Avgifter vid ångrat köp?

Permalänk
Inaktiv

Avgifter vid ångrat köp?

Hej!
Jag vill avråda alla från att handla på Misco.se!
Visst, dom har bra priser, men herre gud vilken usel service.
Jag fick inte skicka tillbaka ett grafikkort som jag hade öppnat förpackningen på, jag upptäckte att det var fel grafikkort!
När jag ändå hade skickat tillbaka det, så utförde dom utan förvarning ett test på kortet och kollade om det var trasigt, vilket jag får betala 400kr för.
Och eftersom det inte var något fel på kortet, vilket jag inte hade antydit från första början, så skickar dom nu tillbaka kortet till mig och jag måste hämta ut det, allt på min bekostnad.

mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

Och du menar att nån annan vill köpa ett kort som har bruten förpackning? Är väl inte deras fel att du köpt fel och dessutom öppnat förpackningen

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Knasigt, du har 2 veckors ångerrätt vid köp över internet, även om produkten är öppnad, läs upp lite på konsumentlagarna, och ge dom det så bör du få rätt.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Hade du beställt "fel" grafikkort eller hade dom skickat något annat än det du beställt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Och du menar att nån annan vill köpa ett kort som har bruten förpackning? Är väl inte deras fel att du köpt fel och dessutom öppnat förpackningen

Det finns lagar, och de borde väl följas även om inte du samtycker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Knasigt, du har 2 veckors ångerrätt vid köp över internet, även om produkten är öppnad, läs upp lite på konsumentlagarna, och ge dom det så bör du få rätt.

Jag har e-postat dom, bifogat lagen, dom bara fortsätter....blblabla, det är vår policy att inte ta emot återköp om varan har bruten förpackning.
Jag menar vad fan! DET ÄR EN LAG?

Permalänk

jåbbit...

Permalänk
Medlem

Man har ångerrätt ja, men man får inte bryta en plombering!

"Ångerrätt
Privatkonsument har i vissa fall rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Misco för erhållande av ett RMA-nr. Returfrakten bekostas av konsumenten."

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Var det du som beställde fel eller skickade Misco fel? Det brukar stå på kartongen vad den innehåller.. inte hade du behövt öppna för att konstatera att det var fel?

Att de sen tar ut en avgift om du vill skicka tillbaka en felbeställning är fullt förståerligt (så länge det nu det inte var Misco som strulat till det). Datorkomponenter är känsliga och jag hade aldrig betalat fullt pris även om någon "bara öppnat förpackningen".

Du borde förövrigt ta och lugna ner dig lite (och även många andra i den här forumdelen). Med den attityden du uppvisar kommer du inte långt på!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Hade du beställt "fel" grafikkort eller hade dom skickat något annat än det du beställt?

Jag hade beställt fel, men det har ingen betydelse, det finns ändå en lag som säger att man har rätt att ångra köp inom 14 dagar, ÄVEN om förpackning är bruten.

Permalänk
Medlem

Alltså, som det redan påpekats, har du beställt fel eller har de inte skickat den vara su beställde? Det är en jäkla skillnad.

För det andra, du måste ju förklara för dom att du aldrig sagt att kortet är trasigt och att deras felsökning var felaktig.

Du måste vara tydlig med vad du skriver. Har du varit lika otydlig i dina mail/samtal med Misco så förstår jag att du har problem.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen tråkigt.

Synd att de inte kunde vara lite smidigare.

Om du har inte ringt de ring. Brukar fungera bättre. Men spela in samtalet, alltid bra om man får en person som verkligen inte vill hjälpa och bara jävlas.

Har råkat ut för sånt. Så jag spelar alltid in min telefonsamtal på mobilen som handlar om Köp, support etc.

Ville också tillägga att det är viktigt som kund ha förståelse med men generellt tycker jag att varje företag faktiskt kan komma med bra lösningar för sina kunder så ge inte upp

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Permalänk
Medlem

Jag tror ångerrätten håller på all hårdvara, så dom kan inte neka dig.

Det skulle vara kul att veta hur konversationen har gått, om det är som du säger ska du uppenbarligen inte betala för testet på kortet.

Hur skickade du tillbaks det? Vad sa du när du skickade tillbaks det?

Jag tror det mesta handlar om ett missförstånd.

Permalänk
Inaktiv

Det största problemet för mig är inte att jag måste betala och behålla kortet, utan att jag måste betala för en felsökning av kortet som jag inte ens beställt.

Permalänk
Medlem

sen så finns det säkert massa köpvillkor som du godkännt vid köpet,, där står säkert allt men ingen läser dom,, inte jag heller

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Rubriken borde ändras till "Starta inte företag i Sverige - lagen suger".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktorb-90
Jag hade beställt fel, men det har ingen betydelse, det finns ändå en lag som säger att man har rätt att ångra köp inom 14 dagar, ÄVEN om förpackning är bruten.

Varför öppnade du förpackningen om du visste att du inte skulle behålla varan?

Permalänk
Medlem

märkte du inte att du beställt fel innan,, tex då du betalat och sett kvittot ?

jag brukar vara väldigt noga,, det ska man vara,, kolla minst 3-4 gånger på beställningen och bekräftelsen..

Helt enkelt klantigt gjort av dig,, men men,,

Felsökning ska de välk inte göra om du inte bett om det å sagt att det var trasigt eller nåt,,

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Du kan som matx säger inte kräva ångerrätt om du brutit förpackningen. Däremot så är det fel av Misco att kräva 400:- om du uttryckligen sagt att det inte var något fel på kortet.

Sedan känns det väl lite onödigt att skylta så hårt varningsstämpeln, även om jag kan förstå att du blir frustrerad. Personligen så har jag handlat mycket på Misco, och jag har bara blivit nöjd med mina köp.

Edit: Tack, Elgot.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Det är felsökningsavgiften som gör mig ilsken. Annars kan det vara förståeligt, men det är ändå en lag som säger emot saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talionis
Jag tror ångerrätten håller på all hårdvara, så dom kan inte neka dig.

Det skulle vara kul att veta hur konversationen har gått, om det är som du säger ska du uppenbarligen inte betala för testet på kortet.

Hur skickade du tillbaks det? Vad sa du när du skickade tillbaks det?

Jag tror det mesta handlar om ett missförstånd.

Jag tror det mesta beror på att de är less på sånna här "misstag" som de själv får betala för. Skulle jag varit företag skulle jag också bli less över att få betala för folks misstag. Men att de sen också "gör en felsökning" och tar betalt för den är väl att gå lite långt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

'Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick'

Väsentligt, vilket inte betyder perfekt, orört, utan det kan vara en öppnad vara, men förpackningen skall ej vara skadad eller förstörd.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Dvs, man kan skicka tillbaka öppnad vara. Misco kanske inte håller med. Polisanmäl dem, det vore intressant.

Ibland är det omöjligt att inte skada förpackningen, undrar om man kan skicka tillbaka varor som den här: http://www.youtube.com/watch?v=w2YjFYerEGI

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på att de utfört ett funktionstest på kortet, det är inte så att du gjort fel och reklamerat kortet istället för att nyttja dig av ångerrätten?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Dvs, man kan skicka tillbaka öppnad vara. Misco kanske inte håller med. Polisanmäl dem, det vore intressant.

Det är detta jag menar!
Jag struntar i att gå så långt, men jag ska verkligen försöka att inte behöva betala för felsökningen.

Permalänk
Medlem

Läs vad som står i lagen om öppnad vara vetja, felsökningen däremot är en annan sak

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Vid distansköp har man all rätt att öppnat kartongen samt även använda produkten. Sedan kan man skicka tillbaks det och endast betala fraktkostnaderna.

Har du däremot gjort en reklamation så brukar många företag ta ut ett undersökningsavgift på runt 500 kronor om varan är felfri. Dock ska återförsäljaren stå för alla fraktkostnaderna.

Permalänk
Medlem

Klart att man kan skicka tillbaka en öppnad vara!

Hur annars ska man veta att den fungerar om man inte öppnar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Man har ångerrätt ja, men man får inte bryta en plombering!

"Ångerrätt
Privatkonsument har i vissa fall rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Misco för erhållande av ett RMA-nr. Returfrakten bekostas av konsumenten."

Citatet stämmer inte med lagen, lagen säger inget om att du inte får ha använt produkten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Man har rätt till ångrat köp. Oavsett om man beställt fel eller vilken anledning som helst.

Lagen om "undantaget" gäller endast cd-skivor och liknande, som man kan faktiskt göra kopior på.

Lagen kom till just för att man skulle kunna undersöka en vara, och eventuellt testa den, på grund av svårigheterna med distansförsäljning.
Att Antistatpåsen, eller lådan har en försegling skall inte betyda något enligt Svensk lag.

Väsentligt oförändrat skick gäller nog snarare att man skickar varan i originalförpackning!

Man ska stå på på sig. Framförallt kan man inte kräva undersökningsavgift på 400 kr för "ångerrätt".

Motivet spelar ingen roll!