Ev. fel med AMD Athlon dual core +4600 2,4ghz

Permalänk
Medlem

Ev. fel med AMD Athlon dual core +4600 2,4ghz

Hej hej hallå.

Såhär är det, har haft problem ett tag med datorn, men nu ikväll så har den flippat totalt.

Kan slänga ut vad jag har i burken:

MSI N96~ moderkort (kommer inte riktigt ihåg modellnr, tar reda på om det skulle vara bra o veta)
Amd athlon 64x dual core +4600 2,4gh (Som titeln beskrev)
Radeon 4850 HD
3GB ram
En Deltaco ATX12V 2.2 650W PSU (Nyinköpt därav så fin beskrivning )
Antec 900 chassi, så det finns bra fläktar luftflöde.

Problemet är att efter en tids användande så hänger sig datorn. Ibland så är ser jag bilden, kan röra på muspekaren (t.ex. om jag drar den från WoW och ner på startmenyn så byter den muspekare) för att sedan skicka en svart bild till skärmen (röd en gång nu idag) för att sedan dö och återuppleva (Dvs att jag hör EN fläkt tror det är CPU'ns som stannar och sedan återupptar sekunden efter.

Jag satt uppe med speedfan och coretemp sammtidig när det uppstog en crash och värdena var fina.

Värden från Speedfan:

System: 24C
CPU : 50C
AUX : 48C
HD0 : 25C
Core : 51C

Coretemps värden:

Core #0: 55C
Core #1: 52C.

Det enda jag kan säga är att den funkar skitfint att surfa med, kolla på film (även HD), utan att något fel händer. Men det är när jag ska börja spela som sakerna händer. Jag börjar mer och mer tro på att det kan vara CPU relaterat än att det är grafikkortet.

Alla svar uppskattas.

(Vill säga att jag gjorde den här tråden efter det inlägget jag gjorde i Radeon 4800 tråden då jag ändrat inställning till det hela)

Permalänk
Medlem

Låter som att processorn blir överhettad när den utsätts för intensiva apps.
Kör Intel Burn Test för att se om den är stabil.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Lät den stå på ett tag, började smålagga lite sen fick jag till en liten freeze på ca 5 sec, men utan "black screen" effekt så att säga.

Det ända värdet jag lyckades hålla ögonen på från speedfan var "core" och den kom upp i ca 75C.

Om du/ni vill ha mer info så är det bara fråga, säker på att jag glömt något, klockan är trots allt tidigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Varför tror du inte att det skulle vara grafikkortet?

Om datorn börjar krångla när du spelar så är det väl mycket som pekar på att det är grafikkortet som kan vara dåligt på något sätt?

Som nämnt ovan, kör ett CPU-stresstest så lär du få ett svar.

Moderkortet kan även vara trasigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

För att nu så slocknade bild + ljud. Men lampor på tangentbord + mus var igång inklusive fläktar. Ljudet är intergrerat.

Permalänk
Medlem

Testar ännu en gång att söka svar här.. Då det bara blivit värre.

Väldigt ofta den senaste tiden har jag fått starta datorn tre gånger. Första gången händer inget, eller jo, datorn går igång, men får inte upp bild på skärmen. Andra gången så går datorn igång och bild kommer upp, men tangentbord vill inte funka. Tredje gången så funkar allt.

MEN, problemet från start har blivit värre, jag kan inte köra mycket mer än Mozilla firefox.. Hänger sig då med. Datorn kan krasha när jag ser på film i VLC, när jag sitter och tråkläser på google osv.

Tips ?

Permalänk
Medlem

Nätagget är inte så mycket att hurra över. Har du möjlighet så testa ett annat.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mapex
Nätagget är inte så mycket att hurra över. Har du möjlighet så testa ett annat.

+1

Har problemen börjat efter att du bytte nätagg?
Varför bytte du ut det gamla, något annat problem?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
+1

Har problemen börjat efter att du bytte nätagg?
Varför bytte du ut det gamla, något annat problem?

Fo3

Anledningen till att jag böt ut det gamla är att jag tänkte att det gav för lite ström. Det var på 450W. Problemet var där innan bytet.

Någon anledning till varför Natagget inte är att hurra över? Pga märket?

Råkade trilla in på en tråd på annat forum igår tror jag det var och där har det sagts att random freezes kan bero på CPU, RAM, Hårddisk, och såklart grafikkortet.

Kan tänka mig att jag har RAM + HD tillgängligt att testa själv.. CPU tror jag inte att jag ska ha liggandes..

Någon kommentar om vad som skulle kunna utesluta något av dom?

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak för ca: 2 år sedan med min dator +4200. Fast händelseförloppet gick fortare. det tog bara två dagar från att det börja krångla tills den hängde sig i uppstart. Jag bytte först hårddisk då den hängde sig när den laddade windows, felet kvarstod. Sedan nätagg, felet kvarstod :(. Sedan provade jag att ta ur ett minne i taget. Då fungerade den igen, så det blev ett köp av nya minnen och datorn fungerade igen. Jag borde har kunnat räkna ut det direkt då det var valueram 667mhz som jag körde i 800mhz.

För din del tror jag INTE att det skulle vara nätagget. Då du har provat med två stycken. Mitt system ovan kör jag med ett Antec true power 380w.(dock med slöare cpu och grafifikkort HD 3850 + 4st hdd)

Prova med ett minne i datorn åt gången för att utesluta dem, risken att alla minnen har gått sönder samtidigt är ju ganska liten.

Inte mycket till hjälp kanske, men det kan ju vara i princip vad som helst.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benshie
Anledningen till att jag böt ut det gamla är att jag tänkte att det gav för lite ström. Det var på 450W. Problemet var där innan bytet.

Någon anledning till varför Natagget inte är att hurra över? Pga märket?

Råkade trilla in på en tråd på annat forum igår tror jag det var och där har det sagts att random freezes kan bero på CPU, RAM, Hårddisk, och såklart grafikkortet.

Kan tänka mig att jag har RAM + HD tillgängligt att testa själv.. CPU tror jag inte att jag ska ha liggandes..

Någon kommentar om vad som skulle kunna utesluta något av dom?

För mig låter det som att det är fel på moderkortet. Defekta moderkort kan ge väldigt märkliga symptom på en dator.

Speciellt sådana som att det funkar ibland, och ibland inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Minnen eller mobo tror jag det är.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)