Oväntad faktura från mötesplatsen.se

Permalänk
Medlem

Oväntad faktura från mötesplatsen.se

Fick en faktura från mötesplatsen.se. Det gällde ett VIP abonnemang med 3 månaders bindningstid på 169sek/mån. Problemet är att jag överhuvudtaget aldrig har registrerad mig där. Har sambo, barn och villa osv..
Det blev lite mail fram och tillbaka (ringa går inte):

'Hej!

Jag fick en faktura för VIP medlemskap i mötesplatsen.se men har ALDRIG ansökt det! Jag har ingen aning hur jag kan få en faktura så jag misstänker bluff eller någon som skämtar med mig.

Jag tänker inte betala fakturan och väntar på ett svar/förklaring från er sidan.

Uppgifter på mig och fakturan:

blablablabla
Mvh....'

Första svaret:

'Hej!

När jag tittar på kontot som har gjort beställningen så är det raderat.
Det kan vara så att du har blivit utsatt för ett fakturabedrägeri.

Jag ska se till att den fakturan som du har fått - att den blir makulerad.

Med vänliga hälsningar
Mötesplatsen/Support'

Mitt svar på det:

'Finns det någon möjlighet att se vem som har gjort kontot? TEX email
uppgifter eller liknande? Jag tycker att sånt här är otäckt och vill gå till botten med det.

Mvh....'

Support:

'Hej!

Nej, det kan vi inte lämna ut. Gör gärna en polisanmälan. Vi lämnar enbart ut IP uppgifter etc till Polisen när vi får en förfrågan från dem.

Vi beklagar det inträffade och den olägenhet det inneburit för Dig.

Med vänliga hälsningar
Mötesplatsen/Support'

Jag:

'Hej igen!

Jag förstår. När togs kontot som gjorde beställningen bort? Jag frågar detta bara för att utesluta att någon i min nära omgivning har gjort det och tagit bort kontot när han/hon hörde att jag skulle kontakta er angående fakturan.

Mvh.....'

Support:

'Hej!

Då kan jag ge lugnande besked. Det är en person från utlandet.

Med vänliga hälsningar
Mötesplatsen/Support'

Jag:

'Hej!

Då får jag tyvär störa en gång till.. är det från ***land? Det är nämligen
där jag är född och har en del familj och vänner där. Ska inte tröga mer efter
detta mailet.

Mvh...'

Support:

'Hej!

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig, men jag kommer tyvärr inte åt IPnumret längre.

Med vänliga hälsningar
Mötesplatsen/Support'

Visst är det skummt? Skulle någon från utlandet registrera ett VIP konto på en svensk sida och hitta mina uppgifter för att slippa fakturan? Varför tog personen bort kontot och hur kommer det sig att supporten inte längre kan få tag på IP adressen bara så där?

Klart att jag kan ha bli utsatt för någons skojerier, men det känns lite som mötesplatsen skickar ut bluff fakturor. Vad hade hänt om jag hade blivit 'rädd' och betald räkninger? Förmodligen hade jag fått betala 3 till!

Jag tänker helt klart polisanmäla fallet men ville också höra runt lite om kanske någon mer har råkat ut för detsamma??

Mvh J

Permalänk

Mest olustigt är väl att du inte är säker på om det är någon i din nära omgivning som försökt starta konto på en datingsajt :/

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Javisst, sammtidigt svarar dom att IP adressen kommer från utlandet så det är iaf inte gjort hemifrån mitt

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är någon som är någorlunda normalbegåvad så hade de gått via en utländsk proxy. Dvs det kan fortfarande vara något lokal polare som retas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Om det är någon som är någorlunda normalbegåvad så hade de gått via en utländsk proxy. Dvs det kan fortfarande vara något lokal polare som retas.

Jo men iaf ingen från mitt hem och det är viktigast enligt mig.

Permalänk

Att du ens misstänker det är väl rätt tragiskt

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Varför skulle de vara tragiskt? När jag var liten registrerade jag mig på rätt många porrsidor. Barn och tonåringar kan väl lätt ha gjort något sånt(dvs blivit medlem).

Permalänk
Medlem

Hej

Jag vill börja med att beklaga att du utsatts för bedrägeri i form av att någon använt sig av dina personuppgifter för att köpa VIP-medlemskap på Mötesplatsen.

Jag kan försäkra dig om att Mötesplatsen aldrig har och aldrig kommer att skicka ut bluffaktorur.

Dessvärre förekommer bedrägerier av denna sort. Ibland är det någon man känner som använder ens personuppgifter. Men i de flesta fall är det utländska s.k. "scammers". De skapar oftast kvinnliga fejkprofiler för att sedan kunna få kontakt med män och kunna lura dem på pengar.

Vi har funktionalitet för att fånga upp sådana här fejkprofiler redan när de registreras och tar därför bort dem innan de hinner göra någon skada. Men det förekommer tyvärr undantag. Vi jobbar kontinuerligt med att täppa till de säkerhetsluckor som dyker upp och som vi har möjlighet att göra någonting åt.

Anledningen till att köp av VIP-medlemskap gjorts med faktura och falska personuppgifter kan bero på att vi inte längre tillåter köp med utländska kort. Det är ett steg vi tagit i vårt arbete för att förhindra scamming.

Vi lämnar aldrig ut information om våra medlemmar till en tredje part. Däremot har vi den information som polisen kan komma att behöva vid en eventuell polisutredning sparad. Att vår kundtjänst inte längre kan se IP-nummer kopplat till en profil innebär inte att uppgifterna inte finns kvar hos oss.

I det fall du hade betalt fakturan först och sedan vänt dig till oss hade vi återfört pengarna du betalt i efterhand.

Har du frågor rörande mitt svar till dig så kan du kontakta mig på emma@motesplatsen.se.

Återigen, vi beklagar att detta inträffat och de olägenheter det har inneburit för dig.

Vänliga hälsningar
Emma Bengtsson
Mötesplatsen.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah
Varför skulle de vara tragiskt? När jag var liten registrerade jag mig på rätt många porrsidor. Barn och tonåringar kan väl lätt ha gjort något sånt(dvs blivit medlem).

Fast nu har väl inte trådskaparen barn i aktuell ålder så då kvarstår sambo/flickvän? Eller är '74' i profilnamnet inte födelseår?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmmaMP
Hej

Jag vill börja med att beklaga att du utsatts för bedrägeri i form av att någon använt sig av dina personuppgifter för att köpa VIP-medlemskap på Mötesplatsen.

Jag kan försäkra dig om att Mötesplatsen aldrig har och aldrig kommer att skicka ut bluffaktorur.

Dessvärre förekommer bedrägerier av denna sort. Ibland är det någon man känner som använder ens personuppgifter. Men i de flesta fall är det utländska s.k. "scammers". De skapar oftast kvinnliga fejkprofiler för att sedan kunna få kontakt med män och kunna lura dem på pengar.

Vi har funktionalitet för att fånga upp sådana här fejkprofiler redan när de registreras och tar därför bort dem innan de hinner göra någon skada. Men det förekommer tyvärr undantag. Vi jobbar kontinuerligt med att täppa till de säkerhetsluckor som dyker upp och som vi har möjlighet att göra någonting åt.

Anledningen till att köp av VIP-medlemskap gjorts med faktura och falska personuppgifter kan bero på att vi inte längre tillåter köp med utländska kort. Det är ett steg vi tagit i vårt arbete för att förhindra scamming.

Vi lämnar aldrig ut information om våra medlemmar till en tredje part. Däremot har vi den information som polisen kan komma att behöva vid en eventuell polisutredning sparad. Att vår kundtjänst inte längre kan se IP-nummer kopplat till en profil innebär inte att uppgifterna inte finns kvar hos oss.

I det fall du hade betalt fakturan först och sedan vänt dig till oss hade vi återfört pengarna du betalt i efterhand.

Har du frågor rörande mitt svar till dig så kan du kontakta mig på emma@motesplatsen.se.

Återigen, vi beklagar att detta inträffat och de olägenheter det har inneburit för dig.

Vänliga hälsningar
Emma Bengtsson
Mötesplatsen.se

Är det här trolling eller har mötesplatsen en användare på sweclockers isåfall är det sjuk respekt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
har mötesplatsen en användare på sweclockers

Citat:

EmmaMP, registerad: jan 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor

jag vet det är trolling deras mail addresser inhåller både för och efternamn om man kolla på deras sida

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag vet det är trolling deras mail addresser inhåller både för och efternamn om man kolla på deras sida

Tja, kontot är registrerat och verifierat med en @motesplatsen.se adress. Tror inte vem som helst har ett mail under den domänen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Tja, kontot är registrerat och verifierat med en @motesplatsen.se adress. Tror inte vem som helst har ett mail under den domänen?

1. jag kan inte se deras e-post dom använt.
2. http://www.motesplatsen.se/information/kontakta-motesplatsen.... epost addresserna dom använt där är för och efternamn
3. jag antog det va en fake mail som stog skriven

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
1. jag kan inte se deras e-post dom använt.

Å ändå skriver du att du vet att det är trollning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Å ändå skriver du att du vet att det är trollning?

det va en logisk slutsats

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Det är en logisk slutsats att du vet något som är baserat på något du inte vet. Skål!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Det är en logisk slutsats att du vet något som är baserat på något du inte vet. Skål!

skål

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |