Viktminskning med minskat kalorimängd?

Permalänk
Medlem

Viktminskning med minskat kalorimängd?

Hallå undar om man kan räkna ut på ett ungefär hur mycket man minskar i vikt om man minskar sitt intag av kalorier med 10%?

Räkna på mig med ett bmi runt 25 "kulmage" jag ska äta ca 2500 kcal om dagen för att gå +-0 har jag räknat ut.

Jag intar ca 2750 = svag viktökning ca 1-2 kg om året.

Om jag nu benhårt minskar intaget 10% så kommer jag hamna något under rekomenderat.

idag ökar jag lite om jag lägger mig under med 5% minskar jag då 1-2 kg om året lr?

Ändrar inget annat har (rörligt) jobb.

Har tröttnat på bulan och träna är jobbigt men att sluta dricka massa läsk är enkelt typ 2l om dagen.

Tänkte ersätta läsken med vatten.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

2 liter läsk motsvarar typ 70 sockerbitar,
så det borde märkas.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på, jag slutade med allt onyttigt i princip, äter en chipspåse på ett halvår och intar ibland nån öl under helgen, annars är det bara nyttig mat och ganska mycket joggning, jag får inte bort kulmagen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hur många kalorier är det i två liter cola? Ta de och multiplicera med 365 så ser du ju hur många kalorier mindre varje år du kommer inta. Räkna med att typ 6000kcal är ett kilo fett så får du ett ungefär.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det beror ju på, jag slutade med allt onyttigt i princip, äter en chipspåse på ett halvår och intar ibland nån öl under helgen, annars är det bara nyttig mat och ganska mycket joggning, jag får inte bort kulmagen.

Den värmde

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Hur många kalorier är det i två liter cola? Ta de och multiplicera med 365 så ser du ju hur många kalorier mindre varje år du kommer inta. Räkna med att typ 6000kcal är ett kilo fett så får du ett ungefär.

Thx bra svar nöjd.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Hur många kalorier är det i två liter cola? Ta de och multiplicera med 365 så ser du ju hur många kalorier mindre varje år du kommer inta. Räkna med att typ 6000kcal är ett kilo fett så får du ett ungefär.

Jag har sett siffror på 9000 kcal per kilo fett. Det är ju rätt stor skillnad mellan de båda siffrorna? Hur ungefärliga är de egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1 kg fett = 7-7500 kcal. Om TS kommer gå ner är en ganska enkel ekvation:

Får man i sig mer än man gör av med går man ner (om man är frisk och kroppen fungerar i övrigt dvs).

Mao, om du stoppar i dig 2000 kcal istället för de 2500 som du räknat fram att du ska ha kommer du droppa ca 0,5kg per vecka vilket är lagom takt. 2000 kcal man man dessutom bli mätt på utan allt för stort huvudbry.

Lycka till :).

Kul kuriosa: Gogglade på "räkna ut bmi", plockade jag tror det var tredje träffen, fyllde i mina uppgifter och fick följande svar från deras kalkylator:

Ditt BMI är 137.89
Du har viktklassen fetma. För komma ner till normalvikt bör du gå ner 157.19 kg

Kan ju förstå att folk blir stressade av att läsa sånt... ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

allt du någonsin behöver och kommer behöva hittar du i den tråden.
allt handlar om kcal in och kcal ut,äter du mer än vad din kropp gör av med,så går du upp i vikt,äter du mindre än vad din kropp gör av med,så går du ner,så enkelt är det.

1-2kg per ÅR?då gör du nått seriöst fel,det är typ det man går ner i månaden normalt(gått efter en styrketränade individ)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

allt du någonsin behöver och kommer behöva hittar du i den tråden.
allt handlar om kcal in och kcal ut,äter du mer än vad din kropp gör av med,så går du upp i vikt,äter du mindre än vad din kropp gör av med,så går du ner,så enkelt är det.

1-2kg per ÅR?då gör du nått seriöst fel,det är typ det man går ner i månaden normalt(gått efter en styrketränade individ)

Där är facit.
Själv brukar jag köra en deff i 2 månader på våren och brukar gå ner mellan 8-12 kilo ungefär.
Allt handlar om energi in/ut. Vad man äter är ointressant (väldigt hårddraget) då det är mängden som räknas i alla lägen.
Istället för att lägga energin på att leta genvägar lägger jag energin på att försöka hantera hungern på bästa sätt.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
1 kg fett = 7-7500 kcal. Om TS kommer gå ner är en ganska enkel ekvation:

Får man i sig mer än man gör av med går man ner (om man är frisk och kroppen fungerar i övrigt dvs).

Mao, om du stoppar i dig 2000 kcal istället för de 2500 som du räknat fram att du ska ha kommer du droppa ca 0,5kg per vecka vilket är lagom takt. 2000 kcal man man dessutom bli mätt på utan allt för stort huvudbry.

Lycka till :).

Kul kuriosa: Gogglade på "räkna ut bmi", plockade jag tror det var tredje träffen, fyllde i mina uppgifter och fick följande svar från deras kalkylator:

Ditt BMI är 137.89
Du har viktklassen fetma. För komma ner till normalvikt bör du gå ner 157.19 kg

Kan ju förstå att folk blir stressade av att läsa sånt... ;).

Skrev du in siffrorna seriöst? I så fall så har du ju en del att jobba på;)

Själv så gör jag tydligen av med ca 3500 kcal per dag så det är väl intet så konstigt att jag har svårt att gå upp i vikt.

Fanns en grej på samma sida som man enbart skulle skriva in sin vikt om man ville gå ner i vikt. då fick jag fram att jag skulle äta 1500 kcal per dag. då skulle jag nog inte klara det så bra^^ -2000 kcal per dag är nog lite mycket^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

3500 kcal per dag;)?får man fråga vad du har för aktiviteter för dej som gör av med så mycket:P?
jag som kör mycket hård och intensiv styrketräning i typ 2½ timme varje dag följt utav motion i 30-60 min på kvällen kommer som högst upp i drygt 1500 kcal om dagen(vardagliga sysslor inräknade).
blev då lite nyfiken hur du kom upp i så pass höga kcal siffror:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Skrev du in siffrorna seriöst? I så fall så har du ju en del att jobba på;)

Själv så gör jag tydligen av med ca 3500 kcal per dag så det är väl intet så konstigt att jag har svårt att gå upp i vikt.

Fanns en grej på samma sida som man enbart skulle skriva in sin vikt om man ville gå ner i vikt. då fick jag fram att jag skulle äta 1500 kcal per dag. då skulle jag nog inte klara det så bra^^ -2000 kcal per dag är nog lite mycket^^

Jag antar att du tog första träffen från Google? Den ska du nog lita mindre på tycker jag .. Den föreslog att jag bränner 5700 kcal per dag vilket jag tyvärr inte gör ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
jag som kör mycket hård och intensiv styrketräning i typ 2½ timme varje dag följt utav motion i 30-60 min på kvällen kommer som högst upp i drygt 1500 kcal om dagen(vardagliga sysslor inräknade).

Huh? Menar du alltså 1500 kcal utöver de normala 2500-3000 kcal som en fullvuxen man i genomsitt gör av med per dag, vid vardaglig aktivitet?

Edit: från wikipedia:
"En vuxen människa förbränner vid vila ca 1500 kcal/dygn, vid normala aktiviteter vanligen ca 2000 - 3000 kcal/dygn."

Med dina "2½ timme intensiv styrketräning varje dag följt utav motion i 30-60 min på kvällen" (vilket jag tycker låter smått absurt) borde du ju göra av minst 3500 kcal per dygn.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Jag antar att du tog första träffen från Google? Den ska du nog lita mindre på tycker jag .. Den föreslog att jag bränner 5700 kcal per dag vilket jag tyvärr inte gör ;).

Jag har också fått riktiga fantasisiffror med den. Eventuellt räknar den att vikten består av muskler och inte fett då muskelmassa bränner bra mycket mer energi än bara fett. Det är dock en vild gissning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Huh? Menar du alltså 1500 kcal utöver de normala 2500-3000 kcal som en fullvuxen man i genomsitt gör av med per dag, vid vardaglig aktivitet?

Edit: från wikipedia:
"En vuxen människa förbränner vid vila ca 1500 kcal/dygn, vid normala aktiviteter vanligen ca 2000 - 3000 kcal/dygn."

Med dina "2½ timme intensiv styrketräning varje dag följt utav motion i 30-60 min på kvällen" (vilket jag tycker låter smått absurt) borde du ju göra av minst 3500 kcal per dygn.

Han menar nog utöver och trodde jonazz förbränner 3500 utöver nomala.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna tråd förtjänar lite bilder...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har också fått riktiga fantasisiffror med den. Eventuellt räknar den att vikten består av muskler och inte fett då muskelmassa bränner bra mycket mer energi än bara fett. Det är dock en vild gissning.

Isf är det ju ett fantastiskt redskap för den halva procenten av befolkningen som har 0% kroppsfett

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Han menar nog utöver och trodde jonazz förbränner 3500 utöver nomala.

huvet på spiken;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Isf är det ju ett fantastiskt redskap för den halva procenten av befolkningen som har 0% kroppsfett

Det kanske är riksförbundet Svenska bodybilders med dyskalkyli som ligger bakom sidan?

Den sidan verkar i alla fall räkna helt uppåt väggarna fel. Har kollat på flera andra stället och får siffror på runt 2500 kcal vilket låter mycket mer rimligt än 3500 kcal för mig som är student och mest sitter och pluggar hela dagarna.
Nog för att många av kursböckerna är tunga as men så mycket energi kan jag omöjligt göra mig av med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Huh? Menar du alltså 1500 kcal utöver de normala 2500-3000 kcal som en fullvuxen man i genomsitt gör av med per dag, vid vardaglig aktivitet?

Edit: från wikipedia:
"En vuxen människa förbränner vid vila ca 1500 kcal/dygn, vid normala aktiviteter vanligen ca 2000 - 3000 kcal/dygn."

Med dina "2½ timme intensiv styrketräning varje dag följt utav motion i 30-60 min på kvällen" (vilket jag tycker låter smått absurt) borde du ju göra av minst 3500 kcal per dygn.

Ja det var vad jag hade som val som byggnadsarbetare och träning på fritiden. Då hamnade jag på 3500 kcal som behov per dag. Jag tyckte det lät ganska högt men det är inte konstigt att jag äter så mycket som jag gör om det stämmer:)

Och de där 1500 kcal det är ifall jag skulle vilja banta. då skulle jag få äta 1500 kcal per dag. Vilket skulle innebära att jag förlorade 2000kcal i vikt per dag.

Och om som någon skrev att han hade 2500kcal per dag som student och övrigt stillasittande så verkar ju inte 3500 som jag fick fram så orimligt som snickare och träning ett flertal pass i veckan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har lätt för att gå ner och lätt för att gå upp. Går dessutom ner fortare än vad jag går upp. Är precis inne i en bantningsperiod och ska gå ner lite i vikt. Det jag gör är äter mindre portioner och äter reglebundet, samt inget onyttigt mer än på lördagarna. Man måste inte dra inte dra ner på något speciellt, bara man drar ner på något. Skriver ner allt jag äter.
Man kan prata hur mycket som helst om olika dieter, men det enda som är hållbart i längden är att äta som vanligt, fast mindre portioner.

http://diabetesportalen.se/tema/oevervikt-och-diabetes/enda-s...