Permalänk
Medlem

XP 32bit + 4gb ram = blue screen?

Tja jag å min kompis har ett litet problem. Vi köpte våra datorer för några år sedan:
AMd athlon64 dual-core 2.5ghz/2.9ghz
4gb ram
8600gt

Vi började med att använda XP 32bit, när vi bara hade 2gb ram, men nu har vi skaffat 2 gb ram till så nu har vi båda 4gb ram. Men nu har XP börjat blue-screena rätt ofta, hinner dock inte se vad det är för bluescreen. Min kompis får detta inte så ofta, men ibland. Jag får inte heller det ofta, men ibland så jag testade sätta Win7 x64 och här bluescreenar det aldrig, så vi började fundera på om det är XP 32bit som ställer till detta... vi är redan medvetna om att ni använder bara 3,25gb ram på xp-. så ja, vet ni om det är XPs fel eller ram-minnnernas fel?

Tackk på förhand. vi skulle kunna sätta win7 men jag gillar det inte riktigt :/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Borde ju rimligen vara RAM minnet som konstrar, kanske det behöver en lite volt ökning bara, kör memtest86+ och kolla med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

De kanske är känsliga för att köras i överklockat läge? Men gör som ggustavsson nämnde.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men asså, på windows 7 x64 händer det aldrig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske beror på att det är en gammal installation av XP med massa skit i? Det kan vara mycket som strular i ett gammalt system, drivisar kan spöka osv. Sedan undrar jag när det händer, bsod alltså?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nope har tesat med en ny formaterad version å allt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambdaN
Nope har tesat med en ny formaterad version å allt.

Kolla vad jag editerade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm det händer typ.. jag vet inte beror på. Ibland kan det bsoda när jag spelar WoW, ibland när jag bara surfar, är på skype msn osv.. Ibland när jag gör ingenting...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det på dessa bsod?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är det jag inte hinner reagera, först lagggar datorn som fan, asså allt stannar, sen typ i 1 msc äre blått med nån text(hinner ej se vad som står) och sen startas datorn om.

Men tror ni min dator blir snabbare om jag sätter xp?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

ställ in så att den inte startar om då så kan du läsa bsod

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte vad du menade, det sista du skrev, men för att hinna se vad det står så kan du stänga av automagisk omstart i systemegenskaper fliken avancerat, knappen start o återställning ta bort bocken för detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jdad vars gör man det? Jag kan ta å formatera till Windows XP 32bit. Och sen bara använda som vanligt och se om jag får blue screen....

EDIT : Jalle aha ok ska typ sätta XP nu och köra med det ett tag, hoppas på en blue screen och för att se vad som står

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ja vad heter det nu i XP... Kontrollpanelen->System->Avancerade Systeminställningar->Start & Återställning. Nåt åt det hållet. Bocka ur "Starta om automatiskt"

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Entusiast

En gammal tråd, men det skadar inte att ge ett svar ändå.
Kan vara bra att veta varför sådana här fel uppstår, så jag ger ett försök att beskriva vad om sker i dessa fall:

Dålig hårdvara på någon punkt.

Bra att veta:
32 bitars system = 4 gigabyte minne är maximalt
Detta inkluderar minne från all hårdvara, inte bara RAM-minnet.

Se det så här:
All hårdvara är nån form av "minne" där program och drivrutiner kommer åt hårdvaran genom att läsa och skriva till dessa minnes-adresser.
Dessa minnes-adresser som går till diverse hårdvara ligger högst upp.

När man installerar 4 Gigabyte RAM, kommer minnes-moduler in i samma adressser som hårdvaran och orsakar en eller flera "konflikter".

För att förhindra sådana konflikter så har all hårdvara första prioritet på dessa adresser, och all eventuellt RAM som kommer åt samma adresser får ge sig och sätta sig på reserv-bänken.

Dålig hårdvara ser inte alltid till att reservera sina adresser på rätt sätt och där kommer RAM-minnet att reserva sig "ovanpå" hårdvaran.
När operativsystemet försöker spara eller läsa från detta minnes-utrymme får hårdvaran som ligger på samma adress också dessa data.
Detta kan orsaka att hårdvaran inte förstår vad det är som sker och sätter sig på tvären och därmed orsakar något fel.

I bästa fall hinner operativsystemet inse att något har gått snett och stoppar systemet i god tid innan allvarligare fel uppstår. (I Windows känd som "Bluescreen")

I värsta fall kan information skrivas och läsas till helt fel ställen och orsaka allvarligare dataförluster i RAM eller till och med på hårddisken.

Åtgärder (Välj den lösning som fungerar bäst):
* Uppdatera datorn BIOS så att eventuell hårdvara inbyggt i moderkortet reserveras på rätt sätt.
* Uppdatera drivrutiner till all hårdvara så att minnes-adresser kan reserveras på rätt sätt.
* Ta bort den dåliga hårdvaran som orsakar konflikten med RAM-minnet. Ersätt med bättre hårdvara.
* Uppdatera operativsystemet så att eventuella konflikter kan lösas på operativsystem-nivå.

Sista utvägen om inga av ovanstående lösningar fungerar:
* Ta bort 512 Megabyte eller 1024 Megabyte RAM för att undvika att RAM-adressering sker i det högsta området.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

För låga timings kan också vara en bov, de nya minnena kan ha sämre timings än de ni hade från början. Hänt mig en gång, hade 2*512 ddr med fina timings som jag pensionerade sedan slängde jag i 2*1 gig och dessa hade sämre timings vilket ledde till bsod, men bara ibland, pga att timingsen inte uppdaterades i bios.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X