TSMC: "Problemen är lösta"

Permalänk
Melding Plague

TSMC: "Problemen är lösta"

Halvledartillverkaren TSMC har brottats med problem i tillverkningen av kretsar i 40 nanometer, vilket främst påverkat tillgången på grafikkort i Radeon HD 5000-serien. Nu rapporterar företaget att problemen är lösta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

28nm, mindre och mindre, schyst. Hur litet kan man gå med nuvarande design och teknik?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kanske ATi kan få en hel del fler sålda grafikkort innan Fermi kommer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
28nm, mindre och mindre, schyst. Hur litet kan man gå med nuvarande design och teknik?

Tror det är 11nm?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet i artikeln
Allra värst drabbad är den nya Radeon HD 5800-serien som på sina håll fortfarande är en bristvara mer än tre månader efter lansering.

Tekniskt sett borde det vara nVidia som är värst drabbad då de inte ens kan få ut korten för lansering pga komplicerad design och brist på fungerande chip?

Permalänk

Då om de har fått ordning på produktionen borde kanske priserna sjukna lite...
*hoppas och håller tummarna*

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Wohoo, 28nm, lagom till 6870?
Kanske köpa ett 5830, eller vänta och köpa nya radeon...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Tekniskt sett borde det vara nVidia som är värst drabbad då de inte ens kan få ut korten för lansering pga komplicerad design och brist på fungerande chip?

AMD har gjort klart sin design men på grund av tillverkningsproblem haft ett lågt antal fungerande kort. Att nVidias kort inte finns i butiken i dagsläget kan däremot ha många olika anledningar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Keeper of the Bamse

lol lagom till att Fermi släpps ökar produktionen igen, tur för nvidia!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Nvidia lär drabbas av samma problem som HD58xx drabbades av.
Att 40nm problemen är lösta för AMD behöver inte betyda att 40nm problemen är lösta för Nvidia också då chippet är helt olika.

PS. rätta mig om jag har fel, är inte helt 100% säker på detta..

Permalänk
Casemod-mästare

ursäkta n00b frågan men vad är TSMC?
jag tror det är dom som levererar chip till ATI och NVidia men jag kanske har fel

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
ursäkta n00b frågan men vad är TSMC?
jag tror det är dom som levererar chip till ATI och NVidia men jag kanske har fel

Google is your friend, abuse it!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

tilverkningen är samma för båda

nvidia får dock inte ut lika mkt per platta elr vad det heter(waffer?)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
tilverkningen är samma för båda

nvidia får dock inte ut lika mkt per platta elr vad det heter(waffer?)

Dock är nvidias kärnor större vilket gör att risken att något på varje kärna är defekt är större.

Tänk dig att du har en whiteboardtavla som man ritar upp processorer på över hela. Nvidias är på 10x10cm medan AMD's är på 5x5cm, sen står det en lirare med en avsågad hagelbrakare 30m bort och drar iväg en hagelsvärm över tavlan. Varje processor som träffas pajjar, men ju mindre processorerna är ju mindre yta runt varje hagelträff blir till skräp.

Av den anledningen kan det vara smartare att tillverka lite enklare mindre kärnor och sen trycka på två stycken på samma kort istället för att göra en stor.

Det ska bli intressant att se hur mycket Nvidias nya kort kommer kosta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

tyckte jag skrev det, men men

bra förklaring ialafal

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Ah, sorry, jag som läste fel, var ju bara ordet waffer du hade satt ett frågetecken om.

Ska bli intressant med 28nm, det är en större "krympning" från 40 till 28 än från 65 till 40 som nu.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hoppas detta innebär att priserna på 58xx-korten går ner

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Då släps fermi när amd har gått över till 28nm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nvidia lär drabbas av samma problem som HD58xx drabbades av.
Att 40nm problemen är lösta för AMD behöver inte betyda att 40nm problemen är lösta för Nvidia också då chippet är helt olika.

PS. rätta mig om jag har fel, är inte helt 100% säker på detta..

Chansen finns att Nvidia drabbas ja. AMDs Evergreen(5870) krets är på 2.15 miljarder transistorer. Fermi är någonstans runt 3 miljarder. Desto fler transistorer, desto större är chansen på kretsar som inte håller måttet. De kan i och för sig skalas ner till billigare grafikkort men priset på värstingar blir därefter. Sen är dessutom Fermi större till ytan och då blir det helt enkelt färre per wafer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Ah, sorry, jag som läste fel, var ju bara ordet waffer du hade satt ett frågetecken om.

Ska bli intressant med 28nm, det är en större "krympning" från 40 till 28 än från 65 till 40 som nu.

Rätta mig om jag har fel men det är det väl inte?

Från 65 till 40 är det en "krympning" om 25nm medans mellan 40 och 28 rör det sig "endast" om 12nm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Chansen finns att Nvidia drabbas ja. AMDs Evergreen(5870) krets är på 2.15 biljoner transistorer. Fermi är någonstans runt 3 biljoner. Desto fler transistorer, desto större är chansen på kretsar som inte håller måttet. De kan i och för sig skalas ner till billigare grafikkort men priset på värstingar blir därefter.

Biljoner är inte samma som engelskans billion, vilket betyder miljard, utan på svenska betyder biljon tusen miljarder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Chansen finns att Nvidia drabbas ja. AMDs Evergreen(5870) krets är på 2.15 biljoner transistorer. Fermi är någonstans runt 3 biljoner. Desto fler transistorer, desto större är chansen på kretsar som inte håller måttet. De kan i och för sig skalas ner till billigare grafikkort men priset på värstingar blir därefter.

inte för att vara grinig, men miljarder, inte biljoner...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
inte för att vara grinig, men miljarder, inte biljoner...

Så går det när man råkar skriva lite för fort på lunchens sista minuter.

Ontopic. Jag hoppas att TSMCs problem i alla fall gör att jag äntligen kan lägga vantarna på ett 5870. Det förra jag inhandla hade artefakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Så går det när man råkar skriva lite för fort på lunchens sista minuter.

Ontopic. Jag hoppas att TSMCs problem i alla fall gör att jag äntligen kan lägga vantarna på ett 5870. Det förra jag inhandla hade artefakter.

Yes.

Ja, jag tänker ungefär likadant. sitter med ett 8800GT 512 och vill byta kort, för spelen jag kör nu hackar lite...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Rätta mig om jag har fel men det är det väl inte?

Från 65 till 40 är det en "krympning" om 25nm medans mellan 40 och 28 rör det sig "endast" om 12nm.

Även procentuellt så är det mindre så jag undrar också vad Executor menar.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Chansen finns att Nvidia drabbas ja. AMDs Evergreen(5870) krets är på 2.15 biljoner transistorer. Fermi är någonstans runt 3 biljoner. Desto fler transistorer, desto större är chansen på kretsar som inte håller måttet. De kan i och för sig skalas ner till billigare grafikkort men priset på värstingar blir därefter.

Det där förstår jag inte. Hur kan CHANSEN blir större?

Fler transistorer innebär större antal defekta, ja. Men eftersom det finns fler transistorer till att börja med så blir väll antalet (%) defekta lika. Alltså är chansen densamma.

Nu kanske jag är petig, men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Rätta mig om jag har fel men det är det väl inte?

Från 65 till 40 är det en "krympning" om 25nm medans mellan 40 och 28 rör det sig "endast" om 12nm.

Det kan jämföras med vika en bit papper. Att vika den 1 gång efter 6 vikningar är inte lika jobbigt som vika den 1 gång efter 7 vikningar även om du bara viker den en gång och sista vikningen är procentuellt mindre än förra.

Testa det praktiskt så förstår du bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Det där förstår jag inte. Hur kan CHANSEN blir större?

Fler transistorer innebär större antal defekta, ja. Men eftersom det finns fler transistorer till att börja med så blir väll antalet (%) defekta lika. Alltså är chansen densamma.

Nu kanske jag är petig, men men.

det räcker med ett fel på chippet för att det måste kasseras helt eller säljas som billigare version (beror på felet). Och sannolikheten för minst ett fel är större på ett större chip.
så större chip medför större andel defekta chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB

Från 65 till 40 är det en "krympning" om 25nm medans mellan 40 och 28 rör det sig "endast" om 12nm.

Antar att det rör sej på exponentiell skala, så ju mindre storlek du vill producera i ju mer (större) problem blir det.

Btw varför har dom inte sin produktion hos GlobalFoundries?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme | Intel Core i7 940 @ 3,8GHz | Noctua NH-U12P | Corsair Dominator 6GB 1600 MHz | Asus GeForce GTX 580 DCII | Corsair HX1000W | Dell U2711

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McKain
Antar att det rör sej på exponentiell skala, så ju mindre storlek du vill producera i ju mer (större) problem blir det.

Btw varför har dom inte sin produktion hos GlobalFoundries?

Fast det framgick ju inte i posten han skrev. Dvs. att han syftade på att tillverkningsprocessen skulle vara svårare. Självklart förstår jag att den inte skalar linjärt med tanke på att vi börjar närma oss begränsningarna i "kretskrympning" mer och mer. Det jag tolkade som var att krympningen var större i nästa fall än det tidigare, inte att det skulle förekomma fler problem - vilket är uppenbarligen anledningen till att man inte krymper mer än "bara" 12nm, till skillnad mot de tidigare 25nm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det kan jämföras med vika en bit papper. Att vika den 1 gång efter 6 vikningar är inte lika jobbigt som vika den 1 gång efter 7 vikningar även om du bara viker den en gång och sista vikningen är procentuellt mindre än förra.

Testa det praktiskt så förstår du bättre.

Kolla det jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det kan jämföras med vika en bit papper. Att vika den 1 gång efter 6 vikningar är inte lika jobbigt som vika den 1 gång efter 7 vikningar även om du bara viker den en gång och sista vikningen är procentuellt mindre än förra.

Testa det praktiskt så förstår du bättre.

men det beror ju på att pappret blir tjockare. en transistor blir inte tjockare när den blir mindre. så jag förstår inte liknelsen. en minskning från 65 till 40 nm är en större minskning än från 40 nm till 28nm, både procentuellt och absolut, vare sig man räknar i en dimension eller två. att man gör mindre och mindre hopp, 40, 35, 25, 12 i nm känns obetydligt. arean man minskat transistorn med har legat mellan ~50-60% hela tiden.

om det är en större eller mindre minskning rent tekniskt ska jag låta vara osagt. troligtvis är hoppet till 28 nm ett större teknologiskt steg än från 65 till 40.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4