Någon som varit ute och kört på isen?

Permalänk

Någon som varit ute och kört på isen?

Tja.

Som topic.
Någon som varit ute och piskat bilen på isen?
Funderar på att köra ut en sväng o karna runt lite.
ta med sig isborren och se hur tjock den är även fast jag vet att en del har kört lite smått så är det väl inte fel att kolla tjockleken.. hur tjockt bör det vara för att det bör hålal för en normal bil?

Förra året var det runt en 45cm (min) och då var vi ute en 10 bilar samtidigt.
tråkigt nog ligger det en jävlans massa snö på isen bara suck.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mina kompisar som är ute å busar

Dock inte på is...

För att svara på din fråga, nej. Dessvärre inte.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Polarna var ute med både bil och cross och körde på isan idag utanför Malmö. Kunde toppa crossen i sexans växel innan isen började se dålig ut.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Här är isen tjock nog för en bil

Visa signatur

Balle

Permalänk

Sjöräddningsverket eller något, läste jag rekommenderade 12cm för en "vanlig personbil". Går säkert hitta på nätet någonstans. '

Ska själv ut imon dock inte på is, men på en åker med cross. Sjukt kul är det på vintern att köra både bil, cross, quad osv.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Här är isen tjock nog för en bil

Jag ska dra till ٩(͡๏&#81 senare, hoppas på o få åka mycket på isen ;D

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Japp! Vart ute på västersjön i surahammar och på en sjö i skinskatteberg.
Med en BMW 525 IX med isdäck. Dessutom lättad 300kg, helvette vad det går.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd

Som jag vet så ska isen vara 4cm tjock för att en vanlig personbil ska kunna åka på den. Men folk rekommenderar 14cm+ för att vara helt säker

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Har kört i flera veckor på en stoor sjö här nere! Riktigt roligt och även rätt nyttig erfarenhet tror jag.

Bor ca 7mil söder om huvudstaden, Isen var ca 25cm för 1.5månad sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Som jag vet så ska isen vara 4cm tjock för att en vanlig personbil ska kunna åka på den. Men folk rekommenderar 14cm+ för att vara helt säker

4 cm håller inte för en bil

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

får nog palla mig upp tidigt imon då och ut och borra ett gäng hål och se hur djupt det är

EDIT: jag var ute o borrade lite på en sjö där de var 25cm men vågar inte köra där pga att det är bra strömt + att jag vet att det är öppet på flera ställen. bättre ta en liten sjö ute i skogen där till och från rining är minemal så är det bra fröset utöver hela.

gäller bara att ta sig ner nu då kommunen lagt en sten där vi körde ner förra året men tror att jag vet minst 2 ställen som man kommer ner på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad minst möjliga tjocklek är men vi brukade börja köra när det närmade sig 10cm och vi brakade aldrig igenom. Har för mig att folk brukade säga att långtradare började köra vid 20cm så vi tyckte väl att 8-10cm borde räcka och bli över för personbilar.

Permalänk
Medlem

Ett bra inlägg jag hittade på ett annat forum angående isåka

Citat:

Har letat efter fakta om istjocklek och vad som krävs i cm för att köra på.. Bästa jag hittade hade VIGG på lazzat skrivit så om han vill jag ska ta bort detta så gör jag självklart det:

Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is....

Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har varit ute ett par gånger, dock ingen aning om hur tjock isen är men det är en plogad bana och många som kört i ett par veckor nu så det känns tämligen riskfritt.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Var i stockholmstrakten kan man hitta en fet is för en fet bil?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Var i stockholmstrakten kan man hitta en fet is för en fet bil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Har kört i flera veckor på en stoor sjö här nere! Riktigt roligt och även rätt nyttig erfarenhet tror jag.

Bor ca 7mil söder om huvudstaden, Isen var ca 25cm för 1.5månad sen.

Orkar du åka en bit så, för här är det schysst is iallafall.
Nu vet jag ju inte hur "fet" bil du har tänkt dig, men har ju vart ett par Cheva Tahoes och sådär ute så.

Permalänk

ååh, nästa vinter när man har körkort, då jääävlar ska det plöjas xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på is och is. 4cm kärnis räcker till en personbil. Dock är det inte att rekommendera. Jag åker absolut inte ut med bilen om isen inte är tjockare än 30cm.

2cm kärnis räcker till att gå på.
6cm kärnis räcker till hästar.

Vet att när farfar var ung och högg ön ute på sjön så drog de yxan i isen, gick inte isen igenom så var det bara ut med hästarna

och ska man ut på isen so bör man ha koll på ut och inlopp till sjön, bara för att det är 4cm på ett ställe kan det ju vara öppet på ett annat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

var och borrade ett 20tal hål på en sjö. gav oss ut med två bilar och körde fast innom 10min..

dra i ettan på tomgång och putta bort de och upp mot säkerheten.
sjukt mycket snö därför det inte gick var en 30cm i varje hål vi borrade + att vi såg bilspår.

vi körde ca 1.5mil norrut och hittade en sjö där de plogat en bana. var en del ute o åkte så man gav sig ute och snurrade runt. lyckades sätta bilen ett par gånger men bara knuffa bort.

blev även bogserad två gånger och sista gången satte jag mig rejält i en snödriva med hjulen i luften. bara skotta rent och putta körde ett par varv och sedan hem sjuk kul även om fastkörningar inte var uppskattat. isdäck hade varit bra fäste ..

Fick även hjälpa en kompis putta hans bil ett par gånger i samma jävla kurvjävel tror han satte sig en 7-8gånger där och någon gång i andra kurvor

sjukt kul!

Blev filmad ett par gånger. få se om jag hittar någon film där man gör bort sig totalt sen i dagarna haha..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Var ute och åkte Is i fredags/lördags/idag orkade inte ställa mig och byta till isdäck på plats så man fick ta och traila dit Evon så man har varit ute och slitit lite isbana i helgen.