Försämrad butiksförsäljning av datorspel under 2009

Permalänk
Melding Plague

Försämrad butiksförsäljning av datorspel under 2009

Finanskrisen slog inte bara hårt mot hårdvarubranschen. Färska siffror visar att även spelförsäljningen minskade rejält under 2009.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att själva statistiken är...ja... lite värdelös. Eller skulle internet handlandet vara en så liten del? Det är lite som Sifo som, iaf något år tillbaka, enbart ringde upp folk på fasta telefoner. Hade varit väldigt intressant med statisk där både fysiska och internetbutiker var med. Säjlv har jag handlat mer från Steam bland annat under 2009.

Får väl oavsett hoppas på ett intressant spelår.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag köper numera alla mina spel online genom Steam och dyligt... Räknas webbhallen som en fysisk butik och liknande när du beställer över postorder? Antar att det gör det, då det är antal lådor som säljs som räknas.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Jepp, att inte ta med internetbutiker gör ju undersökningen i stort sett värdelös.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Verkar inte stämma överens med tråden jag skapa för ett litet tag sedan, steam och andra internetbutiker har nog påverkat marknaden mer än dem flesta tror.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett par fysiska spel det här året, till ps3.

Alla spel jag köpt till PC var genom steam, runt 10.

Permalänk
Relik 📜

Glöm inte att siffrorna är för USA.. En vild gissning är att vi i Svea använder onlinetjänster betydligt flitigare än Average Joe då vi överlag har bättre uppkoppling och är mer medvetna om IT-utbudet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Verkar inte stämma överens med tråden jag skapa för ett litet tag sedan, steam och andra internetbutiker har nog påverkat marknaden mer än dem flesta tror.

Kan även hända folk syftar på begagnade köp också. Tradera, blocket osv. Är inte med i statistiken heller eftersom det står fysiska butiker.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Problemet med NPDs siffror är att de inte har någon koll på PC plattformen, dom sitter bara och gissar typ. Jag tror de endast har siffror för den amerikanska butiks-försäljningen på PC, så dom missar t.ex Europa och Asien och någon försäljning via Steam osv finns inte med då ingen av dessa redovisar några försäljningssiffror.

Permalänk
Medlem

Köpte många PC spel 2009!
Men noll köpta spel i fysisk butik om man inte räknar med Dirt 2 som kom med mitt nya grafikkort. Men jag köpt fyra spel och sex DLC online från Steam, D2D och EA-store.

IRL: 0 päng
WWW: 10 päng

Permalänk
Medlem

har svårt att tro att folk är så korkade att de betalar 150 kr mer för att köpa nya spel via steam. har själv visserligen köpt ett par spel därifrån men det har varit när de reat ut gamla klassiker för 20-30 kr styck...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Ere så konstigt att dom inte får sälja så mkt spel?

450 fucking kr för call of duty 4 mw2..

köpte det igår men jag tycker det är ett stört överpris..

dom skulle förmodligen sälja 2-3x många spel om om sänkte priset till 280-340kr.. de känns mer rimmligt

Permalänk

En OT fråga, bilden i artikeln, vilket spel är det? Såg lite intressant ut.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
En OT fråga, bilden i artikeln, vilket spel är det? Såg lite intressant ut.

Starcraft II skulle jag tro.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
har svårt att tro att folk är så korkade att de betalar 150 kr mer för att köpa nya spel via steam. har själv visserligen köpt ett par spel därifrån men det har varit när de reat ut gamla klassiker för 20-30 kr styck...

Jag betalar gärna 150:- för att slippa de förbannade CD-skivorna...

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jearom
Jag betalar gärna 150:- för att slippa de förbannade CD-skivorna...

Och att bland annat kunna slippa kopieringsskydd, securom och liknande elände. Det går även att köpa från Steam när spelet blivit billigare, eller har en kampanj.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Köpte en jävla mass spel på steam under julrean. Blev några hundra billigare än i butik.
Dock aldrig nya spel då dom kostar några hundra över butikspriset.

€59 för Star Trek online och Modern Warefare 2 som kostar runt 300kr-400kr i butik. Det är ju 200kr-300kr skillnad!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bara tv spel och datorspel som inte hänger med i utvecklingen. När jag var i tonåren så kostade en musik cd nästan 200 spänn i vanliga butiker runt om i stan. Det var innan nerladdning och piratkopiering kommit igång på allvar. Idag kostar en skiva typ 140kr. Om man tar dom 10 åren så borde ju en skiva kosta en bit över 200kr idag.
Spelen därimot har trots nerladdningar höjt priserna eller står kvar där dom var för 5-10 år sedan. Jag menar, ett ps3 och xbox spel för 6-700kr. Vem fan köper 5 sånna spel i månaden av regular svenssons? Datorspel för 500kr när ett knapptryck och 20 min senare har man spelet färdiginstallerat utan att behöva gå från datorn är ju inte heller så smidigt. Hade ett spel till datorn kostat 300kr och konsol 400kr hade dom tjänat mer pengar tror jag. Då hade inte folk laddat ner lika mycket. Nu köper jag max 2 spel i månaden när det kommer ut nån monstertitel som man känner att man behöver. Oftast inga alls pga halbra titlar som absolut inte är värda dom pengarna som det kostar idag.
Kanske dags att vakna till och ha lite rimligare priser. Tur för sony att blurayskivor och brännare är dyra, annars hade dom inte sålt många spel idag.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Det enda jag har emot steam är priserna, ibland kan vissa saker vara lite väl dyrt om man jämför mot butik, annars är Steam en självklarhet för mig.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa ett spel på release kör jag oftast steam. Om det inte finns där får man väll ta sig till gamestop eller köpa online. Finns självklart betydligt snabbare och billigare sätt.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt ett spel i fysisk butik på iaf 2 år.

Permalänk
Avstängd

skulle kunna bero på att det knappt släpptes några bra spel 09...

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag köper ett spel i en fysisk butik är när jag köper ett PS3-spel. Är så mycket smidigare att köpa spelen online än att behöva ta sig till en butik för att köpa spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
skulle kunna bero på att det knappt släpptes några bra spel 09...

Det har du nog rätt i Inte många bra spel jag kommer på iaf.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det är väldigt smidigt med Steam och liknande program, men jag personligen vill ha mina spel på skiva. Bortsett från att man behöver röra på arslet, är det både billigare och det går snabbare att installera från skiva än att behöva ladda ned det från Steams, oftast överbelastade, servrar. Kan inte riktigt koppla hur man kan betala 600+kr för exempelvis Modern Warfare 2 på Steam, när man kan få det för 350kr i butik, med skiva och allt.

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid någon annans fel om det går dåligt för spel/film/musik-industrin? Det är som att säga "Vi gör så jäkla bra produkter att ALLA vill ha dom" "Den ända orsaken till dålig försäljning är piratkopiering och finanskriser".

Har dom fått hybris eller? Orsaken till att dom sålt dåligt är kanske för att de senaste spelen sugit så hårt att ingen vill ha dom? Nä, så tänker dom ju inte.

Gör en bra film så köper folk den. Gör ett bra spel så köper folk det. Släpp en skiva med mer än 2-3 bra låtar så köper folk den. Eller så kan man spotta ur sig skitprodukter på löpande band och sedan skylla den dåliga försäljningen på annat.

Ursäkta gnällandet men jag var bara tvungen att säga det

Permalänk
Medlem

Förminskad spelförsäljning har ingenting med finanskrisen att göra. Den har med att spelmarknaden SUGER STOR FET JÄVLA GURKA!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Varför är det alltid någon annans fel om det går dåligt för spel/film/musik-industrin? Det är som att säga "Vi gör så jäkla bra produkter att ALLA vill ha dom" "Den ända orsaken till dålig försäljning är piratkopiering och finanskriser".

Har dom fått hybris eller? Orsaken till att dom sålt dåligt är kanske för att de senaste spelen sugit så hårt att ingen vill ha dom? Nä, så tänker dom ju inte.

Gör en bra film så köper folk den. Gör ett bra spel så köper folk det. Släpp en skiva med mer än 2-3 bra låtar så köper folk den. Eller så kan man spotta ur sig skitprodukter på löpande band och sedan skylla den dåliga försäljningen på annat.

Ursäkta gnällandet men jag var bara tvungen att säga det

och YES!!! JAG ÄLSKAR DIG!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Inte heller köpt något spel i butik på ca 2 år.

Men jag stör mig något enormt på att spelen är så jävla dyra när de släpps på Steam!!!

Är det butikskedjorna som hotar att sluta sälja vissa tillverkares spel om de sänker priserna på Steam?

För vanliga svensons köper väl mest i butik gissar jag, eller är det kanske Valvle som tar hutlöst betalt för företag som vill sälja sina spel via steam!?

Förbannat irriterande är det iaf att det ska vara billigare att skicka efter en fysisk kopia av ett spel med postorder med allt vad det innebär i form av tillverkningskostnader, frakt mm, i stället för att ladda ner den digitalt från steam.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Att kunna ladda ner spel/film/musik I digital form är ju även ur miljösynpunkt SJUKT positivt, ingen lastbil som släpper ut avgaser, inga plast/pappersprodukter som tar från jordens resurser osv.

Men man får ju inte glömma att när försäljningen av digital media ökar minskar behovet av arbetskraft, ingen lastbils chaffis behövs, ingen personal i kassan, bara tekniker för servrarna behövs, kanske personal för elledningar och tele ledningar men de behövs ändå antar jag.

Själv har jag inte köpt digitala kopior dock, har köp fysiska skivor från främst webhallen, Dragon Age Origins, The Orange Box, Aion mm.
Samt från EBgames några titlar för PS3.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb