AMD lanserar fem nya processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar fem nya processorer

AMD inleder veckan med att lansera hela fem nya processorer; tre Athlon II och två Phenom II, varav en Black Edition med upplåst multiplikator.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt, Hoppas att de tar in lite på intel. De känns i alla fall prisvärda.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Prisvärda definitivt! Athlon X2 255 ser ut att bli en kandidat till min framtida htpc...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ska börja byta burkar på jobbet, och kommer köpa AMD. Får se bara vilken variant, men en med "e" på slutet iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

vad betyder "e" på slutet på x4 där?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
vad betyder "e" på slutet på x4 där?

Jag har fått för mig att e på slutet är någon strömsnål variant. 65w på en X4 är ju rätt lågt.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Jag har fått för mig att e på slutet är någon strömsnål variant. 65w på en X4 är ju rätt lågt.

helt rätt, dom är mycket svalare också

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Trevligt, Hoppas att de tar in lite på intel. De känns i alla fall prisvärda.

haha de verkar ännu vara ljusår från intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisher61
haha de verkar ännu vara ljusår från intel

På vilket sätt är dom de???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisher61
haha de verkar ännu vara ljusår från intel

Vad menar du? Intel har inte så mycket att konkurera med i 70-dollarsklassen. Men du förstår kanske inte att det finns folk som inte behöver monsterprestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
På vilket sätt är dom de???

Jag tolkar det som att han menar rent affärsmässigt...

Permalänk
Medlem

Bra med nya processorer, AMD är redan bra på att konkurrera i alla prisklasser utom de högsta och nu höjer de minimumstandarden lite.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Phenom II X4 910e 2,6 GHz 65 W 169 USD

En fyrkärnig på 65W, bra jobbat AMD! HTPC med strömsnåla fyrkärniga cpuer har nog börjat sin "era" nu.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat, riktigt bra för strömsnåla 4-kärniga arbetsstationer. Amd siktar verkligen rätt marknadsmässigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisher61
haha de verkar ännu vara ljusår från intel

Jaha. Du lever kanske i den världen där alla processorer lämpar sig till entusiaster. Det är ju i de lägre segmenten pengarna finns i det stora hela, stora volymer och stort användningsområde - både personanvändare, företag, HTPC, billiga spelsystem och allting där emellan.

Det är ju här AMD verkligen skiner - välpresterande processorer för pengarna och moderkort som spänner allt från våldsamt enkla och billiga till dyrare och mer kompletta för andra områden.

Permalänk
Medlem

Hade AMD haft en direkt motsvarighet till min i7 920 så hade jag kört AMD för länge sen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Hade AMD haft en direkt motsvarighet till min i7 920 så hade jag kört AMD för länge sen.

Här tas tillfället i akt att förlänga e-penisen ser jag

Själv blev jag förskräckt och trodde att dom släppt nya värstingmodeller, köpte en phenom II x4 955 lite innan julafton.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Prisvärda definitivt! Athlon X2 255 ser ut att bli en kandidat till min framtida htpc...

Annars är ju nya i3 ganska trevliga. Har ju inbyggd grafikkrets som kan avkoda HD-video och även stöd för de nya Digitala HD-ljudformaten.

Har själv en AMD i min HTPC men skulle nog välja en i3 idag pga smidigheten med allt i ett.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Annars är ju nya i3 ganska trevliga. Har ju inbyggd grafikkrets som kan avkoda HD-video och även stöd för de nya Digitala HD-ljudformaten.

Har själv en AMD i min HTPC men skulle nog välja en i3 idag pga smidigheten med allt i ett.

Stöd för de nya digitala HD-ljudformaten? Menar du alltså TrueHD och DTS-HD? Berätta mer!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jaha. Du lever kanske i den världen där alla processorer lämpar sig till entusiaster. Det är ju i de lägre segmenten pengarna finns i det stora hela, stora volymer och stort användningsområde - både personanvändare, företag, HTPC, billiga spelsystem och allting där emellan.

Det är ju här AMD verkligen skiner - välpresterande processorer för pengarna och moderkort som spänner allt från våldsamt enkla och billiga till dyrare och mer kompletta för andra områden.

Jag tror som sagt han pratade affärsmässigt, även om AMD har väldigt prisvärda processorer i väldigt attraktiva klasser så ser marknaden inte alls ut på samma sätt.
Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
En fyrkärnig på 65W, bra jobbat AMD! HTPC med strömsnåla fyrkärniga cpuer har nog börjat sin "era" nu.

Ska bara göra dig medveten om att 65W-modellen X4 905e (2,5GHz) funnits sedan juni -09.

Permalänk

Hade hellre spenderat 75USD mer på en i3 än att dras med en processor som inte klarar av att öppna microsoft word på under 10 sekunder.

Nu är det uppenbarligen en ordentlig överdrift men jag har gått om erfarenhet från AMD och prestandan är minst sagt löjligt dålig i förhållande till Intel.

Hade jag inte vetat bättre hade jag till och med gått så långt som att hylla Intel för att försöka stänga ut AMD från marknaden. Hade det inte varit för konkurrensen, vilket de inte ens är kapabla till att genomföra i dagsläget mot Intel, hade vi klarat oss bättre utan dem.

Call me a fan boy if you want, men hade AMD presterat lika bra eller bättre till samma eller ett likvärdigt pris hade jag varit lika benägen till att välja en av deras produkter. Men så är inte fallet!

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Call me a fan boy if you want, men hade AMD presterat lika bra eller bättre till samma eller ett likvärdigt pris hade jag varit lika benägen till att välja en av deras produkter. Men så är inte fallet!

Var baserar du det på?
Vad har du för erfarenheter av AMD egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
En fyrkärnig på 65W, bra jobbat AMD! HTPC med strömsnåla fyrkärniga cpuer har nog börjat sin "era" nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Ska bara göra dig medveten om att 65W-modellen X4 905e (2,5GHz) funnits sedan juni -09.

Och den fyrkärniga på 45W, Atlon II X4 605e, kom i september -09.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Nu är det uppenbarligen en ordentlig överdrift men jag har gått om erfarenhet från AMD och prestandan är minst sagt löjligt dålig i förhållande till Intel.

Som du generaliserar skulle jag säga tvärt om - att du har mycket begränsad erfarenhet av AMD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för erfarenhet, men prövade just på min bärbara. Energisparläge tog det ca 3 sek att starta word och då såg på en film samtidigt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Var baserar du det på?
Vad har du för erfarenheter av AMD egentligen?

Föregående AMD processor som jag har goda erfarenheter med:

AMD ahtlon 2200+
AMD athlon 64 3200+
AMD athlon x2 5800+
AMD Phenom 9850BE

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

Intel i7: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

AMD Phenom II: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

Välkända artiklar tagna här från sweclockers.com

Ska AMD ens kunna kallas en konkurrent ska inte AMD ligga så långt efter vid max frekvenser i förhållande till Intels 920 standard frekvenser, då är man ingen konkurrent.

Sen kan man argumentera för att det är mer prisvärt att välja en av de nya Athlon II för att de kostar 75USD mindre än en i3. Iofs har jag inte sett tester på i3 och Athlon II än, men är ganska övertygad om att i3 presterar högt över Athlon II, så jag ser inte det som ett giltigt argument ens i det fallet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Hade AMD haft en direkt motsvarighet till min i7 920 så hade jag kört AMD för länge sen.

Kära fanboy.

Kan du vara vänlig och berätta på vilket sätt en i7 är så fruktansvärt mkt bättre än en PII 965BE?

För det är nämligen så att den inte är det.

Då pratar jag spel givetvis, jag använder inte datorn till att zippa filer med eller att öppna word under 10 sekunder med heller.

Ett stort tack på förhand.

(i7 prestandan är spalten längst ner)

Tiv

Visa signatur
Permalänk

I dagens läge har ju intel kraftfullare cpu.er
men ni som säger att det är så som en självklarhet kan ju inte ha varit med länge...vart var ni när amd hade sina AMD64 på S939 bräde? ni kan ju inte påstå att intel hade någon chans att ta dem då med sina P4.or som dessutom hade 1ghz högre clock?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244