Nya grafikkort från AMD under 2010

Permalänk
Melding Plague

Nya grafikkort från AMD under 2010

Framgångarna med Radeon HD 5800-serien verkar ha gett AMD blodad tand. Enligt uppgift ska en ny generation grafikkort lanseras redan innan årets slut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så snart!

Men det är ju stårlande!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

fyfan va najs Hoppas dem väljer att ta fram ny teknik!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

fermi verkar ju dock inte vara så stort hot mot ati i nuläget... jag bryr mig inte ett dugg om märket, väljer det som presterar bäst för rimliga pengar.. alltså brukar nvidia gå fetbort.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Med så små kretsar lär ju de framtida grafikkorten bli ganska trevligt strömsnåla om inget annat. Tänk ett HD5670 inbyggt i styrkretsen =D

Om de fick fram ett nytt högpresterande kort till nästa julhandel lär ju ett finfint priskrig uppstå.

Permalänk

sa det här för flera månader sedan, men ingen ville tro mig

det var ett tag sedan global foundries hade sin första 32 nm wafer klar, så det blir nog i 32 nm

dessutom ska den vara helt ny, till skillnad från 5000 serien som är baserad på 4000 serien så kommer 6000 serien vara byggd från skratch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
fyfan va najs Hoppas dem väljer att ta fram ny teknik!

Indeed! 10talet kommer defenitivt bli året då vi går över till mer komplicerad grafik än att bara öka den teknik som redan finns. Fermi har redan kommit.. självklart att AMD "måste" göra en ny GPU arkitektur för att möta framtiden

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Nice! känns som Nvidia hoppat över en generation av Grafikkort och AMDs nya kmr tävla mot Fermi

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de sätter på de nya minnerna som skulle börja produceras nästa höst som skulle gå i 7 GHz...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

MINNENA!

Var får du R'et ifrån?

Det jag visste att AMD har några andra på lager.. tror nvidia kommer få det svårt nu på GFX marknaden.. fermi verkar varmt stort strömhungrigt... ej det vi konsumenter vill ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
fermi verkar ju dock inte vara så stort hot mot ati i nuläget... jag bryr mig inte ett dugg om märket, väljer det som presterar bäst för rimliga pengar.. alltså brukar nvidia gå fetbort.

Hur tänker du nu? Fermi ser ju ut (inte så konstigt) att prestera hyfsat lika med 5970 och bättre än 5870 om vi nu ska tro dom tidiga siffrorna som kan vara lite kryddade. Priser har vi ingen aning om, rykten säger både 6000kr och 4000kr för värstingen osv. Klart att det är ett hot vilket fall. Känns väl hyfsat naturligt att man inte sitter och väntar på att konkurerande företag går om utan att man börjar slipa på nästa kort som kommer slå fermi osv.
Hoppas och tror att amd satsar på en helt ny model samtidigt som man piffar upp en version till straxt efter fermi's release för att konkurera med den.

Ser oavsett ut som vi kommer få ett trevligt år framför oss. Vad man än väljer ska man ge sig fan på att det kommer ett bättre runt hörnet.. :S

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

om amd/ati släpper 6xxx med 32nm innan 2011, så kommer Fermi vara enormt effekt slukande mot 6xxx.

jämför bara 5870 mot 285 så kommer vi nog få se samma sak med 6870 mot fermi...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Står ju att den NOG kommer i slutet av 2010 (förhoppningsvis lagom till jul;)

Kommer vara bättre än "Fermi", annars hade de inte varit lönt?

Men Fermi kommer säkerligen vara bättre än AMD's nya serie.

De går ju upp o ner för tillverkarna hela tiden.

Dock är inte nvidia ett alternativ för mig för tillfället ialf, för dyra?!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

minnena

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
MINNENA!

Var får du R'et ifrån?

Väldigt vanlig felsägning. Söker du på båda stavningarna på nätet så kommer nästan lika många resultat upp. Inte något att haka upp sig på.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChaosClocker
Indeed! 10talet kommer defenitivt bli året då vi går över till mer komplicerad grafik än att bara öka den teknik som redan finns. Fermi har redan kommit.. självklart att AMD "måste" göra en ny GPU arkitektur för att möta framtiden

De borde ju ha rätt saftigt med tid på sig nu med:P Hade varit kul att se en nu generation innan årskiftet som plockar ned Fermi

Men sen tycker jag de borde göra lite mer revolutionerande spelgrafik, Annars står vi där om ett år med massa spel "ala crysis" som vi egentligen skulle kunna spelat på fjolårets grafikkort.

För ärligt, vilka spel idag kräver ett 5870 i vanliga upplösningar?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul med ett fysiksystem som använder sig av både grafikkortet och cpun samtidigt. Alltså kanske två kärnor av en quad till fysik och de andra två till spel. Jobbigt att ha två grafikkort bara för att få se lite snygga papperslappar fara i vinden. Men är inte så insatt tyvärr kanske bara är jättedumt

Som sagt bli en spännande höst indeed.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att detta händer Amd kommer släppa ett 5890 i 32nm som kommer prestera jämlikt med Fermi för att "sno" kunder som tänkt köpa Nvidia samt tvinga ner priser på Nvidias kort. sen släppa 6000 serien lite senare som kommer vara ny arkitektur. För att tjäna pengar, tror tyvärr inte 6000 serien kommer vara i 28nm lär bli 32. Kanske ett 6890 i 28nm som kommer 2 kvartal senare. Hänt mycket med grafikkort dem senaste åren. 28nm då blir det definitivt ett nytt kort

Permalänk
Medlem

Bara snack. de vill att folk ska vänta på deras nya kort istället för Fermi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
Jag skulle tro att detta händer Amd kommer släppa ett 5890 i 32nm som kommer prestera jämlikt med Fermi för att "sno" kunder som tänkt köpa Nvidia samt tvinga ner priser på Nvidias kort. sen släppa 6000 serien lite senare som kommer vara ny arkitektur. För att tjäna pengar, tror tyvärr inte 6000 serien kommer vara i 28nm lär bli 32. Kanske ett 6890 i 28nm som kommer 2 kvartal senare. Hänt mycket med grafikkort dem senaste åren. 28nm då blir det definitivt ett nytt kort

Ryktas ju redan att dom har fungerande 28nm, så der blir nog uppgradering innan året slut!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Varför tror alla så stenhårt på 32/28 nm när det är fortfarande så stora problem med 45 nm? Jag tvivlar på att det kommer något vettigt i 32/28 nm detta året!

Permalänk
Medlem

Tumma på det stämmer och dom sattsar på ny arkitektur, lär ju kosta och ta tid, men har vi/dom tur så känar vi alla på det, förutom nvidia. Aja kul att se det går bra för AMD-pojkarna

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Varför tror alla så stenhårt på 32/28 nm när det är fortfarande så stora problem med 45 nm? Jag tvivlar på att det kommer något vettigt i 32/28 nm detta året!

45 nm, menar du inte 40 nm?

btw så är det nu löst http://www.sweclockers.com/nyhet/10415-tsmc_problemen_ar_lost...

note to self: skulle ha köpt amd aktier, dom bör ha gått upp med en del idag?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nyheten om kommande grafikkort från AMD och det kan bli en intressant kommande vinter för en hel del personer (med en del goda DX11 spel...), gissningsvis.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt på att AMD kommer med nya grafikkort i år, men tillverkade i 32nm?
Det sätter jag ett stort frågetecken på just nu.

Edit: Menade 28nm.

Permalänk

o: Det gick fort. Kan kanske hoppa över två generationer då istället och vänta på 28nm

Permalänk

Det blir nog 28nm. 32nm är resarverat för Bulldozer! Då får man vänta med att köpa nytt graffe. Jag var lite sugen på HD5750 passivt kylt aja får vänta in dessa nya då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Varför tror alla så stenhårt på 32/28 nm när det är fortfarande så stora problem med 45 nm? Jag tvivlar på att det kommer något vettigt i 32/28 nm detta året!

40nm har samma avkastning som 65nm enligt sweclockers artikel, dvs, problemet är löst.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Jag tror nog att AMD fick sig en riktig väckarklocka iom TSMC initiala(6+mån typ) problem med 40nm... gissar att man inte kommer lägga alla äggen i samma korg vid nästa övergång... Global Foundries är ytterligare en korg att lägga ägg i, vilket inte är en speciellt ologisk gissning.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Jag tror nog att AMD fick sig en riktig väckarklocka iom TSMC initiala(6+mån typ) problem med 40nm... gissar att man inte kommer lägga alla äggen i samma korg vid nästa övergång... Global Foundries är ytterligare en korg att lägga ägg i, vilket inte är en speciellt ologisk gissning.

GF skulle väl vara de som kan klara av 28nm i år isf.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313059

Permalänk
Medlem

Blotta tänderna, på de jävlarna och bit dem hårt!

Bra jobbat AMD, hoppas att detta är ny era för er som företag.