Permalänk
Medlem

lätt överhettad laptop

Hej!

Jag har (lite) problem med fläkt/kylning.

redan vid uppstart drar fläkten igång utan anledning, datorns värme är runt 50grader när ja inte kör ett program fast min cpu använding är på runt 1-3%
jag kan inte påstå att de e mega högljud men om ja inte sätter igång musik så e de bara ett irritations objekt.
när ja startar spel som wow,cs stiger Värmen till 70 grader och fläkten växlar upp vilket är ganska logiskt men nu menar ja att knappt musik tystar fläkten.

jag har kollat runt lite om detta och hittar inga direkta lösningar utom att reglera fläkten, men saken är att ja inte är så kunnig och vågar därför inte
har inte dammsugit den ännu för ja läste att fläkten blir en generator som kan skapa en "back fire" och skada datorn, och att börja skruva i en laptop och kunna rengöra fläkt mm för hand utan erfarenhet såg jag som ett dåligt alternativ

jag har en acer aspire 5535

-AMD Turon(tm)x2 dual-core mobile technology
-Rm-72 (2.1Ghz, 1 MB L2 Cache)
-4 GB DDR2
-250 Gb HDD
-up to 1408 MB ati radeon (tm) HD 3200 Graphics
-15.6" HD acer CineCrystal(tm) LCD

Ca 10 månader gammal,

kan då någon förklara varför min fläkt drar igång redan första sekunden efter jag loggat in och vad ja kan göra för lösa detta, och säj inte reglera fläktar för sånt kan ja inte ;S

tackar på förhand
(ursäkta om den hamnade fel ;S första posten ;S)

Permalänk
Vila i frid

Reglera ned fläkten på en redan stekhet cpu/gaffe? Yikes!

Lämna in datorn för rengöring om du inte kan göra det själv.

Permalänk
Sötast

Skippa Acer nästa gång, du får exakt vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

Prova rengör datan, speciellt vid fläkten.
Och byt kylpasta till någon som fördelar värmen bättre.
Eller så skaffar du en laptopkylare under datan.

Sen är inte laptops enligt mig gjorda för att spela på, det blir för varmt för komponenterna.
Men förhoppningsvis löser väl tillverkarna detta så att man i framtiden kan spela utan att datan låter som ett inbrottslarm eller att laptopen känns som en brasa.

Sen har ju märket en viss betydelse inom laptops...

Permalänk
Medlem

Re: lätt överhettad laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kallleez

kan då någon förklara varför min fläkt drar igång redan första sekunden efter jag loggat in och vad ja kan göra för lösa detta, och säj inte reglera fläktar för sånt kan ja inte ;S

Städa ur den och/eller reglera fläkthastigheten / hastigheten på processorn. Vill du inte göra endera finns det inte mycket att göra.

(oftast finns fläkten hyfsat lätt åtkomlig om du lossar tangentbordet eller via en lucka undertill, beroende på modell. Processorhastigheten kan du reglera med RightMark)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag äger en Acer aspire 7530 G samma problem men jag har nu lärt mig att en Kylnings Platta " som man ställer under datan "
fungerar väldigt bra fast det hjälper inte om du spelar för fläkten är ganska bra på att få baksug så den kör ut luft från datan och genom fläkten
detta upphettar datan på 0 sek så testa inte kyl platta
och din processor bör du nog checka upp jag gjorde det genom att kontakta acer support och det fungerade
deras tips var att ladda ner ett Benchmark tool och kolla hur mycket processorn klarar
fast visst den kan ju lägga av så du måste starta om datan
jag gjorde det och då får man inte röra datan gör man det kraschar allt och datan får något error men mitt tips till dig är
http://www.cpubenchmark.net/
där du hittar en bra sak till datan
och fungerar ej detta ring
020252500 "gratis ifall du har Garantin kvar " annars är det
09001006610*

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Angående Acer 7530g

Angående "bullen7530g":

Fick du till det med kylningen så att du kan spela utan problem? Har också en Acer 7530g som fungerar "bra" alltid OM jag INTE spelar...kan spela 10-15 minuter sedan dör datorn...ingen blåskärm eller så utan den slocknar tvärt... köpte den för ca 1år sedan.

/Dave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidl09:

Angående "bullen7530g":

Fick du till det med kylningen så att du kan spela utan problem? Har också en Acer 7530g som fungerar "bra" alltid OM jag INTE spelar...kan spela 10-15 minuter sedan dör datorn...ingen blåskärm eller så utan den slocknar tvärt... köpte den för ca 1år sedan.

/Dave

1år räcker för att täppa kylflänsar så att fläkten orkar inte blåsa genom den ordentlig så temperaturen stiger för mycket och därför dator stänger sig av

Permalänk
Medlem

kan du inte köpa en kylplatta då? Bärbara går väldigt varmt tyvär fars bärbara ligger på 80 - 90 grader på processorn och gjort det i över 2 år.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Provat att undervolta?

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Funkade prima på min tidigare ganska heta HP. Sänkte tempen med cirkus 15 grader....

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

1år räcker för att täppa kylflänsar så att fläkten orkar inte blåsa genom den ordentlig så temperaturen stiger för mycket och därför dator stänger sig av

Ok, ska/behöver man öppna laptopen(skruva upp) och damsuga eller blåsa? eller räcker det att blåsa eller damsuga över fläktarna? Har aldrig öppnat en laptop, stationära har man ju varit in i många ggr.

Skrivet av pompa_kumla:

kan du inte köpa en kylplatta då? Bärbara går väldigt varmt tyvär fars bärbara ligger på 80 - 90 grader på processorn och gjort det i över 2 år.

Nej, läste bullen 7530g´s inlägg och han har en exakt likadan laptop och påstod att det inte hjälpte med kylplatta om man ex spelar, vilket är vad jag ska göra. Kan dock tänka mig att testa helt klart men blev fundersam med tanke på hans inlägg, läs nedan. Vad tror du kan det stämma?

Skrivet av bondenpaavo:

Provat att undervolta?

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Funkade prima på min tidigare ganska heta HP. Sänkte tempen med cirkus 15 grader....

Har inte provat undervolta, sänker det prestandan något? Är det komplicerat?

Tack för svaren!

Permalänk

Använd tryckluft på burk och blås igenom kylningen så allt damm kommer ut. Tyvärr så tenderar AMD turion cpu's att bli ganska varma även när kylningen är som den ska.

Undervolta är inte speciellt komplicerat, kolla guiden. Det verkar mycket mer komplicerat än det är, och det sänker inte prestandan, bara temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Använd tryckluft på burk och blås igenom kylningen så allt damm kommer ut. Tyvärr så tenderar AMD turion cpu's att bli ganska varma även när kylningen är som den ska.

Undervolta är inte speciellt komplicerat, kolla guiden. Det verkar mycket mer komplicerat än det är, och det sänker inte prestandan, bara temperaturen.

Då ska jag testa det. Tackar!

Permalänk
Medlem

Ok det säger ni nu :P

Fasen att ni säger det nu , jag bytte bort datorn mot en Compaq Stationär som hade bättre cpu men sämre grafik ...
jag kunde faktiskt köra COD mw 2 på 7530G:an men i min stationära laggar det så inna hellskotta

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Fasen att ni säger det nu , jag bytte bort datorn mot en Compaq Stationär som hade bättre cpu men sämre grafik ...
jag kunde faktiskt köra COD mw 2 på 7530G:an men i min stationära laggar det så inna hellskotta

Skyll dig själv?