Två grafikkort, stänga av ett via mjukvara?

Permalänk
Medlem

Två grafikkort, stänga av ett via mjukvara?

Precis som rubriken lyder.
Jag skulle behöva koppla in tre skärmar, men mitt 4870 stödjer bara två. Samtidigt vill jag då kunna stänga av ett grafikkort när jag bara ska använda två skärmar, är detta möjligt på något vis?

Andra alternativet är såklart ett grafikkort med tre utgångar.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Är det inte smidigare att bara stänga av skärmen när du inte ska använda den?

Smidigast vore ju ett grafikkort som har 3 utgångar, ja.

Permalänk
Medlem

Självklart stänger jag av skärmen, men jag ser ingen mening med att ha ett grafikkort som sitter och gör ingenting och drar ström.

Det tredje och bästa alternativet är en DVI switch, men går det att använda med ATIs DVI-HDMI adapter tillsammans med ljud?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Det går ju att stänga av grafikkort i enhetshanteraren, se bild

Om du menar att du ska få ut ljud ur en DVI port så går det inte, nej. Det måste vara ett HDMI uttag på grafikkortet för att du ska kunna få ut ljud samt att ljudet måste vara kopplat till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Men jag tror inte att strömmen till grafikkortet stängs, utan det drar nog fortfarande en del.
Och jo, klart man kan få ljud via DVI-HDMI, stödjs av ATI 4XXX och uppåt. Så länge man använder deras adapter, och det är där problemet ligger.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

det lär gå att få ut ljud med ATI:s DVI-HDMI-adapter. (Se andra trådar om detta)
Dock knappast i kombination med en DVI-switch.
Hur hade du tänkt koppla in den(är nyfiken), mellan grafikkort och adapter??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tror inte grafikkortet tar så mycket ström om det är på, förstår inte hur det inte skulle krabba med drivrutiner när du håller på att stänga av och på grafikkortet.

Har du inte någon adepter eller varför frågade du när du visste?

Jag har däremot hört massor om spekulationer om hurpass man _inte_ kan få ljud via DVI.

Permalänk
Medlem

Jag har en ATI DVI-HDMI adapter ja, och ljudet fungerar. Frågan var om man på något vis kunde få den att fungera tillsammans med en DVI switch, vilket med all säkerhet inte går.
Det alternativ som fungerar bäst är HDMI switch tillsammans med en HDMI-DVI adapter till ena skärmen.

Det var allt, tråden kan dö ut.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Köpt ett billigt 4350 eller liknande.

Det drar väll en 15watt vid idling, och hur mycket är det egentligen?

Inte ett skit egentligen!

Om du bryr dig i strömförbrukningen så är den riktiga boven ditt 4870, köp ett 5770 genast i så fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Men jag tror inte att strömmen till grafikkortet stängs, utan det drar nog fortfarande en del.
Och jo, klart man kan få ljud via DVI-HDMI, stödjs av ATI 4XXX och uppåt. Så länge man använder deras adapter, och det är där problemet ligger.

ATi/AMD har haft inbyggt ljudkort för 5.1 sedan HD2000-serien med en DVI-till-HDMI adapter. Som tidigare nämnt så krävs det en speciell adapter för detta - vilket följde med 2900XT i sin tid men jag har inte sett någon med HD4870:orna alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
ATi/AMD har haft inbyggt ljudkort för 5.1 sedan HD2000-serien med en DVI-till-HDMI adapter. Som tidigare nämnt så krävs det en speciell adapter för detta - vilket följde med 2900XT i sin tid men jag har inte sett någon med HD4870:orna alls.

Det fanns med i kartongen till mitt MSI HD 4870 1Gb iaf

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Jag har en DVI-HDMI adapter och jag får ljud, den följde med grafikkortet. Jag har ett 4870 512MB.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+