Hjälp angående köp på webhallen med finansiering

Permalänk
Medlem

Hjälp angående köp på webhallen med finansiering

Hej jag funderar på att köpa saker från webhallen med delbetalning. klarna.

Om jag har fattat det rätt så ska jag kunna delbetala i 6 månader utan ränta stämmer det ? http//www.webhallen.com/mall.php?site=kopinfo

Men om jag går in på klarnas hemsida och läser igenom konto villkoren så står det att det är en års ränta på nästan 20%.

Kan jag bortse från det som står på klarnas sida ?

Upplägningsavgiften visst gäller det enbart första gången eller gäller den för varje faktura betalning?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Hedersmedlem

"Om inte annat anges i kreditansökan, eller i vid var tid gällande särskilda
kampanjkontovillkor", meningen innan.

uppläggningsavgift är alltid en engångskostnad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

tusen tack för ett snabbt svar.. youre a life saver

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Men med uppläggningsavgift och aviavgifter så blir lätt "räntefria" lån kostsamma. Se vad effektiv räntan blir innan du binder upp dig på något. 29 kr/månad kanske låter så mycket men i % kan det handla om ganska mycket. Då kan lån med vanlig ränta utan aviavgift vara billigare, vanliga räntor får du dessutom dra av - det gäller inte aviavgifter o dylikt.

Permalänk
Medlem

Har du inte råd med summan nu, varför genomlida en avbetalning på något, akta dig för såna avbetalningslösningar.

De är som att skjuta sig i foten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripex
Har du inte råd med summan nu, varför genomlida en avbetalning på något, akta dig för såna avbetalningslösningar.

De är som att skjuta sig i foten.

Vilka avbetalningslösningar tycker du är bra (bortsett från att ditt moraliserande inte har något som helst med TS fråga att göra)?

Du menar kanske att samhället ska avskaffa krediter generellt, eller bara för vissa? Intressant diskussion förvisso, men passar nog bättre under ÖÄ.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tydligt problem

Om personen själv i fråga redan i dagsläget börjar fråga om vilka avgifter som gäller för delbetalning så är de väl rätt uppenbart att han borde köpa produkten när han har råd med hela summan.

Ofta är där massa dolda avgifter och man betalar nästan alltid överpris på avbetalningarna när du väl betalat klart.

Jag rekommenderar det inte. Sen om de är moralisering de bryr jag mig inte om. Thats my five cents, vill han inte följa rådet så gör han inte det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Re: tydligt problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripex
Ofta är där massa dolda avgifter och man betalar nästan alltid överpris på avbetalningarna när du väl betalat klart.

Det är väl därför han frågar? Det låter genomtänkt. Att inte kasta sig in i ett krediterbjudande och ställa frågor först låter väldigt sunt i mina öron.

Hur drar du slutsaten att det är uppenbart att han bör betala för hela när han har råd?

Permalänk
Medlem

Ja, de är väl vettigt.

varför fundera på avbetalning? Bakomliggande ligger ju i de ekonomiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripex
Ja, de är väl vettigt.

varför fundera på avbetalning? Bakomliggande ligger ju i de ekonomiska.

Antingen så har man råd med hela priset på en gång eller så har man råd med en mindre kostnad per månad. Visst kan man spara pengar men om man har råd och har koll på alla extrakostnader så ser jag inte problemet.