bedragare på blocket.

Permalänk
Medlem

bedragare på blocket.

Tror att jag blivit bedragen av någon som utger sig för att vara samma kille
som ni pratar om här!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8791...

skulle köpa ett grafikkort men det har inte dykt upp. doh!
klantigt gjort av mig.

annonsen jag svara på är borta men han ser ut att ha en ny liknande ute nu.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Komplett_dator_i_delar_255...

hade varit kul och höra hur det gick för dem som blev bedragna först.

Permalänk
Medlem

Fan va tråkigt, försök kontakta personen. Om du inte lyckas med det, kontakta Blocket.se och fråga hur du ska gå tillväga för te.x polisanmälan.

Permalänk
Medlem

redan gjort allt sånt där, ville mest varna andra och försöka höra hur det gått för dem som blev lurade i höstas. men eftersom att den tråden var låst så...

Permalänk
Medlem

Konstig att han skrev i sin annons att han helst inte vill skicka, utan vill att folk ska komma hämta sakerna.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Konstig att han skrev i sin annons att han helst inte vill skicka, utan vill att folk ska komma hämta sakerna.

Han räknar nog med att folk inte vill åka till skellefteå och hämta, är det någon som vill det är det ju bara att säga att allt redan är sålt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

precis, jag ville först att han skulle buda ner kortet till umeå och det verka han vilja så det var väl därför jag litade på honom. borde sett tecknen... det var jag som var trög. man vill ju lita på folk. nu kan jag inte det.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju alla fall inte skicka pengar verkar de som. Eller varan då finns ju risk att någon av parterna luras. Paypal borde väll funka dock ej använt mig av tjänsten.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Annars fungerar postförskott helt utmärkt, om man nu har ett konto för det

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

posten borde öppna postförskott för privatkunder.

Lägg till den tjänsten för en kostnad bara. Skulle vara riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

får spel på sånt här. jag själv säljer ut lite saker då och då och jag vill ha förskotts betalning eller att man möts upp. jag är 110% ärlig i vad jag säljer och det är sånna här jävla idioter som gör att folk e så paranoida. kan vi inte emigrera dom till en stad så döper vi den till bedragarmansland. dom ser bara pengar, inte skadan. hoppas dom åker in. gäller inte bara denna snubben utan alla. det finns nog ett par hundra sånna här trådar på swec. man blir lika förbannad varje gång. ger mig själv 3 minus tecken och 15 varningar för detta inlägget men det e det fan värt.

/ignore [Disclose]

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Annars fungerar postförskott helt utmärkt, om man nu har ett konto för det

Men då måste man väl ha plus/bank-giro ? kostar ju pluring.

Edit: f.ö så ställer jag mig i ledet .. jag har också blivit lurad för nåt år sen.. en kamera för 2800kr .. men lärde mig ju en läxa efter det=) Killen som gjorde det är dock dömd.. men han har massa skulder så lär dröja innan jag ser röken av några pengar.. men huvudsaken han får straff.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Sånt här är ju för taskigt. Men annonsen du länka till kändes ju inte som en bluffannons direkt måste jag säga, de brukar ju ofta vara sprillans nya grejer för mycket mer pengar.

Men hur är det nu, om man skickat pengar till ett bankkonto i förskott och sen inte får några grejer, är de inte lätt att polisanmäla då? Jag menar bankkontot tillhör ju någon så de borde ju inte krävas så mkt mer för att sätta dit bedragaren? Eller har jag fel?

Permalänk

Jag var faktiskt med om att bli lurad precis. eller så är han bara grymt oansvarig. Skulle i alla fall köpa en sorts midi-kontroller och ett ljudkort av han. Han var väldigt ivrig med pengarna, men inte med att skciak sakerna. När han väl skickar, får jag bara midi-kontrollern, en usb-kabel och en skiva, inget annat! Har anmält det till blocket, han har blivit varnad, men inget mera händer. Får nog polisanmäla det här om inget händer.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Det har stått i tidningarna om en (vid tidpunkten) 22åring här i Skellefteå som gjort väldigt många bluffar och åkt fast. Men han hade tydligen fortsatt med att bluffa efteråt ändå. Vet inte alls om det är samma person det handlar om.
Ser att han bor i Ursviken och det kryllar av wannabe-gangsters och drägg där.
Hoppas det här löser sig, jag tål inte idioter som lurar andra. Speciellt inte om de är från samma stad som mig :S

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Annars fungerar postförskott helt utmärkt, om man nu har ett konto för det

På vilket sätt skulle PF hjälpa om man handlar med en bedragare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
På vilket sätt skulle PF hjälpa om man handlar med en bedragare?

Eftersom man betalar när man hämtar ut paketet så är man ju skyddad mot att inte få nånting. Och om man öppnar paketet i utlämnarens åsyn så har man ett vittne om det visar sig vara en träbit som skickats.

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att så sker. Ger posten tillbaka dina pengar då?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

majtymicke:
har du nån länk?
läser gärna lite artiklar.

skocke:
jo det tänkte jag med väl, men kanske är det så att det är lättare att folk inte anmäler om det inte rör sig om så mycket pengar och då kan man hålla på längre än om man blåser någon på en stor summa. hoppas bara att jag får min pengar eller ett grafikkort snart.(fasiken vad svårt det ska vara att köpa ett begagnat grafikkort, och nu kommer det bli ännu svårare när jag vill kolla på grejerna innan!)

Permalänk
Medlem

sånt här suger -.-

hata människor som gör sånthär...
det gör ju så att folk inte kommer lita på mig om jag tex säljer ett grafik kort och folk kommer tveka på att köpa det eller så vill dom ha det mot internet giro fuck den här scamm bögen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser helst att sakerna hämtas på plats ! säljer främst till dem som hämtar sakerna, gillar ej att skicka MEN kan tänkas göra det vid smidig affär.

Det där är ju solklar bluff liksom. Gillar ej att skicka liksom så om du är smidig så går han med på att skicka då då är det du som ska vara pålitlig inte han jaja.

Jag blev bedragen en gång då frågade han om fraktsätt hela tiden då köpte man ju den direkt för han skulle ju skicka den. Lyckligtvis fick jag tillbaka pengarna via polisanmälan.

Sen finns det ju ingen anledning att köpa av nån som inte gett ut mobilnummer.

Permalänk
Medlem

så det går att få pengarna tillbaka kanske.

Permalänk
Medlem

Japp. I mitt fall gav jag bankkonto-nummer åt polisen och polisen fick personen bakom bankkkontot från banken. Bedragaren hade varit på polisstation och snackat så han var skitskraj så jag fick mina pengar

Dock gjorde jag misstaget att göra anmälan i Kalix så det tog ett halvår innan de tog upp fallet, så bor du i nån håla så anmäl hos närmaste större stads polis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Låt oss säga att så sker. Ger posten tillbaka dina pengar då?

Posten är inte ansvarig för innehållet utan enbart tjänsten att frakta
och ombesörja betalningen.

Får du ingen träbit, blåst
Får du träbit med PF. blåst.

PF inger falsk trygghet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Eftersom man betalar när man hämtar ut paketet så är man ju skyddad mot att inte få nånting. Och om man öppnar paketet i utlämnarens åsyn så har man ett vittne om det visar sig vara en träbit som skickats.

Posten har som policy att inte på något sätt beblanda sig i sådana ärenden. Du får ett paket, du får inte öppna det innan du betalat. Efter du har betalat är paketet ditt och Postens uppdrag slutfört, innehållet må vara en påse gummibåtar eller Jesus lårben, Posten har inte med det att göra.
Påståendet att postförskott innebär säkerhet dyker alltför ofta upp, men faktum är att det innebär ingen som helst säkerhet utöver att du faktiskt får ett paket med okänt innehåll.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Påståendet att postförskott innebär säkerhet dyker alltför ofta upp, men faktum är att det innebär ingen som helst säkerhet utöver att du faktiskt får ett paket med okänt innehåll.

Förutom i de tillfällen där Posten (eller rättare sagt Postombudets anställda - f.ex. ICA's kassatjej på 16 år) som låter dig öppna paketet innan du betalar och helt enkelt vägra "hämta ut det" om du inte godkänner innehållet.

I dessa tillfällen begår dessa personer (postombuden) ett brott, men frågan är väl om bedragaren (dvs. de som skickat dig en träbit/tegelsten för 3000,- ) orkar driva ärendet vidare. Skulle de dock orka göra så kan man ponera om Posten inte skulle bli ersättningsskyldig för det som egentligen skulle skickats (f.ex. ett grafikkort).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larrxi
Japp. I mitt fall gav jag bankkonto-nummer åt polisen och polisen fick personen bakom bankkkontot från banken. Bedragaren hade varit på polisstation och snackat så han var skitskraj så jag fick mina pengar

Dock gjorde jag misstaget att göra anmälan i Kalix så det tog ett halvår innan de tog upp fallet, så bor du i nån håla så anmäl hos närmaste större stads polis.

Känns ju skönt att höra, jag har ju dem uppgifterna.

ps. Jag fick precis tag i ett XFX HD4770, samma som jag blev lurad på, tack till Prippa Köp mellan två ögon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Posten är inte ansvarig för innehållet utan enbart tjänsten att frakta
och ombesörja betalningen.

Får du ingen träbit, blåst
Får du träbit med PF. blåst.

PF inger falsk trygghet.

PF är inte vattentätt mot bedrägeri och om inte personalen gör fel så måste man kvittera ut innan man kontrollerar, det är helt riktigt.
Men skillnaden är att om man öppnar på plats efter man kvitterat ut så har man utomstående vittnen så bedragaren har jävligt svårt att hitta bortförklaringar till varför det var en brädbit i förändelsen så polisen har lättare att lägga resurser på något som tar mindre tid och ger resultat till skillnad från om han skickar varan på annat sätt då han kan hävda att han skickat men slarvat bort kvittot typ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Eftersom man betalar när man hämtar ut paketet så är man ju skyddad mot att inte få nånting. Och om man öppnar paketet i utlämnarens åsyn så har man ett vittne om det visar sig vara en träbit som skickats.

1. Problemet är ju att vi svenskar är så ***** lättlurade.:P Samt att posten gör reklam för PF som "en trygg tjänst" och folk sväljer det med hull och hår (för det staten säger måste ju vara sant eller hur?;)).:P

2. Om man öppnar paketet hos postombudet är ju problemet att posten är inte posten utan att posten består av en massa ICA och "Neger Gregers Närlivs" (i mitt fall det sistnämnda) och om du har blivit blåst bryr sig inte Greger om detta, han vill bara ha "sina"/postens pengar (han får ju en liten summa för varje PF han mottar) och då ska du få Greger att förstå a) vad du köpte b) vad det kostade c) förklara på vilket sätt du blivit lurad.

Summa sumarum: det hjälper inte med PF pga. det ovan redovisade + att samhället lider av UPA (Utan Personligt Ansvar) och ingen bryr sig i slutändan.:P Synd att det finns så många trådar om "jag har blivit lurad på blocket"-trådar och det vore önskvärt att vi svenskar blev mer självgående, och egentänkande individer.:) Blocket är ju ett ställe typ tidens moderna "TV-shop" där allt säljs under "fantastiska" förhållanden där allt är tillåtet avseende försköningar etc.:P LOL!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

ovanligt

Permalänk
Avstängd

Här är en till man bör tänka x3 på innan man köper

http://www.blocket.se/alvsborg/Imac_2_8Ghz_25547168.htm?ca=11...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!