Prestandaförlust AM3-processor i AM2+ socket?

Permalänk
Inaktiv

Prestandaförlust AM3-processor i AM2+ socket?

Hej! Jag håller på att försöka utröna varför jag får 30 mindre i FPS i en Far Cry 2 benchmark jämfört med i stort sett likadana konfigurationer som det finns benchmarks på webben. Har hittat följande skillnader: De kör med 4GB ram, starkare PSU och AM3 - socket moderkort.

Min processor är en Amd Athlon II x4 620, socket AM3. Mitt moderkort har socket AM2+, men när jag köpte det stod det ju att den skulle passa med socket AM3 processorer. Ger det någon prestandaminskning om man kör en AM3-processor i sockt AM2+? Och det borde väl inte vara en prestandaminskning som ger utslag i 30fps?

Mitt grafikkort är HD4870 1gb. Ett starkt kort. Läste i dag på ATIs hemsida att minimum requirement är 500W PSU. Mitt är 450W. Kan det vara där felet sitter?

Annars borde det väl vara ett drivrutinsfel...

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

Varmt, Robin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antar du kör DDR2 och socket AM3 kör DDR3. Det innebär någon/några procents skillnad i prestanda.

Jämför du en athlon2 X4 mot en phenom 2 kanske? Du måste jämföra med exakt samma specs.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv

Hej! Nej jag jämför en athlon2 x4 med en athlon2 x4! Skillnaden är bara grafikkortet. I testet har de ett GeForce 260gtx. Men jag har kollat upp och funnit att det kortet är marginellt sämre än mitt HD4870.

Varmt
Robin

Permalänk
Medlem

Pröva mät i andra spel, benchmarks med mera.

Häng inte läpp bara för ett spel.
Är det inte Farcry som ger fördel Nvidia i benchmark?

Pröva även jämföra 3dmark scores t.ex.

Kolla så att minnena körs i rätt hastighet samt kolla att Pci-expressbussen körs på x16. Kolla även att HTlinken körs på rätt hastighet i bios.Bara felsök så kommer det nog lösa sig.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag har provat att mäta i andra spel och där visar sig ungefär samma sak. Men i 3dmark 06 är avvikelsen inte så stor, bara några hundra poäng. Hur kollar jag att minnena körs i rätt hastighet m.m?

Permalänk
Hedersmedlem

Det gör du med CPU-Z, under memoryfliken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det gör du med CPU-Z, under memoryfliken.

Okej! Och vad är rätt hastighet?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det gör du med CPU-Z, under memoryfliken.

Och hur åtgärdar jag det om den är för låg?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vad du har för minne, och vad det ev står i memoryfliken?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS nyss? Kanske är dags annars, för det kan göra stor skillnad i prestanda...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En AM3 prolle fungerar lika bra som en AM2+ prolle på en AM2+ bräda såvida det finns stöd för prollen. jag tycker min AM3 prolle presterar ypperligt bra i min burk.

jag har för mig att Farcry 2 funkar lite bättre med nvidia kort, men jag kan ha fel där..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det beror på vad du har för minne, och vad det ev står i memoryfliken?!

Hej!

Laddade just ner CPU-Z för att kolla mitt ram - minne. Enligt CPU-Z står det:

DRAM Frequency: 267Mhz

!?!?!?! Jag har crucial DDR2 som ska gå på 667Mhz och det är sprillans nytt! vad kan jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du bör göra är att ställa in ditt minne på 400 i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort är inte ens AM2+, det är AM2. Ursprungligen utvecklat för socket939 men senare kombinerat med DDR2-minne för att passa AM2-processorer.

*If you use AM3 / AM2+ CPU on AM2 chipset motherboard, the system bus speed will downgrade from HT3.0 (5200 MT/s) to HT1.0 (2000 MT/s), but the CPU frequency will not be influenced.
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=N68-S

Har du ett eller två minnen? Har du endast ett minne så är det 4 st cores som slåss om den extremt begränsade minnesbandbredden då du inte ens har DDR2-800. En Phenom II med L3-cache skulle till viss del kunna maskera bristen på minnesbandbredd, men med Athlon II blir bristen uppenbar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Okej! Viktigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ditt moderkort är inte ens AM2+, det är AM2. Ursprungligen utvecklat för socket939 men senare kombinerat med DDR2-minne för att passa AM2-processorer.

*If you use AM3 / AM2+ CPU on AM2 chipset motherboard, the system bus speed will downgrade from HT3.0 (5200 MT/s) to HT1.0 (2000 MT/s), but the CPU frequency will not be influenced.
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=N68-S

Har du ett eller två minnen? Har du endast ett minne så är det 4 st cores som slåss om den extremt begränsade minnesbandbredden då du inte ens har DDR2-800. En Phenom II med L3-cache skulle till viss del kunna maskera bristen på minnesbandbredd, men med Athlon II blir bristen uppenbar.

Hej!

Det var då det värsta för i INETs specifikation stod det socket AM2+ och det står AM3 - ready. Det var då det värsta.

Men jag provade att sätta in min kompis 2gb ddr 1066mhz (en sticka) och det blev ingen märkbar prestandaökning. Jag har bara ett minne i just nu. Så du tror att mitt stora problem egentligen är moderkortet?

Men det verkar mysko tycker jag. Har en polare med en core 2 duo och ett 8800GT 2gb ram och han har likvärdig prestanda och t.om. lite bättre prestanda än jag. Hur kommer det sig?

Jag körde just en PCmark - 05 och fick ENDAST 7500Poäng. Hur fan kan det vara sant? Det är fruktansvärt lite.

Permalänk
Medlem

Kikade i din andra tråd, där står det att du har ett Huntkey-nätagg... Titta på denna: http://www.hardwaresecrets.com/article/527/9
Säger inte att det är av den anledningen du upplever problem, men det kan vara så eller också så kommer du uppleva problem
Det är tamejfan farligt

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Kikade i din andra tråd, där står det att du har ett Huntkey-nätagg... Titta på denna: http://www.hardwaresecrets.com/article/527/9
Säger inte att det är av den anledningen du upplever problem, men det kan vara så eller också så kommer du uppleva problem
Det är tamejfan farligt

Hej! Jag har inte just den modellen av nätagg menmen Har just nu ett 650W nätagg men det har inte blivit någon skillnad i prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej!

Det var då det värsta för i INETs specifikation stod det socket AM2+ och det står AM3 - ready. Det var då det värsta.

Men jag provade att sätta in min kompis 2gb ddr 1066mhz (en sticka) och det blev ingen märkbar prestandaökning. Jag har bara ett minne i just nu. Så du tror att mitt stora problem egentligen är moderkortet?

Men det verkar mysko tycker jag. Har en polare med en core 2 duo och ett 8800GT 2gb ram och han har likvärdig prestanda och t.om. lite bättre prestanda än jag. Hur kommer det sig?

Jag körde just en PCmark - 05 och fick ENDAST 7500Poäng. Hur fan kan det vara sant? Det är fruktansvärt lite.

Kontrollerade du med CPU-Z att minnena verkligen gick i dual channel när du satte i kompisens minne?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kontrollerade du med CPU-Z att minnena verkligen gick i dual channel när du satte i kompisens minne?

Hej! Körde inte dual channel, tog ut mitt. Det står i moderkortsinsturktionerna att dual channel endast funkar om man sätter in två likadana minnen med samma chip och frekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej! Körde inte dual channel, tog ut mitt. Det står i moderkortsinsturktionerna att dual channel endast funkar om man sätter in två likadana minnen med samma chip och frekvens.

Då har du hittat din prestandabov.

Såvida du inte kollade minnenas hastighet under tiden datorn var IDLE och Cool n Quiet påslaget, för då klockar minnena ner sig.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Då har du hittat din prestandabov.

Såvida du inte kollade minnenas hastighet under tiden datorn var IDLE och Cool n Quiet påslaget, för då klockar minnena ner sig.

C&Q klockar inte ned minnen

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4ampere
C&Q klockar inte ned minnen

Vad klockar ner mina minnen isåfall när min AMD-dator idlar? Tittar jag på CPU-Z så idlar mina minnen i 200mhz DRAM Freq.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej! Körde inte dual channel, tog ut mitt. Det står i moderkortsinsturktionerna att dual channel endast funkar om man sätter in två likadana minnen med samma chip och frekvens.

Det var tidigare nödvändigt med samma minneskonfiguration i båda minneskanalerna. Samma antal chip på minnena, men fabrikat och hastighet har ingen betydelse. Visst, olika minnen kan eventuellt ge instabilitet, men det tar inte bort dual channel.

Med Phenom II ändrades minneskontrollern till att vara 2 st separata och kravet på samma konfiguration i båda kanalerna försvann, men det bör ändå vara samma mängd i bägge kanalerna för bästa prestanda. Då Athlon II är en Phenom II utan L3-cache så bör samma regler gälla för din processor.

Att moderkortsmanualer ofta är klipp och klistra från äldre manualer och därför delvis inaktuella är inget nytt. Även biosuppdateringar gör manualer inaktuella.

Som jag skrev ovan, 4 st cores som får dela på minnesbandbredden från single channel gör att du förlorar rejält med prestanda. Kör både ditt och kompisens minne tillsammans och se vad som händer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara