Permalänk

Biljettpriser SJ

Ska åka till Sthlm (från GBG) i mars och kollade på biljetter på sj.se. Senast jag åkte tåg dit så betalade jag runt 300, och då X2000. Ju mer i god tid man än (upp till 3 mån) så billigare ska det ju bli. Men under datumet jag tänkte åka kostar biljetter från 500 spänn, 750 för hemresan.

Vad fasen har hänt?? Är det för att de har allt färre och färre avgångar och att andra bolag tar över eller vad handlar det om? Det är ju sjuka priser för att åka lite tåg. Andra tåg/buss tar ju 5-6 timmar vilket jag inte pallar med för att få ner priset.

Kollade och flyget har ju t.o.m börjat bli ett alternativ. Det är sjukt!

Hur ska man ta sig billigt med tåg nu för tiden??

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

"Hur ska man ta sig billigt med tåg nu för tiden??"

Flytta till ett annat land...

Det är i princip omöjligt att åka tåg billigt i sverige om man inte bokar månader i förväg, SJ unyttjar sitt monopol till max...

Permalänk
Medlem

Tåg är svindyrt och omständigt. Skulle jag åka tåg från Jönköping till Umeå skulle jag få byta 157 gånger + att det är väldigt mycket dyrare än buss :0

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Åk "lokaltåg" Blir kanske billigare men jobbigt med massa byten.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men jag ser det som dubbelmoral att ha så höga priser på tåg och busar sammtidigt som regeringen vill att man ska använda kolektiv traffick....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan

SJ unyttjar sitt monopol till max...

I teorin så är ju tågtrafiken avreglerad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

"Hur ska man ta sig billigt med tåg nu för tiden??"

Åk med de Tåg/bussar som tar 6timmar då. Bara att sova under resan om de är så jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Säger också Tradera. Det är nästan bara där man kan få tag i billiga biljetter nu.

Åkte tur och retur Sundsvall - Sthlm för 49 kr förut.

Men det var när de precis börjat med traderabiljetter. Åker inte lika ofta nu så har inte behövt beställa biljetter på länge.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

buss4you ska väl vara ganska nice om man åker sthlm-gbg?
329 kronor med hög komfort

Permalänk
Medlem

För att SJ är fullkomligt galna, bokade en 1-klass biljett hem till Skåne innan jul, jag fick STÅ upp i 2,5 timme eftersom tåget var överfullt.

Sen tänkte jag åka upp till Kiruna och hälsa på en tjejkompis nu i vår.
Tåget ifrån Eksjö till Sthlm kostar ca 500 kr, nattåget från Sthlm till Kiruna kostar ca 1300 kr. Enkel resa: ca 2000 kr, 4 byten och restiden är ca 31 timmar.

Tur och retur mellan Kiruna och Sthlm med flyg kostar 1100 kr och restiden är typ 2 timmar.

Sen att tågen ALLTID är försenade med minst 15 minuter gör det hela ännu jävligare, kommer ihåg när jag gjorde värnplikten i Sthlm och åkte mellan Sthlm och Malmö 2ggr per helg i ca 7 månader. Jag kom fram i tid typ 2 gånger!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat det där med tåg. Vem vill utöka sin restid med massa timmar? Tar alltid flyget om jag inte ska väldigt korta sträckor.

Permalänk

Jag tycker det skiljer sig mycket i olika län.

I västra götaland får man åka hur mycket tåg (sj som norgetåget), buss & spårvagn man vill för 1445kr/månaden. Detta tycker jag är skitbilligt för en som reser mycket.

Det enda negativa jag har att säga är att första tiden på morgonen och sista tiden på kvällen kunde vara senare. Sedan visst alla dessa förseningar som i .o.f.s. skulle gå lösa genom att åka i god tid, dock innebär det alternativet allt för ofta att åka att man måste åka kvällen före istället för på morgonen. Och då stå ute och vänta en 6h eller så på att få komma in.

Alternativ till tåg är buss som ofta för mig tar den dubbla tiden och är tusan så mycket mer obekväm. Ekonomisk sett finns det inga andra alternativ för mig för de reser som jag gör.

*edit*
Ett problem jag upplever med tåg är att det känns som att län är helt skilda bolag. Ska man det minsta utanför sitt län, ja då är det nya regler och allt. Svindyrt som bara fan blir det och samarbete saknas för 5 öre.
Så om man ska resa långt så kan jag hålla med om att tåg inte alltid är så roligt.

Jag är dock för att vi ska förbättra järnvägen rejält, syftar då inte främst på att öka de rörliga kostnaderna. Utan göra investeringar som minskar sträckan, gör den rakare etc som kan höja hastigheten. (som i .o.f.s. ökar slitage)

Vi i sverige borde ha ett riktigt snabbtåg mellan bl.a. sthlm och göteborg, varifrån dessa pengar nu skulle komma ifrån? Men bra infrastruktur gynnar arbetsmarknaden rejält.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Intressanta synpunkter.

Det tråkigaste är ju nästan att man blir tvungen att köpa tågbiljetter ändå till slut, för att det inte finns några alternativ (möjligtvis flyg då) om man ska se till restiden.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

jag åkte swebus express för någon vecka sedan från gbg till sthlm, kommer ALDRIG göra det igen! 10 fucking timmar! bussen gick sönder, byte, dörr som stog öppen och blåste in kalluft, bla bla bla

ta flyget! billigare och mycket skönare!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Det intressanta är hur priserna fluktuerar något helt galet; så pass galet att det på vissa gånger är billigare att åka första klass än andra. Att det dessutom kan skilja upp till i runda slängar 600 spänn för en biljett Stockholm-Nässjö på samma dag vid samma bokningstillfälle är helt galet. Man kan ju då fantisera om att det är olika priser olika tider på dygnet. Exempelvis dyrare på kvällen eftersom de ska ersätta personal för obekväm arbetstid etc. Men nej då. Priserna går upp och ner över hela dagen. Helt sjukt.

Och buss känns väl sådär, men ok då... :-/

Flyg, det är ju inte alla destinationer det fungerar till.