Instickskort för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps från ECS

Permalänk
Melding Plague

Instickskort för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps från ECS

ECS släpper instickskort för nya USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det någon prestandaförlust att ha USB 3.0/SATA 6,0 Gbps i en PCI-slot jämfört med att ha det på moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Blir det någon prestandaförlust att ha USB 3.0/SATA 6,0 Gbps i en PCI-slot jämfört med att ha det på moderkortet?

Exactly, undrar jag med..

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk

sökte på google och hitta att asus har ett med både SATA 6,0 Gbps och USB 3.0 på samma kort

kanske inte behöver vänta på att EVGA släpper ett LGA1156 kort med det

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Blir det någon prestandaförlust att ha USB 3.0/SATA 6,0 Gbps i en PCI-slot jämfört med att ha det på moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Exactly, undrar jag med..

PCI-Express X1 är väl 250mb/s om jag inte missminner mig

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Produktinfo-länk: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/NewsRoom/NewsDetail.aspx?NewsID=1323&MenuID=13&LanID=0
Dubbla SATA 6Gbps på pcie x1 v2... blir extremt kul när man räknar på det
Dubbla USB 3.0 på pcie x1 v2 är också kul att räkna på, men inte lika

Blir dock bättre när pcie v3 kommer, fast icke för dessa korten
På tal om pcie v3... är det därför intel väntar med nya sata/usb?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
PCI-Express X1 är väl 250mb/s om jag inte missminner mig

x1 v1 = 250MB/s
x1 v2 = 500MB/s
x1 v3 = 1000MB/s (om spec står sig, är inte hugget i sten förrän om ett par månader?)

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Så... Det blir en prestandaförlust?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av groznij
Så... Det blir en prestandaförlust?

Nej,

i alla fall inte vid en jämförelse mellan Asus USB 3.0-instickskort (U3S6) och Asus moderkort med inbyggd USB 3.0; prestandan var lika. Det gjorde att jag nu vid nytt datorbygge valde att skippa ett moderkort med USB3, för att vid behov uppgradera med instickskort.

Asus instickskort U3S6 ska kosta ~30 USD och har både USB 3.0 och SATA 6.0 på samma kort, så det ser ut som ett bättre alternativ än de som ECS erbjuder.

Permalänk
Medlem

Det verkar redan finns för en billig penning.

ASUS U3S6

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

hmm 6000*2/8 = 1500
eller 500*8 = 4000, dvs det går inte att få ens en port med full bandbredd gällande sata 6000, dock lär inte hela bandbredden behövas på ett antal år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mpe0426
Nej,

i alla fall inte vid en jämförelse mellan Asus USB 3.0-instickskort (U3S6) och Asus moderkort med inbyggd USB 3.0; prestandan var lika. Det gjorde att jag nu vid nytt datorbygge valde att skippa ett moderkort med USB3, för att vid behov uppgradera med instickskort.

Asus instickskort U3S6 ska kosta ~30 USD och har både USB 3.0 och SATA 6.0 på samma kort, så det ser ut som ett bättre alternativ än de som ECS erbjuder.

U3S6 kräver dock en PCIe 4x-plats till skillnad från ECS-insticken som bara kräver PCIe 1x (vilket de flesta har ledigt). Om man använder eller ska använda dubbla grafikkort så blir det knapert med plats beroende på moderkort.

Skillnaden mellan ASUS P7P55D PRO och P7P55D-E PRO är att förstnämnda har en ledig PCIe 4x-plats medan den senare istället har USB3 samt SATA6 och är idag billigare än att köpa förstnämnda plus ett instickskort... Och gör burken lite luftigare, dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av groznij
U3S6 kräver dock en PCIe 4x-plats till skillnad från ECS-insticken som bara kräver PCIe 1x (vilket de flesta har ledigt). Om man använder eller ska använda dubbla grafikkort så blir det knapert med plats beroende på moderkort.

Skillnaden mellan ASUS P7P55D PRO och P7P55D-E PRO är att förstnämnda har en ledig PCIe 4x-plats medan den senare istället har USB3 samt SATA6 och är idag billigare än att köpa förstnämnda plus ett instickskort... Och gör burken lite luftigare, dessutom.

Förutsatt man inte kör dubbla grafikkort, eller planerar göra, så blir det billigare med moderkort utan USB3/SATA6.0 + expansionskort, än med moderkort med onboard USB3/SATA6.0. Exempelvis kostar P7P55D ~1300kr och ASUS P7P55D-E PRO, med on-board USB 3.0, kostar 1800kr. En skillnad på 500kr, kortet kostar 330kr just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Exactly, undrar jag med..

Prestanda:
Ett annat problem är att kommunikationen via Intel P55 är begränsad till 16 linjer PCIe kommunikation med processorn. Bra grafikkort gör anspråk på alla dessa 16 linjer (16x1 eller 8+8) vilket gör att man kan få begränsning i den totala kapaciteten. Detta är ett problem båda vid användning av extra kort eller inbyggda kretsar. Om all prestanda är viktig, titta då på GIGABYTE GA-X58A-UD7. Detta kort baseras på Intel X58 som har 40 linjer PCIe och där båda SATA3 och USB3 kommunicerar direkt med X58 kretsen. Även med dubbla grafikkort i 16+16 finns kapacitet över.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Prestanda:
Ett annat problem är att kommunikationen via Intel P55 är begränsad till 16 linjer PCIe kommunikation med processorn. Bra grafikkort gör anspråk på alla dessa 16 linjer (16x1 eller 8+8) vilket gör att man kan få begränsning i den totala kapaciteten. Detta är ett problem båda vid användning av extra kort eller inbyggda kretsar. Om all prestanda är viktig, titta då på GIGABYTE GA-X58A-UD7. Detta kort baseras på Intel X58 som har 40 linjer PCIe och där båda SATA3 och USB3 kommunicerar direkt med X58 kretsen. Även med dubbla grafikkort i 16+16 finns kapacitet över.

Okej, jag har ett P55-Kort med Core i5, betyder det att jag förlorar prestanda ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Okej, jag har ett P55-Kort med Core i5, betyder det att jag förlorar prestanda ?

om jag har fattat allt rätt så stämmer det, har varit mkt tjavs om detta att man förlorar prestanda på p55

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
om jag har fattat allt rätt så stämmer det, har varit mkt tjavs om detta att man förlorar prestanda på p55

Nja, när två 5870 grafikkort testades på X58 med 16+16 och samma uppsättning grafikkort på P55 så kunde man mäta skillnad i test, men frågan är om man som användare kommer att märka skillnaden. Det kan tyckas allvarligt när man i stället för 16+16 PCIe får 8+8, men det er inget som tyder på att prestanda halveras med de grafikkort/processorer som är aktuella nu. Så snacket handlar mera om teoretiska värden, vad som kan inträffa om alla enheter behöver full kapacitet i samma ögonblick och eventuellt kommande problem. Och när det gäller artikeln som här handlar om instickskort – så får man även där leta efter problem med att t.ex. köra intensiva spel från en USB3 ansluten hårddisk.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk

Ehh. så vad är bra om jag köper ny dator i5 750 med 5850 och senare ett till Crossfire.
Vill gärna USB 3 med. Ngn rekomendation? Tror inte jag har alla hästar hemma här.

Permalänk
Medlem

ssd stöd

ASUS U3S6 SATA6G USB3 CARD PCIE

http://www.dustinhome.se/pd_5010375514.aspx

ska köpa ett o se om det funkar bättre med min ssd

har skrämt liv i min gamla burk med Microsoft Windows 7 Ultimate o lite nya saker
Qx6700 2.66
OCZ PC2-9600 Flex EX Series 4GB
GA-EP45-EXTREME
Corsair SSD Extreme X128
ATI 3870
WD VelociRaptor® 300GB SATA
Samsung SpinPoint F3 500GB
X-Fi Platinum Fatal1ty

detta ser mumma ut också
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580131

Permalänk
Medlem

PCI Express x1 har väl en maxhastighet av 1gbps ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane
Ehh. så vad är bra om jag köper ny dator i5 750 med 5850 och senare ett till Crossfire.
Vill gärna USB 3 med. Ngn rekomendation? Tror inte jag har alla hästar hemma här.

Gigabyte har en serie med USB3 och SATA3 kolla efter "P55A" i betäckningen, t. ex. Gigabyte GA-P55A-UD3R. Max 2 grafikkort med detta, men bra pris.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
ASUS U3S6 SATA6G USB3 CARD PCIE

http://www.dustinhome.se/pd_5010375514.aspx

ska köpa ett o se om det funkar bättre med min ssd

har skrämt liv i min gamla burk med Microsoft Windows 7 Ultimate o lite nya saker
Qx6700 2.66
OCZ PC2-9600 Flex EX Series 4GB
GA-EP45-EXTREME
Corsair SSD Extreme X128
ATI 3870
WD VelociRaptor® 300GB SATA
Samsung SpinPoint F3 500GB
X-Fi Platinum Fatal1ty

detta ser mumma ut också
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580131

Det kommer inte funka bättre med din SSD då den knappast stödjer SATA III.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

sata6

hm inte ricktigt det jag är ute efter.
hoppas på bättre stöd o drivrutiner med ett kontrollerkort .

datorn funkar kanon enda tills man koplar in resten av diskarna .

letar efter besta prestandan med den blandning av diskar jag har