag installerat det så stod det "4,00 GB", men nu står det "4,00 GB (3,25 GB går att använda)" (se bild).

Minns att det stod så när jag hade x86 men nu när jag har x64 ska det väl inte stå så? Hur kan jag få reda på hur mycket minne som används av datorn, alltså inte för stunden som i Aktivitetshanteraren, utan allmänt. Något program?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: x64 + 4 GB RAM = 3,25 GB RAM...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
Har precis bytt till Windows 7 x64 för att utnyttja mina 4 GB helt. I början när jag installerat det så stod det "4,00 GB", men nu står det "4,00 GB (3,25 GB går att använda)" (se bild).

Minns att det stod så när jag hade x86 men nu när jag har x64 ska det väl inte stå så? Hur kan jag få reda på hur mycket minne som används av datorn, alltså inte för stunden som i Aktivitetshanteraren, utan allmänt. Något program?

http://i47.tinypic.com/es6s7k.jpg

Nu är jag ingen expert men är det inte för en viss del av minnet är reserverat till operativsystemets grund "tasks" (vaf*n heter det på svenska?)

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Leta i bios efter nått med memory remap eller liknade, aktivera detta i så fall, bör fixa problemet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nth
Nu är jag ingen expert men är det inte för en viss del av minnet är reserverat till operativsystemets grund "tasks" (vaf*n heter det på svenska?)

Rätta mig om jag har fel.

För mig är inget reserverat. Det står 8.00 GB och jag kör win 7 64bit.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
För mig är inget reserverat. Det står 8.00 GB och jag kör win 7 64bit.

Hm.. ok, det var bara en gissning.

Permalänk

Memory remap var inställd på Enable, provade med Disable men ingen skillnad.
Btw så har det gått ner till 3,00 GB nu... vad är det som händer :s

Permalänk
Medlem

Tror svaret ligger här: "ATI Radeon HD 4200 Shared Video Memory (UMA)" om det är datorn i sign det handlar om.

Stäng av det inbyggda grafikkortet på mobot.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Tror svaret ligger här: "ATI Radeon HD 4200 Shared Video Memory (UMA)" om det är datorn i sign det handlar om.

Stäng av det inbyggda grafikkortet på mobot.

Jepp det skulle jag gissa på med, stäng av det och se till att, som redan påpekats, memory remap är satt till "enable" så ska du se att det löser sig fint.

Permalänk

Gör jag fel när jag stänger av den inbyggda grafiken?
Advanced > Chipset > Internal Graphics > Internal Graphics Mode
Sen sätter jag den på Disable, sparar och startar om, men det står fortfarande 3,00 GB...

EDIT: Memory Hole Remapping är satt på Enabled också.

Permalänk
Permalänk
Medlem

felet är skit simpelt har en bekant med samma fel och svaret finns redan på forumet om du hade sökt efter det

dock så efter lite sökande själv så hittar jag det inte och kommer inte ihåg det programmet man skulle starta xD

men du ska starta ett program via kör och sedan där kan du ställa in hur mkt minne du ska kunna använda

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

kör>msconfig>boot>Advanced options>kryssa i max memory och välj?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
bump

*låst*