Zalman släpper CNPS10X Performa

Permalänk
Melding Plague

Zalman släpper CNPS10X Performa

En ny processorkylare är på väg ut från Zalmans fabriker. Denna gång handlar det dock inte om någon blockfångare utan om en traditionell modell där pris och prestanda står i fokus.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för vätska i alla dessa luftkylare egentligen? har undrat det ett tag nu.

Ser bra och hyffsat prisvärt ut iaf. Men den bör ju testas förstås.

Permalänk

Ser väldigt prisvärt ut! Men som Naess redan sagt så får vi se hur bra den presterar också.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Äntligen en tornkylare som inte är så stor och tung att man är rädd för att bryta hela moderkortet på mitten (:

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Om den presterar bra så är det en billig luftkylare.

Tråkigt att det inte kommer så många processorkylare som är vätskekylda, det känns trotts allt som framtiden. Se bara på framgångarna för corsair H50.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Vad är det för vätska i alla dessa luftkylare egentligen? har undrat det ett tag nu.

Ser bra och hyffsat prisvärt ut iaf. Men den bör ju testas förstås.

Ingen aning...

För bästa värmekapacitet ammoniak, dock är det ett och annat praktiskt problem med det.

Vatten, för hög kokpunkt...man kan ha vakumrör men jag är osäker på att det skulle fungera i längden.

Aceton, för låg kokpunkt och halvkass värmekapacitet.

metanol/etanol, nu tror jag vi är ganska nära...

Någon som vet empiriskt?

Jag har inget värmeledningsrör som jag har lust att öppna och köra GC-MS på innehållet, de två jag har sitter på mitt moderkort och lär behövas i minst ett halvår till).

EDIT; Enligt Wiki används bland annat Vatten, Etanol, Kvicksilver (olagligt i konsument produkter), Aceton och Natrium. Rören är dessutom evakuerade...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Vad är det för vätska i alla dessa luftkylare egentligen? har undrat det ett tag nu.

Ser bra och hyffsat prisvärt ut iaf. Men den bör ju testas förstås.

Vätska, är bara en sådan ute som använder sig av vätska vilket vart alldeles för dyrt.

Det är metallen som överför värmen, alltså koppar eller aluminium oftast.

Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylfl%C3%A4ns

Permalänk
Medlem

Oj, ser riktigt intressant ut som en riktigt prisvärd och bra kylare om man inte behöver top notch prestanda.
Hoppas priset hamnar på strax under 400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Vätska, är bara en sådan ute som använder sig av vätska vilket vart alldeles för dyrt.

Det är metallen som överför värmen, alltså koppar eller aluminium oftast.

Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylfl%C3%A4ns

Han menar antagligen i värmeledningsrören...

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant då deras andra som ser liknande ut var bäst i test, kostar dock 200 mer

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.258059/processorkylare-okt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Han menar antagligen i värmeledningsrören...

Japp, det är min undran.

Permalänk
Medlem

Hmm, visste inte att det var vätska i dom. Intressant!

Permalänk
Medlem

Är det inte vanligast med natrium i rören?? Kan hända det e för dyrt annars för billigare värmeledningsrör

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

Är det inte vanligt kylmedium (gas form) som blir vätska under tryck?

Gissar bara, har aldrig undersökt detta ämne

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Vad är det för vätska i alla dessa luftkylare egentligen? har undrat det ett tag nu.

Ser bra och hyffsat prisvärt ut iaf. Men den bör ju testas förstås.

Info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

* Host *

Har inte tryckfelsnisse varit framme på SweClockers??

Citat:
"En ny processorkylare är på väg ut från Zalmans fabriker. Denna gång handlar det dock inte om någon blockfångare utan om en traditionell modell där pris och prestanda står i fokus."

Ska det inte står - ""blickfångare" istället??
- Zalman har så ofta många gånger tidigare varit förtjusta i för mycket "bling-bling" (enligt mig) med sina kylare och en god kylförmåga har kommit lite i skymundan. Dock får man hoppas att Zalmans nya kylare blir ett hyggligt val att räkna med... med tiden får vi svar på den frågan.

Värmeledningsrör eller "Heatpipe" på engelska finns i olika utförande men det som är gemensamt med dem är bl.a. ett kopparrör med en kopparfläkta/strumpa (vanligast) invändigt. Rören sätts sedan under vakuum och är fyllda med bl.a. någon form alkohol + en del saker till (beroende på vad rörens ska användas till för användningsområde/temperaturförhållande etc.), något som redan tas upp i tråden.

En enkel länk från Wiki - på engelska. Mer finns det att söka upp på nätet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
Är det inte vanligast med natrium i rören?? Kan hända det e för dyrt annars för billigare värmeledningsrör

Eftersom jag har tråkigt på jobbet har jag grävt lite...

Vad det är i rören beror på vilket temperatur område de skall jobba vid.
Vad man utnytjar i rören är entalpi förändringen vid en fasövergång (vätska till gas) på köldmedlet i röret. Värmet transporteras från vätske pölen i en ända i röret till den ändan av röret som kyls (av någon typ av fläkt med kylfläns), den kondenserade vätskan rinner tillbaka till pölen i en sluten cykel. Värmeledningsförmågan är bra mycket bättre än för en metall pinne av samma tvärsnitt eftersom en fasövergång transporterar mycket energi.

Natrium går bara att använda i temperaturområdet 100-883 grader, inget bra område för hemma datorn...

Temperaturområdet för en hemma dator är 18-90 grader, här duger rent vatten om röret är evakuerat.

Aceton och metanol/etanol i lämplig blandning hade nog också fungerat.

Ammoniak hade fungerat i detta temperatur intervall...om man nu vill ha ett rör vid sin dator under 53-54 bars tryck fylld med en giftig, brnadfarlig och korrosiv vätska...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Kom igen zalman quiet mode som Börjar vid 900 rpm? Skärpning...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Kom igen zalman quiet mode som Börjar vid 900 rpm? Skärpning...

Om du utgår efter "(17–36 dBA)" så lär antagligen 900rpm på den kylaren ligga på 17dBA vilket jag tycker låter helt OK för en CPU-Kylare i quiet mode

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
- Zalman har så ofta många gånger tidigare varit förtjusta i för mycket "bling-bling" (enligt mig) med sina kylare och en god kylförmåga har kommit lite i skymundan.

Jasså? Jag hade bilden att de oftast gjorde väldigt bra kylare temperaturmässigt, men att deras fläktar låter förj*vligt, vilket jag personligen kan bekräfta, iaf angående CNPS9700(ungefärligt modellnamn).

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Om du utgår efter "(17–36 dBA)" så lär antagligen 900rpm på den kylaren ligga på 17dBA vilket jag tycker låter helt OK för en CPU-Kylare i quiet mode

Snälla nån, dB-värden från tillverkare är lika mycket värda som snöbollar på arktis. 900rpm är inte tyst oavsett vilken 120mm-fläkt det är, allra minst någon från zalman.
Start runt 500 och maxvarv runt 900 vore mer realistiskt för ett tyst läge med en bra fläkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Snälla nån, dB-värden från tillverkare är lika mycket värda som snöbollar på arktis. 900rpm är inte tyst oavsett vilken 120mm-fläkt det är, allra minst någon från zalman.
Start runt 500 och maxvarv runt 900 vore mer realistiskt för ett tyst läge med en bra fläkt.

Mina 120mm 2000RPM Schyte ultra kaze fläktar är då knäpptysta, sitter du med ett plastchassie tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Mina 120mm 2000RPM Schyte ultra kaze fläktar är då knäpptysta, sitter du med ett plastchassie tro?

roxkz har rätt, du måste bara vara sjukt okänslig eller ha datorn inuti ngt annat rum, fläktar runt 1000 kan upplevas som tysta under dagtid, men kvällstid måste man ner runt 600 för att det ska bli tyst. sitter på ett P180b chassi. Kör alla mina noctua i runt 550-650rpm. (Endast noctua fläktar i chassit)

enda siten som kan ge bra fläktråd är www.silentpcreview.com alla andra sidor som säger att saker e tysta, matchar inte min smak för en tyst dator.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Mina 120mm 2000RPM Schyte ultra kaze fläktar är då knäpptysta, sitter du med ett plastchassie tro?

Nope, men du är troligen döv eller hör dåligt? (: Rekommenderar starkt ett besök hos SPCR som tidigare postare nämnde. Oavsett vad för chassi du har kan du inte komma förbi att fläktar låter som de gör.

Ultra kaze låter för övrigt illa även vid ~600rpm på grund av sitt dåliga fläktljud. I en tyst dator hörs de mycket väl, även dagtid då de inte överöstas av annat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nope, men du är troligen döv eller hör dåligt? (: Rekommenderar starkt ett besök hos SPCR som tidigare postare nämnde. Oavsett vad för chassi du har kan du inte komma förbi att fläktar låter som de gör.

Ultra kaze låter för övrigt illa även vid ~600rpm på grund av sitt dåliga fläktljud. I en tyst dator hörs de mycket väl, även dagtid då de inte överöstas av annat.

Jag har ett bra chassie, fläktarna är knäpptysta, det som låter är luft som rör på sig, väldigt dovt ljud med mitt ljuddämpade Lian Li chassie. Och nej min hörsel fungerar utmärkt!

Om du inte klarar av ljudet av luft som flyttas så vadfan har du fläktar för?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag har ett bra chassie, fläktarna är knäpptysta, det som låter är luft som rör på sig, väldigt dovt ljud med mitt ljuddämpade Lian Li chassie. Och nej min hörsel fungerar utmärkt!

Om du inte klarar av ljudet av luft som flyttas så vadfan har du fläktar för?

Good luck with that, what floats your boat etc.

Zalmans dagar är räknade, känns det som. De har inte direkt kommit ut med något vettigt sedan några år, förutom mindre tillbehör kanske. Det finns helt enkelt inga direkta anledningar att välja Zalman framför mer rekommenderade tillverkare. Det är min åsikt, iaf.

Permalänk
Avstängd

nja 900RPM på quietmode tycker jag snurrar för snabbt

min 120mm ADDA gör 600RPM på silentmode och låter nada

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Zalmans dagar är räknade..

Möjligtvis när www.coolchips.com slår igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag har ett bra chassie, fläktarna är knäpptysta, det som låter är luft som rör på sig, väldigt dovt ljud med mitt ljuddämpade Lian Li chassie. Och nej min hörsel fungerar utmärkt!

Om du inte klarar av ljudet av luft som flyttas så vadfan har du fläktar för?

Kan upplysa dig om att jag utan bekymmer hör fläktarna och luften som de flyttar, luftljuden kommer som en bieffekt av fläktens rotation trots allt. Därför fnurrar mina fläktar runt 400 rpm och är därmed rätt effektivt tysta.

Och nej, fläktarna är inte knäpptysta, Ultra Kaze fläktarna är kända för sin dåliga ljudkaraktär, kan intyga på det också. Kolla lämpligast SPCR för det om du vill ha siffror på saker, går ljudnivån över bakgrundsljudet är det inte knäpptyst.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Kan upplysa dig om att jag utan bekymmer hör fläktarna och luften som de flyttar, luftljuden kommer som en bieffekt av fläktens rotation trots allt. Därför fnurrar mina fläktar runt 400 rpm och är därmed rätt effektivt tysta.

Och nej, fläktarna är inte knäpptysta, Ultra Kaze fläktarna är kända för sin dåliga ljudkaraktär, kan intyga på det också. Kolla lämpligast SPCR för det om du vill ha siffror på saker, går ljudnivån över bakgrundsljudet är det inte knäpptyst.

haha 400rpm, varför inte bara ta bort dom? Då blire tyst

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/