Att tänka på vid hårddiskflytt?

Permalänk
Medlem

Att tänka på vid hårddiskflytt?

(Om denna tråd passar bättre i "lagring" så flytta den gärna)

Har just köpt ny dator från Inet med Windows 7. Den står i hallen, har inte ens packat upp lådan än.

Det jag undrar är vad jag bör tänka på INNAN jag tar ur mina gamla hårddiskar ur min dator (med XP på) och sätter i dem i den nya Win7-datorn?

Ett exempel är ju att programmen på mina gamla diskar kommer ju knappast funka på den nya datorn, då de är anpassade att köras på XP, så om jag ska slutföra något i dessa program så bör det göras innan flytten.

Så långt är jag med, men vad finns det mer för generella saker att tänka på när man pluggar in en hårddisk från en XP-dator till en Win7-dator? Vad har ni själv gjort för erfarenheter/misstag som ni önskar att ni tänkt på i förväg?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du ska sätta den som en extra hårddisk vid sidan av din Windows 7 installation? För att kunna boota från XP-disken i en ny PC krävs en del jobb nämligen.

Det absolut viktigaste är förstås att göra backup på allt värdefullt. Dokument, mail, foton etc.

Program kommer sällan att fungera, men den del småprogram kan göra det, ungefär samma med spel. Steam-spel går ju att flytta utan ominstallation, finns guide på deras sajt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag antar att du ska sätta den som en extra hårddisk vid sidan av din Windows 7 installation? För att kunna boota från XP-disken i en ny PC krävs en del jobb nämligen.

Det absolut viktigaste är förstås att göra backup på allt värdefullt. Dokument, mail, foton etc.

Program kommer sällan att fungera, men den del småprogram kan göra det, ungefär samma med spel. Steam-spel går ju att flytta utan ominstallation, finns guide på deras sajt.

Korrekt, jag vill ju inte kunna boota från XP-disken utan ska bara ha de gamla diskarna som lagring/extra utrymme. Har backup på mycket av det viktigaste så det är bara att hoppas det funkar som det ska, enligt Inet ska det bara vara att plugga in de gamla diskarna och köra utan problem. Dock kommer ju oftast inte programmen funka då de är XP-program. Jag får rensa dessa program efter hand och installera nya versioner som är anpassade till Windows 7 helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man får lite rättighetsprogram om det är NTFS. Om du skulle få det (typ problem att komma åt din gamla användarmapp från Windows 7) så finns det workarounds på nätet, den enklaste är ett litet kommandoskript som utförs via en högerklick och tar full kontroll.