Displayport 1.2 fördubblar bandbredden

Permalänk
Melding Plague

Displayport 1.2 fördubblar bandbredden

Standardiseringsorganet VESA uppdaterar gränssnittet Displayport och passar samtidigt på att dubblera bandbredden. Framtida skärmar kan nu matas med 3840 x 2400 pixlar i 60 Hz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta gillas starkt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv

Finfint.

Permalänk
Medlem

60hz? Blir det inte mer flicker ju högre upplösning man har? Borde ju göra ont då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
60hz? Blir det inte mer flicker ju högre upplösning man har? Borde ju göra ont då?

På en CRT ja, men så vitt jag vet så finns det ändå ingen CRT som klarar de där upplösningarna. LCD flimmrar/flickrar inte.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Äntligen så insåg de hur vettigt det var att möjliggöra usb via samma kabel........!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Jävligt bra!
Jobbigt att behöva byta ut alla apparater bara

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Jävligt bra!
Jobbigt att behöva byta ut alla apparater bara

Du måste ju inte byta ut dina grejer bara för att en ny standard införts.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt! Hoppas det börjar implementeras snart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du måste ju inte byta ut dina grejer bara för att en ny standard införts.

du tycker att han ska tejpa fast en DPkontakt på skärmen och hålla tummisarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kabellängd då?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Tyvärr ser det ut som HDMI har starkare fäste trots att det kostar att använda denna standard.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Ser fram emot när 60hz känns stenålder. Dator- och video-teknik går snabbt framåt. Men än så länge är vi fortfarande kvar i för få bilder i sekunden. 120 hz borde snabbt bli standarden för allt rörligt på en skärm.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha högre än 60Hz på en LCD. Våra ögon sen det inte. 120Hz är "bara" för 3D (då varannan bild är för olika ögon).

USB i kabeln! Tjoho! Färre kablar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det här var gött.

Äntligen kan man få 120hz 1920x1200 om de nu bara tillverkar sådant, första "gränssnitten" till skärmen som klarar dessa.

Kan använda din dator skärm som Tv också om du nu kör med 24" eller större med 24hz film med 5:5 pulldown och inget speed-up eller 3:2 pulldown man tvingas göra med de som klarar 50/60hz i dagsläget.

Nu bör en skärm som klarar 3D, 50/100hz 60/120hz i full-hd&+ bli ganska grymt.
Inget sådant fusk som tv skärmar gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Finns ingen anledning att ha högre än 60Hz på en LCD. Våra ögon sen det inte.

Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Själv väntar jag på att någon tillverkare ska släppa en 24-tummare med en upplösning på 1920x1200, 120 Hz samt IPS-panel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Själv väntar jag på att någon tillverkare ska släppa en 24-tummare med en upplösning på 1920x1200, 120 Hz samt IPS-panel.

x2 på båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Det här var gött.

Äntligen kan man få 120hz 1920x1200 om de nu bara tillverkar sådant, första "gränssnitten" till skärmen som klarar dessa.

Är du säker?
Då en single link kabel klarar 1920x1200 i 60hz så borde ju en dual link klara 1920x1200 i 120hz.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är du säker?
Då en single link kabel klarar 1920x1200 i 60hz så borde ju en dual link klara 1920x1200 i 120hz.

Jo, det borde ju redan funka med DVI. Men nu kan man få 120 Hz på 30" skärm också Det går iaf inte med DVI.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Själv väntar jag på att någon tillverkare ska släppa en 24-tummare med en upplösning på 1920x1200, 120 Hz samt IPS-panel.

Håller fullständigt med! Känns som man måste kompromissa numera eller skaffa två skärmar, en "högupplöst" IPS för bildredigering och en 22" 120hz 16:10 för spel...

Inte optimalt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
du tycker att han ska tejpa fast en DPkontakt på skärmen och hålla tummisarna

haha, tvivlar på att det var så han mena

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Håller fullständigt med! Känns som man måste kompromissa numera eller skaffa två skärmar, en "högupplöst" IPS för bildredigering och en 22" 120hz 16:10 för spel...

Inte optimalt!

Högupplöst IPS går till spel med, faktiskt. Iaf efter ca ett år har man vant sig ^^

Permalänk
Medlem

3840 x 2400 ska bli fint det, tycker redan min 30" med 2560*1600 60hz känns lite liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Själv väntar jag på att någon tillverkare ska släppa en 24-tummare med en upplösning på 1920x1200, 120 Hz samt IPS-panel.

Se på f-n. Lite Googling senare, och det verkar inte som om du är absurt fel ute. Vore trevligt om du ville länka till en (bra) av de där diskussionerna dock.

Men givetvis är ögonen inte digitala. Det har ingen sagt, snarare att man kan ha en gräns i vad man kan uppfatta. Skulle vara intressant att se om man skulle kunna uppfatta skillnaden (bortsett pull-down vid 24fps video då).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Längtar i så fall till att köra min 24" skärm, i 2560x1600, även om den körs i 60Hz.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Själv väntar jag på att någon tillverkare ska släppa en 24-tummare med en upplösning på 1920x1200, 120 Hz samt IPS-panel.

60hz är vadögonen hinner med. Mer behövs ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Se på f-n. Lite Googling senare, och det verkar inte som om du är absurt fel ute. Vore trevligt om du ville länka till en (bra) av de där diskussionerna dock.

Men givetvis är ögonen inte digitala. Det har ingen sagt, snarare att man kan ha en gräns i vad man kan uppfatta. Skulle vara intressant att se om man skulle kunna uppfatta skillnaden (bortsett pull-down vid 24fps video då).

Läste en artikel i ämnet för något år sedan. Om jag inte missminner mig helt så hade USAs armé gjort en undersökning på sina piloter och kommit fram till att de kunde se objekt som blinkade till i en 300 dels sekund.
Var ett tag sen jag läste och är nu direkt taget från minnet så reserverar mig för fel, men rätt säker på att det låg däromkring.
Anledningen till att film på bio kan köras i 24 fps medan 24 fps i ett spel ser fruktansvärt ut är för att film inte har fokus över hela bilden så saker "flyter ihop" och hjärnan kompenserar för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Skitsnack. Våra ögon är inte digitala och ser inte med en viss frekvens, men detta har redan diskuterats i otaliga trådar så jag orkar inte dra upp ännu en diskussion här.

Stämmer mycket väl.
Gjorde ett test, en video i 75fps (på min 75Hz skärm), med en blå frame och en röd frame per sekund, blå visas varje halv sekund och röd varje hel sekund.
Kunde se båda utan några som helst problem.
Självklart uppfattas det bara som en blinkning, men jag kunde lätt se vilken färg det var som visades.
Edit: Glömde nämna att när det inte var en färgad frame så var det vita frames.

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Jag själv är en av dom som har turen att inte märka någon skillnad i spel mellan 60Hz och 120Hz (inte så att jag störs av det) så jag kan utan problem spela på mina Hp Lp2475w.

Hur blir det för de som inte kan spela utan en 120Hz om 3d blir standard? Vänta med 3d tills 240 Hz blir tillgängligt?

Visa signatur

I7 980@4.4ghz, Asus 580, 12gb RAM, Asus rampage 3 extreme, Intel g2 160gb+6tb mekaniska diskar.