Google lanserar Street View i Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker bättre om hitta.se och eniro.se motsvarande funktioner

Kan inte hålla med.

* Hitta.se är en svensk sida som så gott som enbart svenskar vet om.

* Google kan hela världen titta på, vet inte hur ofta jag har kollat street View i andra länder.

* Google har en bättre sätt att styra mm.

* Google har förmågan att veta vad som är husvägg mm.

* Google har miljoner fotografier även inräknat i funktionen så man kan se väldigt mycket kort på områden där folk har varit.

* Google har objekt-igenkänning. Alltså, Google vet om exakt vilka kort som tar på samma objekt, även om det är från olika vinklar. Man kan på detta sätt få en simulerad 3D-värld av kort. Tex: http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&q=Eiffeltorne...

(Tar ett tag innan allt är inladdat så vänta...)

Ta och håll musen på kortet så får du fram en massa vita rutor. Dessa visar andra kort som är tagna på samma objekt fast från olika vinklar, platser etc. Du kan på detta zooma in mer och mer.

* Google blurrar ansikten och registreringsskyltar.

Det enda som är bättre med hitta.se är att bildkvaliteten är bättre. Det är allt enligt min mening.

Sedan kommer säkert det blir mer och mer av Sveriges gator som kommer komma med. Tänk hur det var i U.S.A. när dom började. Då var det enbart storstäderna som var med, nu är fasiken nästan hela vägnätet i HELA U.S.A. ned,

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

"trots identifierbara ansikten och synliga nummerplåtar"
Vad jag ser så är alla ansikten och nummerplåtar censurerade, men det kan ju vara jag som ser suddigt!

Permalänk
Medlem

Bättre kvalitet på Eniro och Hitta. Eniros nackdel är styrningen, Googles har problem med att veta vart man vill om man använder piltangenterna i korsningar.

Permalänk
Medlem

För dom som tvekar på om det är ok att ta fotografin på allmän plats ska se denna:
http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE

Permalänk
Medlem

Artikeln är ju direkt felaktig, som andra personer påpekat så är ansikten och regskyltar "blurrade"

Jag kan inte förstå varför de blir sånt jäkla liv i media när just google gör detta. Både eniro och hitta har ju haft sina tjänster ett tag. Sen att google med stor sannolikhet kommer vara ett ljusår före de andra tjänsterna inom kort kan ju inte ha med saken att göra.

Bäst att hugga så fort man kan.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
"trots identifierbara ansikten och synliga nummerplåtar"
Vad jag ser så är alla ansikten och nummerplåtar censurerade, men det kan ju vara jag som ser suddigt!

I så fall ser jag också suddigt

Däremot ser jag klart och tydligt ansikten på både Eniro och Hitta.se, som har funnits ett bra tag nu utan att man har hört ett knyst om det. Trodde nästan jag såg mig utanför mitt hus på hitta.se, men det var en kille med liknande tröja och hårfärg

Man ser också en del människor på Hitta.se som tittar förvånat direkt i kameran när bilen åker förbi. Den måste ju se ganska uppseendeväckande ut med en kamera tydligt synlig ovanpå taket.

Visst stämmer det att Google är mer "avancerat" som Knashatt m.fl påpekar... men det är kul att Hitta.se kan visa smågator, sin egen parkering o.s.v. Så kan man ju se om man känner igen nån granne eller bekant på stan också

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur många foton google har tagit på "världen"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Tycker detta är stencoolt. Köpte en HTC Hero förra veckan och sitter nu och tittar på mitt hus med compass mode. För er som inte vet vad det är så håller man upp telefonen framför sig och så följer street view bilden kompassriktningen... lite virtual reality, fast det är actual reality

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är häftigt att dom lyckats fotografera min lilla by så detaljerat.

T.ex. har dom lyckats ta kort där jag bor: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=k...

Dom har alltså kört in på vägen bredvid parkeringen och tagit kort.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Jag tycker det är häftigt att dom lyckats fotografera min lilla by så detaljerat.

T.ex. har dom lyckats ta kort där jag bor: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=k...

Dom har alltså kört in på vägen bredvid parkeringen och tagit kort.

Det är mer än vad dom har lyckats med hos mig fast man borde i 4:e största staden... Snopet

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hos mig tog dom bara vägen som går förbi där jag bor Fast det bor ~10 000 där. Men men

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
För dom som tvekar på om det är ok att ta fotografin på allmän plats ska se denna:
http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE

Jo, fast när det gäller en produkt som Google faktiskt använder kommersiellt i marknadsföring, så gäller andra regler, vilket de också nämner i klippet.
Vid reklam så måste alla deltagande personer skriva under en modellrelease. Därför som Google suddar ut deras ansikten.

Man ska mao inte tvingas göra reklam för något man själv inte gått med på, bara för att man råkar befinna sig på allmän plats när en fotograf plåtade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Jo, fast när det gäller en produkt som Google faktiskt använder kommersiellt i marknadsföring, så gäller andra regler, vilket de också nämner i klippet.
Vid reklam så måste alla deltagande personer skriva under en modellrelease. Därför som Google suddar ut deras ansikten.

Man ska mao inte tvingas göra reklam för något man själv inte gått med på, bara för att man råkar befinna sig på allmän plats när en fotograf plåtade.

Vad för reklam är det du tänker på nu???
Google gör ingen reklam åt något företag vad jag vet.
Att använda deras tjänst Google Maps är inte reklam bara för deras logga syns i ena hörnet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |