Permalänk
Medlem

Något Nytt Från AMD?

Tjena, undrar bara om det är någon som vet om det kommer några nya amd prossesorer som kan mätas med intel i7 osv, för i nu läget verkar det som amd ligger långt efter Processor mässigt,,,

Tackar för svar!

Visa signatur

Sveriges största utbud på Dekaler och Fodral till Macbook! MacDekaler.se

Permalänk
Medlem

Re: Något Nytt Från AMD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hikkera
Tjena, undrar bara om det är någon som vet om det kommer några nya amd prossesorer som kan mätas med intel i7 osv i nu läget verkar det som amd ligger långt efter Processor mässigt,,,

Tackar för svar!

Amds processorer bygger bygger på en extremt gammal arkitektur (en phenom II x4 är i princip en upphottad athlon från 1999 med 4 karnor, vilken konkurerade med intel p4) Därför kan de inte konkurera med intel längre.

Amd haller ju på att göra en HELT ny processor med helt ny arkitektur tydligen / Bulldozer. Med 6 kärnor. Eftersom den är ny från grunden istället för en upphottad uråldrig processor kan jag tänka mig att den har rätt stor chans att konkurera med intels I7. Dock kommer den om ett år, så amd ligger efter!

Positivt är dock att den kmr passa i alla nuvarande amds moderkort

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Amds processorer bygger bygger på en extremt gammal arkitektur (en phenom II x4 är i princip en upphottad athlon från 1999 med 4 karnor, vilken konkurerade med intel p4) Därför kan de inte konkurera med intel längre.

Amd haller ju på att göra en HELT ny processor med helt ny arkitektur tydligen / Bulldozer. Med 6 kärnor. Eftersom den är ny från grunden istället för en upphottad uråldrig processor kan jag tänka mig att den har rätt stor chans att konkurera med intels I7. Dock kommer den om ett år, så amd ligger efter!

Positivt är dock att den kmr passa i alla nuvarande amds moderkort

I Q2 2010 lanseras AMD Thuban, det är en 6 kärnig Phenom II som (i princip) är samma processor som vilken Phenom II x4 som helst, fast den har 6 kärnor. Bulldozer dock, är en helt ny arkitektur och så vitt jag vet lanseras den först år 2011.

Mer om prestandan i Thuban här - http://www.nordichardware.se/nyhet,16485.html

Huruvida det är sant eller inte låter jag Nordichardware stå för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
I Q2 2010 lanseras AMD Thuban, det är en 6 kärnig Phenom II som (i princip) är samma processor som vilken Phenom II x4 som helst, fast den har 6 kärnor. Bulldozer dock, är en helt ny arkitektur och så vitt jag vet lanseras den först år 2011.

Mer om prestandan i Thuban här - http://www.nordichardware.se/nyhet,16485.html

Huruvida det är sant eller inte låter jag Nordichardware stå för.

Jo men den kommer väl knappast ha en chans mot Intels I7?
Samma "skräp" som gamla phenom II i princip eller?

Btw hur kan den bara inehålla 731 miljoner transistorer, medans phenom II x4 inehåller 758 miljoner transistorer?

Känns som den istället borde innehålla: 6/4= 1.5 - 1.5*758=1137 stycken transistorer. Och absolut inte färre, vilket det står:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Jo men den kommer väl knappast ha en chans mot Intels I7?
Samma "skräp" som gamla phenom II i princip eller?

Btw hur kan den bara inehålla 731 miljoner transistorer, medans phenom II x4 inehåller 758 miljoner transistorer?

Känns som den istället borde innehålla: 6/4= 1.5 - 1.5*758=1137 stycken transistorer. Och absolut inte färre, vilket det står:P

Läser du rubriken så ser du att de antagligen stött på nyckfelstrisse i förklaringen nere vid dvs bytt ut siffrorna mellan i7:an och Thubanen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Läser du rubriken så ser du att de antagligen stött på nyckfelstrisse i förklaringen nere vid dvs bytt ut siffrorna mellan i7:an och Thubanen.

Haha jo såg det nu Men troligt att I7an har mindre transistorer än phII och ändå är ganska mycket bättre?

Men enda stället en thuban kan glänsa på är väl i ett 6 trådigt program endå. Annars är väl vanliga phenom bättre med sina högra hz?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar !!!

Visa signatur

Sveriges största utbud på Dekaler och Fodral till Macbook! MacDekaler.se