Permalänk
Medlem

Phenom II 965 på Am2

Någon som vet hur en Phenom 2 presterar på ett AM2 kort vs ett AM3 kort?

Har idag ett 2 år gammalt AM2 moderkort med nån gammal amd prolle + 4GB DDR2 minnen och ett 4870, börjar bli dags för en uppgradering. Frågan är om det är dags att köpa allt nytt eller om man kan tjäna något på att endast uppgradera processorn.

Tack på förhand

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skillnaden prestanda mässigt mellan am2+ å am3 är minimal

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Skillnaden prestanda mässigt mellan am2+ å am3 är minimal

skönt att höra, som jag förstått det går vissa am2 kort att uppdatera bios på för att stödja am3 processorer, annars är jag inte säker att jag ens har ett am2+ kort. Men tack för svaret

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Någonstans mellan 4 - 8% är det väl, sedan är det ju vissa AM2-kort som också stödjer PII, just med en biosuppdatering.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort handlar det om?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Vilket moderkort handlar det om?

tagen med brallorna nere, sitter på jobbet atm :-/
updaterar vid 8-tiden

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att:
Många phenom 2 fungerar med AM2 moderkort via biosuppdateringar men man förlorar busshastighet och därmed prestanda.

AM2+ moderkort förlorar man ingen busshastighet men däremot någon procent prestanda eftersom am2+ moderkort kör DDR2 istället för DDR3.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Kan vi få veta vilka minnen det handlar om också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Vilket moderkort handlar det om?

Print screen från cpuid:
Processor + Moderkort
(GA-M57SLI-S4)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Kan vi få veta vilka minnen det handlar om också?

too late

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer endast upp till Phenom II x4 945 vilket uppdaterades i november. Kanske lite ovärt att med 1500 för den i dagsläget.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

945 har ju 125 tpd precis som "nya" 965 så helt omöjligt är det kanske inte att det fungerar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Moderkortet stödjer endast upp till Phenom II x4 945 vilket uppdaterades i november. Kanske lite ovärt att med 1500 för den i dagsläget.

Det saknas ett verb nånstans, men jag antar att du inte tycker ph2 x4 945 är tillräcklig uppgradering? Skillnaden mellan nuvarande processor och den lär väl vara högre än prestandaförlusten av am3cpu på am2kort?

Gigabyte ter sig rätt bra på att släppa biosuppdateringar i alla fall. Kör en ph2 x3 710 på mitt ga-ma69gm-s2h (AM2). Vore ev. lite intressant att jämföra med någon som har samma processor på ett am3kort.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
945 har ju 125 tpd precis som "nya" 965 så helt omöjligt är det kanske inte att det fungerar.

Har inte den både 125W och 95W?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har inte den både 125W och 95W?

jo den finns i två varianter där båda tycks stödjas av moderkortet, är dock inte helt klart hur mycket man får ut av dem när de har HT på 1,8 ghz och am2 kort bara stödjer upp till 1 ghz.
Är HT något som kan ökas mer på moderkortet eller är detta någon typ av flaskhals även om man vill klocka upp en processor med 1 ghz HyperTransport?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite flask blir det, men inte speciellt mycket, kanske några procent.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har inte den både 125W och 95W?

Nope, fösta, eller ja, C2 hade 140w TPD "nya" C3 har 125w TPD.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Nope, fösta, eller ja, C2 hade 140w TPD "nya" C3 har 125w TPD.

Du blandar nog ihop med 965 nu, 945 hade 125 och nya versionen har 95

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Sorry om jag hijackar tråden. Men har en följdfråga.

Om tillverkaren har valt at inte släppa några BIOS uppdateringar inom överskådlig tid, hur stora är odsen att en Phenom propp fungerar på ett kort som enligt tilverkarens lista bara stöder upp till Athlon 64 X2.

Abit KN9-SLI

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemligsomfan
Sorry om jag hijackar tråden. Men har en följdfråga.

Om tillverkaren har valt at inte släppa några BIOS uppdateringar inom överskådlig tid, hur stora är odsen att en Phenom propp fungerar på ett kort som enligt tilverkarens lista bara stöder upp till Athlon 64 X2.

Abit KN9-SLI

Jag skulle gissa på att det inte finns stöd för processorn. Även i mitt fall så står det ju att den stödjer 945 men 965 rutan är inte ikryssad. Skulle ju hellre köpa en 965 och det nu skulle fungera.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemligsomfan
Sorry om jag hijackar tråden. Men har en följdfråga.

Om tillverkaren har valt at inte släppa några BIOS uppdateringar inom överskådlig tid, hur stora är odsen att en Phenom propp fungerar på ett kort som enligt tilverkarens lista bara stöder upp till Athlon 64 X2.

Abit KN9-SLI

Eftersom Abit kursat kommer det inga nya biosuppdateringar någonsin till ditt kort, och det är dessutom rätt gammalt kort, så tyvärr "no go"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det förklarar ett och annat... Hur har jag lyckats missa det???

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |